شباهت‌های زنان کارآفرین و مردان کارآفرین

شباهت‌های زنان کارآفرین و مردان کارآفرین

پژوهش‌های بسیاری با هدف نور تاباندن بر زوایای پنهان چیستی و چگونگی انجام فعالیت‌های کارآفرینانه در زنان و مردان کارآفرین انجام شده است که از مورد توجه‌ترین آنها می‌توان به یافته‌های مبنی بر اشتراکات و افتراقات کارآفرینان زن در قیاس با کارآفرینان مرد اشاره کرد که در این یادداشت، به مهم‌ترین شباهت‌ها می‌پردازیم.

آنچه در نگاه نخست، بیشترین میزان مشابهت را به تصویر می‌کشد، ویژگی‌های شخصیتی و صفات فردی این دو گروه است که در شش دسته خودباوری، خطرپذیری، رهبری، آینده‌نگری، میل به موفقیت و خلاقیت قابل بررسی است.

خودباوری: این ویژگی بر میزان بالای اعتماد به‌نفس و عزت نفس در افراد دلالت دارد که آمادگی پذیرش و مواجهه با چالش‌های راه‌اندازی و پیشبرد کسب وکار را در افراد فراهم می‌آورد. افزون بر این، خودباوری زمینه‌ساز استقلال رای در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین نوعی مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی نسبت به توانایی خلق دستاوردها در زنان و مردان کارآفرین است.

خطرپذیری: از آنجا که مسیر کارآفرینی به صورت ماهوی مسیری سخت، عموما پا نخورده، پر پیچ و خم و همراه با انواع مخاطرات و ریسک‌های مالی، اجتماعی، خانوادگی و... است، نداشتن ویژگی خطرپذیری در کارآفرینان زن و مرد، عملا امکان ورود به دنیای کارآفرینی را ناممکن می‌کند. وجود این ویژگی در طول عبور از مسیر کارآفرینی نیز محرک افراد در حفظ اشتیاق به انجام کارهای بزرگ برای دستیابی به نتایج بزرگ و پذیرش تبعات احتمالی ناشی از آن خواهد بود. بنابراین یکی از شباهت‌های زنان و مردان کارآفرین، خطرپذیری آنهاست.

رهبری: کارآفرینان اعم از زن و مرد، مسئولیت هدایت کسب و کار خود را به‌عهده دارند. تعیین استراتژی‌های محوری، رفتار هدایتگرانه در قبال پرسنل، نوع واکنش در مواجهه با پیشنهادات و انتقادات، مردمداری و در سطوح متعالی‌تر، تاثیرگذاری کاریزماتیک بر افراد، از مهم‌ترین مصادیق وجود این ویژگی مشترک در کارآفرینان است.

آینده‌نگری: وجود ابهام به عنوان امری بدیهی در کارآفرینی، مستلزم آن است که کارآفرینان اعم از زن و مرد، بتوانند با نگاهی دوراندیش، بر آنچه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌گذرد، تمرکز کرده و آنچه احتمالا در بلندمدت خواهد گذشت را پیش‌بینی کنند. بر این اساس، وجود ویژگی شخصیتی آینده‌نگری که در بطن خود ویژگی‌های دیگری اعم از دانایی، کاردانی و تدبیر، قابلیت انعطاف‌پذیری و قدرت تحلیل و درک وقایع را دارد از تشابهات میان زنان و مردان کارآفرین است.

میل به موفقیت: شوق کارآفرینانه، نیاز به کامیابی و میل به پیشقدمی، از جمله صفات فردی مشترک میان زنان و مردان کارآفرین است که می‌توان مجموع آنها را با عنوان ویژگی شخصیتی میل به موفقیت جمع‌بندی کرد که در تمام مراحل فرآیند کارآفرینی و به‌ویژه در عبور از لحظات دشوار، کپسول انرژی‌زا برای کارآفرینان در حفظ پایداری، انگیزه لازم برای ادامه مسیر و جلوگیری از تسلیم شدن است.
​​​​​​​
خلاقیت: محور یک فعالیت کارآفرینانه از ایده‌پردازی خلاقانه یا نگاهی تیزبین و خلاق در تشخیص فرصتی محیطی آغاز می‌شود و با حل مسأله و تبدیل آن به نوآوری و ابتکار، پخته‌تر شده و شکل می‌گیرد. لذا خلاق بودن نیز از تشابهات میان زنان و مردان کارآفرین است.

دکتر نازنین بهزادی - پژوهشگر کارآفرینی