آیا می‌توان فرهنگ هر کسب‌و‌کاری را تغییر داد؟

آیا می‌توان فرهنگ هر کسب‌و‌کاری را تغییر داد؟

مدیرانی که دم از نوآوری و تغییر در کسب‌و‌کار‌ها می‌زنند، مدعی هستند تغییر فرهنگ کسب‌وکار، کاری ممکن است. در مواردی من هم با آنها موافقم اما نکته مهم این است که عملی کردن این تغییرات چه مقدار برای ما هزینه دارد؟ آیا ارزش دارد کسب‌وکاری در فرهنگ خود تغییراتی ایجاد کند؟ آیا می‌توان این هزینه‌ها را با بهای کمتری تأمین کرد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها ابتدا باید مشخص کنیم چرا خواستار این تغییرات هستیم و چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ اینجاست که بخش مهمی از کارهایی که در این زمینه باید انجام دهیم، مشخص می‌شود. 
چه بخواهیم و چه نخواهیم کسب سود در فضای کسب‌وکار مهم‌ترین عامل است. اساسا در بیشتر کسب‌وکارها هدف از ایجاد آن کسب‌وکار، کسب سود است.
باید پذیرفت هر کسب‌وکاری فرهنگ خاص خودش را دارد و این امر باعث بروز رفتار و واکنش‌های منحصر به فرد در حوزه‌های مرتبط با آن کسب‌وکار می‌شود. در واقع در تمام مراحل هر کسب‌وکاری دست نامرئی فرهنگ حاکم بر آن کسب‌وکار را می‌توان جست‌وجو کرد.
اما این به آن معنی نیست که کسب‌وکارها تغییر ناپذیرند. بی‌تردید هر تغییری نیاز به الزامات، زیرساخت‌ها و پرداختن هزینه‌هایی دارد که اگر حاضر به فراهم کردن آنها نباشیم، در واقع تمایلی به تغییر نداریم. 
گاهی به عنوان صاحب کسب‌وکار تغییری را برای کسب و کار خود الزامی می‌دانیم و وقتی از بیرون به موضوع نگاه می‌کنیم، جای هیچ شکی نیست، که این تغییرات باید اتفاق بیفتد اما پیش از شروع این تغییرات، درک احتمالات برای‌مان دشوار است و مدام به این موضوع می‌اندیشیم آیا با شروع تغییرات تمام خواسته‌های ما عملی خواهدشد؟ نقش عوامل پیش‌بینی نشده در این میان چقدر است؟ 
همه این پرسش‌ها می‌تواند ما را از ایجاد تغییرات دلسرد کند اما تنها راه‌حل این موضوع مشخص کردن وضعیت مطلوب، برنامه‌ریزی درست، اقدام و پایبند بودن به اقداماتی است که در راه رسیدن به وضعیت مطلوب باید انجام دهیم و بپذیریم ما در طول زندگی، تغییرات فراوانی را تجربه کرده‌ایم و در آینده نیز تجربه خواهیم‌کرد.
در ادامه موضوع سخت‌تر از چیزی است که ابتدا به نظر می‌رسید؛ ممکن است مدیر به این نتیجه برسد که خیلی‌سخت به نتیجه مطلوب خواهد رسید. برای کاستن از این احساس در ابتدای کار بهتر است تلاش کنیم کمی به جلو برویم؛ با به دست آوردن نتایج اولیه احساس بهتری خواهیم‌داشت و به انجام کارهای لازم دلگرم‌تر و به رسیدن به هدف امیدوارتر می‌شویم. همواره یادتان باشد ما به امید زنده هستیم.
در اینجا برای بهتر انجام شدن کارها تا رسیدن به نتیجه مطلوب، سه توصیه برای شما دارم:

1- در بهترین زمان اقدام کنید. در بسیاری از موارد انجام ندادن کاری از انجام دادن آن در زمان نامناسب بهتر است و چه بسیاری از اقدام‌ها که به دلیل این که در زمان مناسب انجام نشده‌اند، به شکست منجر شده‌اند.

2- در پی تغییر شرایط باشید. در بسیاری از مواقع با تغییر شرایط رفتار ما تغییر و بهبود می‌یابند. باور غلطی وجود دارد که ما تفاوت افراد را تماما به شخصیت آنها نسبت می‌دهیم، در حالی که رفتار انسان‌ها تا حدودی تحت تاثیر شرایط قرار دارد. تغییر رفتار تاثیر مهمی در شخصیت افراد دارد.

3- فراموش نکنید انسان موجودی اجتماعی است. مطالعات نشان داده‌است افراد در اجتماعات مختلف سعی در تقلید بهترین رفتار دارند. البته بهترین از نگاه خودشان، پس اگر بتوانید الگوهای مناسبی را برای افرادتان فراهم کنید، می‌توانید نتایج بهتری به دست بیاورید.

در پایان به شما می‌گویم برای این‌که افراد به سمتی بروند که شما می‌خواهید، مواردی که آنها را وسوسه می‌کند در کنار فعالیت‌های مورد علاقه‌شان بگذارید. داستان‌هایی از تغییرات موفق را برایشان بازگو کنید زیرا این موضوع می‌تواند برای آنها الهام‌بخش باشد؛ مخصوصا اگر داستان‌ها با روایتگری جذابی همراه باشد. 
بگذارید افراد باور کنند این تغییرات می‌تواند زندگی آنها را بهتر کند. اینجاست که شما نیمی از راه را رفته‌اید. در انتها بدانید هرچند این کار آسان نیست اما شدنی است.

میثم برجی‌بیاتی - مشاور کسب‌وکار