مردم دیگر سفر نمی‌کنند!

مردم دیگر سفر نمی‌کنند!

با فروکش‌کردن همه‌گیری کرونا، به نظر می‌رسد همه در حال سفر هستند یا خود را برای از سرگیری دوباره رفتن به تعطیلات آماده می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که مردم بیشتر و برای مدت طولانی‌تری سفر می‌کنند و بسیاری از آنها امسال سفرهایی به سبک ماجراجویانه و بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنند. اما این واقعیت برای همه نیست. گروه دیگری از مردم بی‌سر‌و‌صدا از این همه‌گیری خارج شده‌اند و دیگر علاقه‌ای به سفر ندارند.

در یک نظرسنجی که توسط شرکت اطلاعاتی جهانی Moning Consult از 16هزار بزرگسال در 15کشور صورت گرفته، نشان می‌دهد قاره آسیا خانه بالاترین درصد افرادی است که گفته‌اند «دیگر هرگز سفر نخواهند کرد!»
بر اساس گزارش «وضعیت سفر و مهمان‌نوازی» که آگوست امسال منتشر شد، حدود 15 درصد از پاسخ‌دهندگان در کره جنوبی و 14 درصد از پاسخ‌دهندگان در چین اعلام کردند که دیگر هرگز به سفر نخواهند رفت. در این گزارش، آمار قاره آمریکای شمالی نیز خیلی کم نیست و 14 درصد آمریکایی‌ها و 11 درصد مکزیکی‌ها موضعگیری مشابهی داشته‌اند. با این حال در این نظرسنجی هیچ کشوری به آمار کشور ژاپن نزدیک هم نشده است؛ حدود 35 درصد از پاسخ‌دهندگان ژاپنی گفته‌اند که قصد ندارند دوباره سفر کنند. در این نظرسنجی در مورد «هر نوع سفر تفریحی» سوال شده و بین برنامه‌های سفر داخلی یا بین‌المللی تفاوتی نبوده است. لیندزی روشکه، یکی از تحلیلگران این گزارش می‌گوید که پاسخ‌دهندگان امسال دو بار مورد نظرسنجی قرار گرفتند؛ یک بار در اوایل بهار و دیگری در ابتدای تابستان. اما در هر دو نظرسنجی تعداد کسانی که گزینه «دیگر هرگز سفر نمی‌کنند» در میان پاسخ‌دهندگان ژاپنی ثابت ماند و تغییری نکرد. بر اساس این گزارش، حتی با وجود افزایش قصد سفر، نرخ ژاپن بسیار کمتر از سایر کشورها از جمله کشورهای آسیا است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود 45 درصد از پاسخ‌دهندگان ژاپنی گفته‌اند که قصد دارند در سال آینده سفر کنند. این رقم در چین 65 درصد و در کره جنوبی66 درصد است. در مقابل آسیایی‌ها، 77 درصد از پاسخ‌دهندگان آلمانی گفته‌اند که قصد دارند در 12 ماه آینده سفر کنند. علت گریز ژاپنی‌ها از سفر وگردشگری: عدم تمایل به ترک ژاپن چیز جدیدی نیست. طبق آمار نیکی آسیا، در سال 2019، تنها 23 درصد از شهروندان ژاپنی گذرنامه داشتند که کمترین میزان در میان کشورهای G7 است. بر اساس آمار سازمان ملی گردشگری ژاپن، به دنبال افزایش سریع سفرهای بین‌المللی در دهه‌های 1970 و 1980، تعداد شهروندان ژاپنی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، از اواسط دهه 1990 تا حد زیادی راکد بوده است. تقریبا همین تعداد از شهروندان ژاپنی در سال‌های بین 2000 تا 2017 به خارج از کشور سفر کردند؛ یعنی فقط حدود 18 میلیون نفر. علی‌رغم این که این بازه زمانی یکی از باورنکردنی‌ترین دوره‌های شکوفایی سفرهای بین‌المللی در سراسر جهان بوده است. موانع زبانی و نبود تعطیلات متوالی از دلایل ترجیح سفرهای داخلی در ژاپن است و محیط‌های کاری که گرفتن مرخصی با حقوق را دشوار می‌کند نیز عامل دیگری است که ژاپنی‌ها را از سفر پشیمان می‌کند.

آیسا اسدی - روزنامه‌نگار