دورهمی زوجین در جعبه‌جادو

دورهمی زوجین در جعبه‌جادو

دورهمی یک واژه بسیار شیرین در میان ما ایرانیان است. واژه‌ای که باعث می‌شود بزرگ‌ترها و کوچک‌ترهای خانواده کنار هم جمع شوند و از خاطرات شیرین‌شان حرف بزنند و کلی بخندند. شاید توجه به چنین واژه‌ای از این زاویه باعث شد تا برنامه‌سازان تلویزیون و رادیو سراغ ساخت برنامه‌هایی با محوریت خانواده و زوج‌های جوان بروند و چنین برنامه‌هایی را روانه آنتن کنند.

مسلما پخش چنین برنامه‌هایی باعث شده تا رسانه‌ملی همراه با خانواده‌ها یک دورهمی تماشایی و درعین‌حال آموزشی را داشته باشد. البته با ساختار امروزی. در گذشته ما شنونده صحبت‌های بزرگ‌ترها بودیم تا با گوش‌دادن به صحبت‌های‌شان مشکلات زندگی را پشت‌سر بگذاریم و با حرف‌زدن آنها را حل کنیم. امروزه این ساختار تغییر کرده و رسانه‌ملی در قالب ساخت برنامه‌های متفاوت و آموزشی و در قالب صحبت با کارشناسان تلاش دارد تا این اثرگذاری را داشته باشد. تعداد چنین برنامه‌هایی هم کم نیست و برنامه‌سازان سعی کرده‌اند تا در قالب بخش‌های جذاب مردم را دور هم جمع کنند تا پای دورهمی‌های این‌چنینی بنشینند و لحظات خوشی در کنار خانواده‌های‌شان بگذرانند. یکی از این برنامه‌ها که به‌تازگی فصل جدید آن با تغییرات گسترده روانه آنتن شبکه دو شده، برنامه «کام‌شیرین» است. این برنامه تلویزیونی قدمت چندساله دارد. گرچه فرازونشیب‌هایی داشته اما در کلیت سعی کرده تا اثرگذاری خوبی روی زوج‌ها داشته باشد. اکنون فصل هشتم کام‌شیرین با اجرای زهرا شوقی و امیر رضایی از اوایل آذرماه شروع شده است. فصل جدید کام‌شیرین شنبه و دوشنبه با حضور کارشناس برنامه رضا نظری و مهمانان حاضر در استودیو به بررسی موضوعات پیرامون روابط زوجین و آموزش مهارت‌های توسعه فردی و زندگی زناشویی می‌پردازد و یکشنبه و سه‌شنبه نیز با نام «مثبت کام‌شیرین» ضمن تکمیل بحث روز پیش به پیامک‌های مردمی پاسخ داده و با یکی از مخاطبان به‌صورت تلفنی به گفت‌وگو می‌پردازد.
سیدعلیرضا مرتضوی، یکی دیگر از کارشناسان این برنامه است که اجرای بخشی به نام «کافه هفت‌‌ساله‌ها» را به عهده دارد. در این بخش با زوج‌هایی که عمر زندگی مشترک‌شان از هفت سال گذشته گفت‌وگو می‌شود. درمجموع برنامه کام‌شیرین بخش‌های مختلفی دارد و برنامه‌سازان آن تلاش می‌کنند در قالب همین بخش‌ها مباحث زندگی را به‌درستی به زوجین آموزش دهند تا در زندگی‌شان کاربردی باشد. بنابراین، این برنامه صرفا مخاطبان را سرگرم نمی‌کند، بلکه برای آنها جنبه آموزشی هم دارد و می‌تواند در زندگی‌شان تاثیرگذار باشد. همچنین این برنامه راهکارهای صحیح رفتار با خانواده همسر هم به زوجین آموزش می‌دهد که چگونه چالش‌ها را به کمترین میزان برسانند تا بتوانند در کنار هم زندگی خوبی داشته باشند. در این برنامه زوجین حضور پیدا و درباره مسائل‌شان صحبت می‌کنند و کارشناس برنامه هم نکات لازم را به آنها یاد می‌دهد. درمجموع تولید و پخش چنین برنامه‌هایی می‌تواند برای زوجین نقش سازنده‌ای داشته باشد.

مهدیه رضایی - گروه رسانه
ضمیمه کلیک