آشوب در پرو

آشوب در پرو

به دنبال تحولات اخیر در پرو و برکناری رئیس‌جمهور و انتصاب معاونش به این مسئولیت، این کشور شاهد درگیری‌های گسترده است و تاکنون حداقل دو نفر در درگیری‌ها با نیروهای پلیس کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، شرکت هوانوردی و فرودگاه‌های تجاری پرو نیز اعلام کرد فرودگاه آنداهوایلاس به‌دلیل خرابکاری معترضان تعطیل شد.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مقام‌های قضایی پرو گفتند معترضان روز شنبه، دوافسر پلیس را گروگان گرفتند. در درگیری‌های روز شنبه نیز ۱۶معترض و چهار پلیس زخمی شدند.
اعتراضات پرو پس از آن آغاز شد که پارلمان این کشور پدرو کاستیلو را از ریاست‌جمهوری برکنار و پلیس، وی را بازداشت کرد.
پارلمان پرو، دینا بلوارته، معاون کاستیلو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرد. دینا بولوارته که بعد از اقدام نمایندگان پارلمان پرو با تحریک و تطمیع آمریکا در برکناری پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور به قدرت رسیده، برای کنترل اعتراضات وضعیت اضطراری اعلام کرد.
او همچنین لایحه‌ای را به پارلمان ارائه کرده تا انتخابات سراسری، زودتر از موعد مقرر و در آوریل ۲۰۲۴ برگزار شود. در عین حال، معترضان به برکناری کودتاگونه رئیس‌جمهور قانونی این کشور هم خواستار برگزاری سریع‌تر انتخابات هستند.
پدرو کاستیلو، معلم مدرسه‌ای بود که حدود یک سال و نیم پیش در تحولاتی عجیب در انتخابات ریاست‌جمهوری پرو پیروز شد، اما از همان زمان بارها به اتهام فساد با خطر استیضاح مواجه شد. چند روز قبل، کاستیلو در اقدامی اعتراضی، پارلمان را منحل کرد و در عین حال پارلمان نیز اعلام کرد قصد دارد او را استیضاح کند. به دنبال این تحولات، اعضای دادگاه قانون اساسی پرو اقدام کاستیلو برای انحلال پارلمان را «کودتا» توصیف و اعلام کردند او دیگر رئیس‌جمهور نیست. پس از آن نیز کاستیلو توسط پلیس بازداشت شد. 
انحلال پارلمان توسط رئیس‌جمهور پرو، با استعفای برخی نیروهای سیاسی از جمله اعضای حزب متحد رئیس‌جمهور محکوم شد و یک‌سری استعفاها در کابینه را به همراه آورد.
کاستیلو، تاکنون دو استیضاح ناموفق را پشت سر گذاشته است. او به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با سازمان‌های جنایی تحت تحقیقات قرار دارد، اما کاستیلو این اتهامات را رد کرده و گفته است گروه‌های مالی و اقتصادی به دنبال برکناری او هستند.
پرو از سال ۲۰۱۶ تاکنون پنج رئیس‌جمهور داشته است، از جمله کاستیلو، که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ انتخاب شد. سال ۲۰۱۸ نیز پدرو پابلو کوچینسکی با طرح استیضاح روبه‌رو شد اما قبل از رأی‌گیری از سمت خود استعفا کرد.
 در حال حاضر، شش پرونده فساد درباره خانواده و اطرافیان کاستیلو جریان دارد. همچنین روزنامه ال کامرسیو، چاپ پرو در گزارش جدید خود نوشت، پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهور مخلوع پرو به تحریک شورش متهم شده و ممکن است با ۲۰سال زندان روبه‌رو شود.
وی از زمان رسیدن به ریاست‌جمهوری شاهد افول محبوبیتش و همچنین حزبش به دنبال مطرح شدن چند رسوایی علیه مشاوران و وزیران کلیدی دولتش بود و اجازه خروج از کشور برای شرکت در نشست‌های منطقه‌ای و جهانی را نداشت.
    
رئیس‌جمهور جدید کیست؟
اکنون دینا بلوآرته -که پیش از این معاون رئیس‌جمهور بود- بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زده است. بلوآرته اگرچه به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن پرو برگزیده شده است ولی همانند بسیاری از روسای‌جمهوری اخیر پرو که نتوانستند دوره ماموریت عادی پنج ساله خود را کامل کنند، به صورت تصادفی و اتفاقی روی کار آمده است. وضعیتی که نشان‌دهنده بی‌ثباتی و فرسودگی عمیق نظام سیاسی فعلی این کشور است.
با ادامه ابهامات در مورد سرنوشت رئیس‌جمهور سابق پرو، توجه‌ها به بلوآرته ۶۰ساله معطوف شده است؛ رئیس دولتی که پیش از انتخاب به عنوان معاون کاستیو در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی در دنیای سیاست پرو ناشناخته بود.