من زمین را دوست دارم

من زمین را دوست دارم

در حالی که پیشرفت‌های علمی و پرتاب ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی به آسمان توجه جهانیان را به دنیای کهکشانی و کشف رازهای نهفته در آن معطوف کرده، مادر زمین که حیات همگی ما به آن وابسته است همچنان شگفتی‌های بسیاری برای نمایش دارد.

هنوز رازهای زیادی در این پهنه خاکی نهفته است که باید کشف شود و البته زیبایی‌های چشم‌نوازی که انسان امروزی آنها را کوچک شمرده و غیرمسئولانه و بی‌توجه به‌عواقبش به طرق مختلف  به آلودگی و تخریب این زمین دوست‌داشتنی می‌پردازد. ماهواره‌های مدار زمین و فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در دهه‌های اخیر چشم‌انداز کاملا جدیدی از سیاره زمین به ما ارائه کرده‌اند و سال 2022 نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ از حباب‌های آبی عجیب و غریب و دریای چرخان نقره‌ای گرفته تا آتشفشان‌های زیر دریا و کوه‌های یخ سرگردان همگی در سالی که گذشت گرفته شده‌اند. یکی از تاریخی‌ترین این تصاویر، عکسی است که یکی از ماهواره‌های ناسا موسوم به تِرا از بزر‌گ‌ترین کوه یخ شناور جهان در دهانه گذرگاه دریک در قطب جنوب گرفته است. در اینجا به تعداد اندکی از این تصاویر شگفت‌انگیز ماهواره‌ای و ایستگاه فضایی که در سال 2022 از زمین منتشر شده می‌پردازیم.

3 دریاچه رنگارنگ
ماهواره لندست 8 که متعلق به ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا است تصویری با رنگ واقعی از سه دریاچه رنگارنگ در دره بزرگ ریفت اتیوپی گرفته است؛ دریاچه شالا در سمت چپ دریاچه آبیجاتا در مرکز و دریاچه لانگانو در سمت راست تصویر قابل مشاهده است. رنگ آبی تیره دریاچه شالا نتیجه آب‌های عمیق آن است که حداکثر عمق آن 266 متر است. دریاچه آبیجاتا که حداکثر عمق آن 14متر است، به لطف شکوفه جلبک‌های فتوسنتزی سبز است. در همین حال، دریاچه لانگانو رنگ زرد خود را از رودخانه‌هایی می‌گیرد که رسوبات کوه‌های مجاور را به آنجا منتقل می‌کنند. ظاهر متضاد دریاچه‌ها با توجه به این که هر سه بخشی از یک مجموعه آبی باستانی به نام دریاچه گالا بوده‌اند، حتی شگفت‌آورتر نیز می‌شود.

 فوران زیر دریا
ماهواره لندست 9 یک عکس خیره‌کننده از یک توده فوران زیر آب از آتشفشان کاواچی در جنوب غربی اقیانوس آرام که قله آن تقریبا 20متر زیر سطح دریا قرار دارد، ثبت کرد. طی یک سفر در سال 2015 به کاواچی، محققان دریافتند با وجود تاریخچه انفجاری این منطقه، دهانه آتشفشان خانه دو نوع کوسه سرچکشی و کوسه ابریشمی است. این احتمال وجود دارد که فوران‌های آتشفشانی قبلی، که حداقل از سال 1939 به‌طور پراکنده رخ داده‌اند، می‌توانند مواد مغذی را فراهم کنند که از یک اکوسیستم دریایی پررونق در اطراف آتشفشان پشتیبانی می‌کند. در گذشته حضور کوسه‌ها در دهانه آتشفشان پرسش‌های زیادی را در مورد بوم‌شناسی آتشفشان‌های فعال زیردریایی و محیط‌های پرتنشی که حیوانات دریایی بزرگ در آن وجود دارند، ایجاد کرده بود.

کوه عذاب
یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی تصویری خیره‌کننده از یک دریاچه هیدروترمال که دور آن پوشیده از برف است، گرفته است. این دریاچه عجیب که بر فراز کوه رواپهو در نیوزیلند قرار دارد در فیلم «ارباب حلقه‌ها» به عنوان «کوه عذاب» استفاده شده است. این دریاچه هیدروترمال که به دریاچه دهانه یا تِوای‌آمو معروف است، بین سه قله اصلی کوه رواپهو قرار دارد که بلندترین آنها به 2797متر از سطح دریا می‌رسد. یک اتاقک ماگما در اعماق آتشفشان، این دریاچه را گرم می‌کند و دمای آن بین 15تا45درجه سانتیگراد در نوسان است. دریاچه عجیب دهانه به دلیل مقدار زیاد گازهای آتشفشانی که در آب حل می‌شوند، بسیار اسیدی است. زمین‌شناسان از این دریاچه برای نظارت بر سطح تهدید آتشفشان استفاده می‌کنند.

 امواج هیولایی 7طبقه
این تصویر لندست 8 نمایش خیره‌کننده‌ای از قدرت عظیم امواج هفت طبقه را هنگام برخورد به ساحل در نزدیکی نازاره، یک نقطه داغ موج‌سواری در پرتغال به تصویر کشید. این تصویر نشان می‌دهد که چگونه جریان‌های وحشیانه، رسوبات بستر دریای اطراف را به ستون‌های عظیم زیر آب تبدیل می‌کنند که در حدود 10کیلومتر در ساحل امتداد دارند. دره‌ای زیر آب در حدود نیم مایلی از ساحل قرار دارد و انرژی امواج را به جریان می‌اندازد اما در روز ثبت عکس، بادهای شدید ناشی از بقایای توفان اپسیلون، که برمودا و بخش‌هایی از آمریکای شمالی را درنوردید، امواج را تقویت کرد. این تصویر در همان روزی ثبت شد که یک موج‌سوار 18ساله در نازاره سوار بر موجی به ارتفاع 9.30متر رکورد زد.