روزشمار

روزشمار

13 دسامبر 1960
سوارز، بهترین بازیکن اروپا

در پنجمین سال اهدای توپ طلا و در شرایطی که سه سال متوالی این جایزه به بازیکنان رئال‌مادرید رسیده ‌بود، این بار لوئیس سوارز از بارسلونا برنده توپ طلای فوتبال اروپا شد. این هافبک اسپانیایی در یک رقابت جذاب و درحالی که فرانس پوشکاش مجارستانی، اووه زیلر آلمانی، آلفردو دی استفانوی اسپانیایی و لئو یاشین از شوروی، جزو نامزدهای نهایی توپ طلا بودند؛ بالاتر از آنها به این افتخار نائل شد و لقب بهترین بازیکن اروپا در سال ۱۹۶۰ را به دست آورد.

13 دسامبر 1968
نخستین سیاهپوست در صدر تنیس

قهرمانی در رقابت‌های یو اس اوپن آمریکا در سال ۱۹۶۸ باعث شد آرتور اَش، به صدر رنکینگ جهانی تنیس صعود کند و این خود یک اتفاق تاریخی دیگر را رقم زد. اَش آن روز به نخستین سیاهپوستی تبدیل شد که لقب مرد شماره یک تنیس دنیا را در اختیار داشت. اَش ۱۵سال بعد، به خاطر خون آلوده‌ای که در جریان یک عمل جراحی در سال ۱۹۸۳ دریافت کرد به بیماری ایدز مبتلا شد و سال ۱۹۹۳ میلادی در ۴۹ سالگی درگذشت. زمانی که اَش به بیماری ایدز مبتلا شد، طرفداران او از سراسر جهان نامه‌هایی محبت‌آمیز برایش می‌فرستادند. یکی از دوستداران وی در نامه خود نوشته‌ بود: «چرا خدا تو را برای ابتلا به چنین بیماری خطرناکی انتخاب کرده؟»
آرتور اش، در پاسخ این نامه چنین نوشت: «در سراسر دنیا بیش از ۵۰میلیون کودک به انجام بازی تنیس علاقه‌مند شده و شروع به آموزش می‌کنند. حدود پنج میلیون نفر آنها بازی را به‌خوبی فرا می‌گیرند. از آن میان نزدیک ۵۰۰ هزار نفر تنیس حرفه‌ای می‌آموزند و شاید ۵۰‌ هزار نفر در مسابقات شرکت می‌کنند که ۵۰۰۰ نفر به مسابقات تخصصی‌تر راه می‌یابند و نهایتا ۵۰ نفر اجازه شرکت در مسابقات بین‌المللی ویمبلدون را پیدا می‌کنند. از این تعداد چهار نفر به مسابقات نیمه‌نهایی راه می‌یابند و دو نفر به مسابقات نهایی. وقتی که من جام قهرمانی تنیس را در دست‌هایم می‌فشردم، هرگز نپرسیدم خدایا چرا من؟ و امروز وقتی که درد می‌کشم، باز هم اجازه ندارم از خدا بپرسم‌ چرا من؟»

13 دسامبر 2002
​​​​​​دومین توپ طلای مریخی

​رونالدوی برزیلی برای دومین بار مرد سال فوتبال اروپا شد. او که ستاره تیمش در جام‌جهانی۲۰۰۲ بود در رقابت با هموطنش روبرتو کارلوس و الیور کان به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد. خیلی‌ها معتقد بودند اگر آلمان در فینال جام‌جهانی برزیل را شکست می‌داد، الیور کان برنده توپ طلا می‌شد. در طول تاریخ و در بین دروازه‌بان‌ها، فقط لئو یاشین توپ طلای فوتبال را برده ‌است.