این جهان کوچک

این جهان کوچک

کره زمین در دوره ماقبل تاریخ محل زندگی هیولاها بود. هزارپاهایی به طول 2.5متر، خزندگان پرنده با طول بال‌های 11متری و مارهایی که بیش از یک تن وزن داشتند. اما اگر فکر می‌کنید اینها بزرگ‌ترین حیوانات تمام دوران بوده‌اند که به دنبال آن هستید، در اشتباهید.

برای یافتن بزرگ‌ترین حیوان سیاره زمین لازم نیست به زمان‌های خیلی دور برگردید. بزرگ‌ترین حیوان شناخته‌شده جهان از گذشته‌های دور تاکنون نهنگ آبی است. طول نهنگ آبی به 30متر و وزن آن به 199تن می‌رسد. اندازه‌ای که هیچ موجود دیگری در طول بیش از نیم میلیارد سال تکامل حیوانات به آن نزدیک هم نیست، حتی بزرگ‌ترین دایناسورها.
فسیل‌هایی که به تازگی کشف شده اما نشان می‌دهد ممکن است حیوانی در گذشته وجود داشته که حتی بزرگ‌تر از یک نهنگ آبی بوده است. برای چندین دهه شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد یک ابر شکارچی واقعا عظیم‌الجثه بین 200 تا 250 میلیون سال پیش در دریاها می‌زیسته است. اکنون مجموعه‌ای از اکتشافات و تحلیل‌های نوین مجددا یافته‌های قبلی را به طور چشمگیری تایید می‌کند. در واقع، این کشف جدید آنها را به این باور رساند که فسیل مزبور یکی از بزرگ‌ترین حیوانات شکارچی دوره تریاس است که تا حدودی شبیه نهنگ‌های امروزی است. فسیل این غول عظیم اقیانوسی، جمجمه‌‌ای به طول دو متر دارد! محققان بر این باورند که فسیلی با قدمت 244 میلیون سال می‌تواند رقیب سی‌تازان فعلی باشد. سی‌تازان، یک ایکتیوسور است که حداکثر هشت میلیون سال پس از اولین ایکتیوسورها وجود داشته است. به دلیل اندازه عظیم آن در مقایسه با سایر ایکتیوسورها، دانشمندان بر این باورند که تکامل آن به نحوی تسریع شده است و حتی خیلی زودتر از نهنگ‌ها تکامل یافته‌اند. با وجود این، دانشمندان تا دستیابی به اطلاعات تکمیلی بیشتر، نهنگ‌های آبی را بزرگ‌ترین جانوران روی زمین می‌دانند.