تبرئه مامور پلیس از اتهام قتل عمد

تبرئه مامور پلیس از اتهام قتل عمد

مامور پلیس که با شلیک گلوله باعث مرگ مرد جوانی شده بود، پس از محاکمه در دادگاه کیفری از اتهام قتل عمدی تبرئه شد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از اواخر پاییز سال98 و با گزارش درگیری دو مرد در خیابان فلسطین در دستورکار ماموران کلانتری انقلاب تهران قرار گرفت. وقتی گشت پلیس به محل رسید، یکی از طرفین درگیری که پسر جوانی به نام پیمان 30 ساله بود، از محل گریخت. یکی از ماموران به تعقیبش پرداخت و با اخطار از او خواست توقف کند. پسر جوان همچنان در حال فرار بود که مامور کلانتری برای متوقف کردنش، به سمت او شلیک کرد اما گلوله پس از اصابت به دست پسر جوان در سینه‌اش فرو رفت. پیمان به بیمارستان انتقال یافت اما بعد از ساعتی به‌دلیل شدت جراحات جان‌باخت.
با شکایت خانواده پیمان، برای مامور پلیس به اتهام قتل عمدی کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه 11 دادگاه کیفری، مادر پیمان برای مامور پلیس درخواست قصاص کرد.
سپس مامور جوان در جایگاه قرار گرفت و گفت: «اتهام قتل عمدی را قبول ندارم. آن روز وقتی به محل درگیری رسیدیم، پیمان بی‌دلیل فرار کرد. به او اخطار داده و دو تیر هوایی هم شلیک کردم اما او همچنان فرار می‌کرد. به همین دلیل با به‌کارگیری قانون استفاده از سلاح، بازوی او را نشانه گرفتم اما از شانس بد من، گلوله بعد از برخورد به بازو کمانه و به قلبش اصابت کرد.»
وکیل او نیز با توجه به رعایت قانون به‌کارگیری سلاح از سوی متهم و کمانه کردن گلوله بعد از شلیک، خواستار تبرئه موکلش از اتهام قتل عمدی شد.
پس از دفاعیات متهم و وکیل‌مدافعش، قضات دادگاه وارد شور شده و با توجه به گزارش پزشکی‌قانونی درباره اصابت ابتدای گلوله به بازوی پیمان و برخورد بعد آن با قلب و نظر کارشناس اسلحه‌شناسی که فاصله شلیک را یک تا 5 متر اعلام کرده بود، عمل متهم را شبه‌عمد تشخیص داده و او را از اتهام قتل عمدی تبرئه کردند. به این ترتیب مامور پلیس به یک سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد.