بهترین جایزه برای کودک،جایزه‌معنوی است

بهترین جایزه برای کودک،جایزه‌معنوی است

ما در رویکرد کودک متعادل به جایزه معتقدیم ولی بهترین جایزه‌ها را جایزه معنوی می‌دانیم، مثل لبخند مادر، شادی مادر و‌...، حالا اگر هم می‌خواهیم جایزه بدهیم دو تا شرط دارد و در دو حالت جایزه می‌دهیم:

مورد اول این‌که کودک در یک کاری تداوم و پشتکار داشته باشد مثل مسواک زدن و یک‌جوری به بچه نشان می‌دهیم که من دیدم مثلا دو ماه است که داری مرتب مسواک می‌زنی یا کار دیگری را انجام می‌دهی. یا یک اتفاق ناگهانی افتاده مثلا مسافرتی بوده و ماشین خراب شده و‌... فرزندمان آن‌قدر عالی همکاری کرد که ما حظ کردیم یا مهمانی بوده و او خیلی آرام و همراه بود. یک‌جوری نشان می‌دهیم که دیدم و با دادن جایزه قدردانی می‌کنیم.
​​​​​​​
مورد دوم این است که جایزه باید بدون برنامه‌ریزی قبلی، غیرمنتظره و غیر‌مترقبه باشد. از سه ماه قبل دائم نگویید که اگر این کار را کردی برایت جایزه می‌خرم، اصلا این کار را نکنید. بلکه زندگی روال همیشگی‌اش را داشته باشد اما پدر و مادر با هم هماهنگ باشند که یک جایزه بخرند و کودک اصلا نداند ولی بچه را جایز‌ه‌بگیر بار نیاورید. جایزه، رشوه نیست‌. وقتی کودک کار اشتباهی انجام می‌دهد به او نگوییم اگر این کار را نکنی برایت جایزه می‌خرم زیرا کودک یاد می‌گیرد رشوه بگیرد و با این حالت بچه‌ها جایزه‌بگیرهای حرفه‌ای می‌شوند.