خوراکی‌های پاک

خوراکی‌های پاک

آلودگی هوای بیرون کشنده است و در حال حاضر نهمین علت مرگ و ناتوانی در جهان محسوب می‌شود. در حال حاضر نه‌تنها پایتخت، بلکه مناطق مجاور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد لایه ضخیم مه در هوا هستند که نه‌تنها برای افرادی که برای کار، ورزش یا انجام کارهای روزانه بیرون می‌روند، بلکه برای افرادی که در خانه می‌مانند نیز خطرناک است. مطالعات نشان می‌دهد که زندگی در یک شهر آلوده در مقایسه با زندگی در شهری با هوای پاک‌تر سبب افزایش 16 درصدی مرگ و میر کلی، 27 درصدی مرگ و میر قلبی- عروقی، 28درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و افزایش ۷۵درصدی خطر حمله قلبی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های محافظ موجود در پوشش ریه‌های ما با هوای آلوده‌ای که استنشاق می‌کنیم، مبارزه می‌کنند. اما زمانی که تعداد آلاینده‌ها از آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر ‌می‌شود آلاینده‌ها شروع به حمله به سلول‌های ایمنی و بدن کرده، رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند. اما آیا می‌دانستید که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاهایی که می‌خورید، می‌توانند از بدن شما در برابر مواد مضر محافظت کنند؟ با افزایش سطح آلودگی، مهم است که خود را از درون تقویت کنید. این مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی طبیعی به بدن شما در مقابله با اثرات سوء آلودگی کمک می‌کنند:

زردچوبه
زردچوبه به دلیل خواص ضدالتهابی خود شناخته‌شده است و اعتبار آن به کورکومین، ترکیب موجود در آن است. کورکومین به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات سمی آلاینده‌ها کمک می‌کند. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند باعث بهبود عملکرد لایه درون‌رگی شود. یکی از این تحقیقات نشان داده که کورکومین زردچوبه می‌تواند به اندازه ورزش‌کردن برای قلب مفید باشد. برای تسکین سرفه و تحریک ریه ناشی از آلودگی هوا، مخلوطی از زردچوبه و روغن آن را مصرف کنید. زردچوبه را با ماست و کره مخلوط کرده و از آن خمیر درست کنید. بهتر است زردچوبه را در شیر گرم مخلوط کنید و آن را به طور منظم در شب بنوشید.

تخم کتان
تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و فیتواستروژن است. اسیدهای چرب امگا 3 از سیستم قلبی -عروقی شما محافظت کرده و به کاهش اثرات مه‌دود کمک می‌کند. فیتواستروژن‌ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش‌های آلرژیک در ریه‌ها کمک می‌کنند. آنچه در مورد نحوه مصرف این دانه اهمیت دارد جویدن کامل و خردکردن دانه‌ها برای اثربخشی بهتر است. به همین منظور می‌توان آن را پیش از مصرف آسیاب و روزانه مقداری از آن را به سالاد، ماست و یا شیر گرم اضافه کنید. سایر غذاهایی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری دارند گردو، تخم‌مرغ، ماهی و سویا هستند.

اسفناج
اسفناج حاوی بتاکاروتن، زآگزانتین، لوتئین و کلروفیل است که همگی مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن شما هستند. به گفته دکتر روپالی داتا، متخصص تغذیه مستقر در دهلی، رنگ سبز اسفناج به دلیل داشتن کلروفیل، یک آنتی‌اکسیدان قوی با خواص ضد جهش‌زایی است. مشخص شده که این سبزی خواص ضدسرطانی قوی به ویژه برای ریه‌ها دارد. علاوه بر این، اسفناج سرشار از منیزیم است که ایمنی را برای مبارزه با «مه‌دود» ایجاد می‌کند. اسفناج، التهاب ریه‌ها را کم می‌کند و فشار ناشی از مه‌دود را از بین می‌برد. علاوه بر این، به گردش بهتر هوا در ریه‌ها نیز کمک می‌کند. برای بهره بهتر از خواص اسفناج بهتر است آن را خام در کنار غذا یا در سالادتان مصرف کنید.

کلم بروکلی
بسیاری از کارشناسان سلامت و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای مبارزه با اثرات نامطلوب آلاینده‌ها، کلم بروکلی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، افرادی که کلم بروکلی مصرف می‌کردند، سموم مرتبط با آلودگی هوا را بهتر دفع کردند. کلم بروکلی از سولفورافان، یک ترکیب ضد سرطان تشکیل شده که به دفع سطوح بالاتری از ماده سرطان‌زای بنزن از طریق روده کمک می‌کند. علاوه بر این، مقادیر غنی ویتامینC موجود در بروکلی به تقویت سطح ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. این سبزی همچنین سرشار از بتاکاروتن و مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها است. اما اگر بروکلی دوست ندارید، به ناچار گوجه‌فرنگی را جایگزینش کنید.