آشنایی با سینمای‌مستند در رسانه‌ملی

آشنایی با سینمای‌مستند در رسانه‌ملی

محمد احسانی، کارگردان که با فیلم مستند «آب ما را خواهد برد» در جشنواره حضور دارد، درباره حمایت تلویزیون از جشنواره سینما حقیقت به جام‌جم می‌گوید: اصولا مستندسازان آدم‌هایی هستند که کمتر شناخته می‌شوند. از این رو کمک‌های بسیاری از تلویزیون برمی‌آید تا بتواند از مستندساز و سینمای مستند حمایت کند. یکی از آنها حمایت مالی و سرمایه‌گذاری روی مستندسازان است. چرا که ساخت مستند کار پرهزینه‌ای است و تلویزیون با حمایت‌های مالی خود می‌تواند موثر باشد. البته برنامه‌هایی در این زمینه هم تولید کرده که در آن با مستندسازان مصاحبه می‌شود و مخاطبان می‌توانند با سینمای مستند آشنا شوند. اما این کافی نیست، گرچه می‌تواند موثر باشد. بین مستندساز و برنامه‌ساز تفاوت بسیاری وجود دارد که از این رو تلویزیون می‌تواند روی مستندسازان سرمایه‌گذاری کند تا برنامه‌سازان.

او درباره موضوع این فیلم نیز می‌گوید: این فیلم با موضوع محیط‌زیست و سیل سال1398 ایران در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان است که در این فیلم با مردم این سه استان که درگیر سیل، بحران‌ها و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی هستند همراه می‌شویم. البته موضوع این فیلم یک سال بعد از سیل است و تاثیرات آن را بررسی می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: این فیلم در بخش فیلم‌های نیمه‌بلند شرکت داده شده و حدود 56دقیقه زمان دارد و تنها فیلمی است که از آن سیل وجود دارد و به هر سه استان پرداخته و هر کدام قصه و داستان متفاوتی دارد.
احسانی درباره دلیل انتخاب این موضوع برای ساخت فیلم هم توضیح می‌دهد: من سال‌هاست در حوزه محیط‌زیست کار می‌کنم. این فیلم هم در ادامه همان کارهاست که سعی کردیم جنبه‌های مردم‌شناختی را هم در آن لحاظ کنیم. 
این مستندساز درباره زمان ساخت این مستند عنوان می‌کند: سه سال زمان صرف ساخت و آماده‌سازی این فیلم شد و تحقیقات میدانی و فیلمبرداری و نهایی شدن کار در مجموعه سه سال به طول انجامید.

«زیستن» در شبکه مستند
مجموعه مستند «زیستن» به تهیه‌کنندگی محسن استادعلی، مجموعه جدید شبکه مستند سیماست که در ۱۳ قسمت آماده شده و هر هفته ساعت‌۲۱ روی آنتن می‌رود.
این مجموعه مستند تلاش دارد سطح آگاهی و اطلاعات عمومی مردم را نسبت‌به بیماری‌های شایع افزایش دهد. مستند زیستن که توسط جمعی از مستندسازان کارگردانی شده، بیماری‌های مختلف در عصر حاضر را به نمایش گذاشته و به بررسی، معرفی و نمایش وضعیت بیماران می‌پردازد. همچنین با ارائه راهکارهای مقابله با هر بیماری تلاش دارد انگیزه لازم را برای ادامه زندگی این بیماران ایجاد کند.
این مجموعه با استناد به داده‌های علمی و تحقیقات گسترده تلاش می‌کند تا نسبت ‌به بیماری‌های جسمی و روانی اطلاع‌رسانی کند. همچنین آموزش نحوه مواجهه با هر بیماری یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مستند است.