زیبایی زیرزمینی

زیبایی زیرزمینی

سیستم حمل و نقل یکی از شاهرگ‌های اصلی تمدن بشری محسوب و بدون آن تمامی تبادلات مهم انسانی مختل می‌شود. سیستم حمل و نقل همچنین نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد. در طول تاریخ سفر، هر چه سیستم ترابری پیشرفت کرده و به سهولت رفت و آمد مسافران کمک کرده، صنعت گردشگری یک گام به جلو برداشته است. تحول در سیستم حمل و نقل جهانی طی سال‌های گذشته تا آنجا پیش رفته که برخی از وسایل حمل و نقل خود تبدیل به بهانه‌ای برای سفر شده‌اند. انواع کشتی‌های تفریحی، هواپیماهای لوکس و کاروان‌های مدرن همگی از جذابیت‌های اصلی سفر محسوب می‌شوند. قطارهای زیرزمینی از مهم‌ترین وسایل ترابری شهری محسوب می‌شوند که نقش موثری در کم‌کردن ترافیک شهرهای بزرگ دارند. گرچه متروها به دلیل اطلاعات پایین و محدود مسافران از کشور مقصد، معمولا از وسایل نقلیه اصلی مورد استفاده گردشگران نیستند، اما برخی ایستگاه‌های مترو با چنان خلاقیت و هنری ساخته شده‌اند که توانسته‌اند در لیست جاذبه‌های گردشگری شهری قرار گیرند. با گسترش بیش از پیش شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن تجربیات سفر، توجه به جاذبه‌هایی متفاوت‌تر چون ایستگاه‌های مترو در بین مسافران رونق گرفته است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به برخی از زیباترین ایستگاه‌های مترو که در جهان شناخته شده‌اند.

ایستگاه تولدو - ناپل
13ایستگاه از ایستگاه‌های این شهر به ایستگاه‌های هنری معروف هستند. در هر یک از این ایستگاه‌ها نمونه‌هایی از هنر معاصر این کشور به نمایش درآمده است تا هر مسافری را طی مسافرت درون‌شهری خود سرگرم کند. زیباترین این ایستگاه‌ها در شهر ناپل ایستگاه تولدو است. ورودی این ایستگاه بسیار زیبا و هنرمندانه توسط اسکار توسکوئتس بلانکا تزیین شده است و نظر هر مسافری را در بدو ورود به خود جلب می‌کند. این ایستگاه در خط یک متروی ناپل قرار گرفته و در سال2012(1391) بازگشایی شده است. موضوع اصلی طراحی داخلی ایستگاه تولدو آب و روشنایی است. گردشگران می‌توانند با شرکت در تور هنر مترو  از این ایستگاه و سایر ایستگاه‌های هنری شهر ناپل دیدن کنند.

ایستگاه دانشگاه شیلی - سانتیاگو
ایستگاه دانشگاه شیلی بیشتر شبیه به یک موزه هنری یا کلیسایی صد ساله است تا یک ایستگاه مترو. این ایستگاه که در خط یک متروی شهر سانتیاگو قرار گرفته است، به داشتن نقاشی‌های عظیم دیواری شناخته می‌شود. با حضور در ایستگاه دانشگاه شیلی هر مسافر تازه‌واردی برای لحظاتی فراموش می‌کند که به قصد جا‌به‌جایی وارد مترو شده است و در شکوه و عظمت نقاشی‌های موجود در این ایستگاه که روایتگر تاریخ کشور شیلی هستند، زمان را به فراموشی می‌سپارد. بیشتر نقاشی‌های دیواری ایستگاه دانشگاه شیلی توسط هنرمند معروف ماریو تورال در اندازه‌هایی بزرگ کشیده شده‌اند. گفتنی است نقاشی‌هایی از هرنان میراندا نیز در این ایستگاه دیده می‌شود. گرفتن سلفی در این ایستگاه به یکی از فعالیت‌های عادی بدل شده است.

ایستگاه کومسُمولسکایا - مسکو
شلوغ‌ترین ایستگاه مترو در شهر مسکوی روسیه ایستگاه کومسمولسکایا است که به جرات می‌توان لقب لوکس‌ترین ایستگاه مترو در جهان را بر آن گذاشت. این ایستگاه که بر اساس معماری استالینیستی و بر پایه تم‌های دوره باروک ساخته شده است دارای ستون‌هایی از سنگ مرمر، نقاشی‌های ظریف و هنرمندانه و لوستری عظیم‌الجثه است که هر مسافری را به توقف و تماشا وامی‌دارد. ایستگاه کومسمولسکایا در خط کولِستاوایا قرار گرفته است. این خط به سبب مسیری دایره‌وار تمامی 9خط متروی مسکو را قطع می‌کند و به همین دلیل به خط محبوب گردشگران شناخته می‌شود. این ایستگاه در سال1951(1330) توسط معماران شوسییِف و کورین ساخته شده است. موضوع طراحی‌ داخلی و نقاشی‌ها مبارزات روسیه در برابر اشغالگران و پیروزی در جنگ بزرگ میهنی است. 

ایستگاه موزه هنر - پاریس
این ایستگاه دقیقا در زیر موزه هنر و صنایع دستی پاریس ساخته شده است. ایستگاه موزه هنر و صنایع دستی نیز خود شبیه به یک جاذبه گردشگری است. طراحی این ایستگاه به شکل یک زیردریایی است. دیوارهای مسی و دریچه‌های گرد و پنجره مانند کاملا فضای یک زیردریایی را به بیننده منتقل می‌کند. ایستگاه موزه هنر محل تقاطع دو خط از خطوط متروی پاریس است که در سال1994(1373) به شکل امروزیش بازسازی شد. طراح اصلی فرانسوا سویتن که خود خالق کتاب‌های کمیک است، سعی کرده فضای داخلی ایستگاه را به افتخار ژول ورن متناسب با کتاب «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» طراحی کند. بازدیدکنندگان از موزه هنر و صنایع دستی، ایستگاه مترو آن را همانند بخشی از موزه در نظر گرفته و به تماشای آن می‌روند.