مصرف روغن‌های گیاهی در جهان

مصرف روغن‌های گیاهی در جهان

روغن‌های گیاهی، روغن‌ها یا چربی‌هایی هستند که از یک گیاه استخراج می‌شوند. بافت آنها را می‌توان مایع، روغنی و چرب توصیف کرد. بیشتر روغن‌های گیاهی دو نوع کاربرد دارند: می‌توانند به‌عنوان روغن پخت‌وپز یا برای تولید سوخت و گازوئیل استفاده شوند. رایج‌ترین انواع روغن شامل روغن پالم، روغن سویا، روغن کانولا و روغن آفتابگردان است.

روغن پالم از گوشت میوه خرما استخراج می‌شود که عمدتا در آب‌وهوای گرمسیری آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب‌شرقی یافت می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود 90 درصد روغن پالم برای مصارف غذایی استفاده می‌شود، درحالی که 10 درصد باقی‌مانده در صنایعی مانند محصولات آرایشی و بهداشتی یا تولید سوخت و گازوئیل  مصرف می‌شود.از نگاه صنایع غذایی، روغن‌های گیاهی جایگزین سالم‌تری در‌نظر گرفته می‌شود زیرا حاوی اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری نسبت به چربی‌های حیوانی است. از پرمصرف‌ترین روغن‌های پخت و پز، روغن کانولا است که به روغن کلزا نیز معروف است. این روغن از دانه‌های کلزا ‌استخراج می‌شود که باید در ابتدا کمی حرارت داده شده و سپس خرد شود. از مزایای ویژه روغن کلزا می‌توان به مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا3 (لینولنیک اسید) و امگا6 (لینولئیک) و کم بودن اسیدهای چرب اشباع شده  اشاره کرد. 
این نمودار میزان مصرف جهانی روغن‌های گیاهی را از سال 2013/1392 تا 2021/1400 نشان می‌دهد. در سال 1400، مصرف روغن آفتابگردان به بیش از 20 میلیون تن در سراسر جهان رسید. تولید جهانی روغن‌های گیاهی در سال 1399 به حدود 14/209 میلیون تن رسیده است.

منبع: Statista
عسل اخویان طهرانی - دبیر دانش و سلامت