تاکید رئیسی بر فعال‌شدن مراکز گفت‌وگو  در سراسر کشور

تاکید رئیسی بر فعال‌شدن مراکز گفت‌وگو در سراسر کشور

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در همایش گام دوم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول با تاکید بر این‌که نباید عدالت را امری محدود دانست، خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ اسلامی خود بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی و فراگیری عدالت نداریم. توجه به عدالت در همه حوزه‌ها اهمیت دارد. برای مثال، در مورد عدالت در آموزش‌وپرورش فرمودند چرا بحث‌های آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت تعطیل شده است که زنگ خطری بود، زیرا فقط به آموزش و یادگیری فرمول‌ها توجه شده و به تربیت به عنوان احیای تمایلات عالی انسانی نفسانی توجه نشده است. عدالت آموزشی، عدالت در پرورش و تربیت یک نسل است.

رئیسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون سازوکار و حفظ و ارتقای هویت فرهنگی به‌عنوان مأموریت اصلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: این مأموریت در یک جمله با عنوان هدایت فرهنگی تعریف شده و سازوکارهای آن وجود دارد اما لازم است در همین سازمان‌های موجود باز نگاهی داشته باشیم که به نتیجه برسیم چگونه باید حرکت کنیم تا هدایت فرهنگی اتفاق بیفتد. 
وی با بیان این‌که اغتشاشات اخیر دارای ساحت‌های امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بود، عنوان کرد: مسئولان امنیتی در این زمینه تلاش کردند و اکنون امنیت برقرار است و بیشتر هم تأمین می‌شود اما موضوع به ساحت فرهنگی و اقتصادی هم بر می‌گردد. مسئولان فرهنگی باید نسبت به عملکرد خود باز نگاهی داشته باشند و کار جهادی انجام دهند. 
شهید سلیمانی یک‌بار به مشهد که آمد من به ایشان گفتم ما در زمینه نظامی پیروز شدیم اما بعضی از افرادی که در مقابل ما هستند
داعش ذهنش‌شان را آلوده کرده است و ما به کار فرهنگی نیاز داریم تا ذهن این مردم منطقه اصلاح شود، ایشان هم گفتند درست است. در واقع مسئولیت در حوزه فرهنگ بسیار خطیر است.
رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره فعال‌شدن مراکز گفت‌وگو در سراسر کشور، گفت: در این گفت‌وگوهاست که می‌توان سخن افراد را شنید. این گفت‌وگوها برای کشور و دولت مفید است. نقد و گفت‌وگو امر مؤثری است که می‌تواند آن را میان صاحبان خرد و اندیشه و فرهنگ‌دوستان جا بیندازد و موجب ارتقا شود.
وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نباید فقط اقتضایی باشد. من اقتضایی بودن را نفی نمی‌کنم اما این مصوبات باید تبیینی و هدفمند هم باشد، زیرا صرف تصویب و ابلاغ کفایت نمی‌کند. 
در تصمیم‌سازی‌ها و اجرای این سیاست‌ها باید از نظر فرهیختگان استفاده شود. جهاد تبیین در این زمینه بسیار اهمیت دارد. زمانی آقای فلسفی به طلبه‌ها می‌گفت؛ ببینید مخاطب چه ادراکی از گفته شما دارد و به صرف گفته خود تکیه نکنید. این دولت تنها دولتی است که سند تحول دارد و آن را در معرض نظر فرهیختگان و دانشمندان قرار داده است تا نظر خود را در این زمینه اعلام کنند، زیرا ما معتقدیم نقد و نظر آنها برای ما کارساز خواهد بود.