همه‌چیز درباره جوانمرگی نهضت سوادآموزی

همه‌چیز درباره جوانمرگی نهضت سوادآموزی

روز دوشنبه 19دی،  در سالن یک سینما فلسطین و در سیزدهمین جشنواره فیلم عمار از مستند «مدرسه‌ای در دور‌دست» پیرامون نهضت سواد آموزی رونمایی شد و سپس نعمت‌ا... سعیدی و سیده اعظم حسینی به نقد و بررسی این مستند پرداختند.

سعیدی با بررسی ساختار و فرم این مستند، آن را به‌عنوان کار اول سازندگانش قابل قبول و خوب ارزیابی کرد و گفت: جای خالی چنین مستندهایی در کشور ما احساس می‌شود. این که مستند به موارد تاریخی اشاره می‌کند که مربوط به انقلاب اسلامی و نهادهای مردمی است ارزش دارد و احتمالا اگر چنین مستندهایی از تلویزیون هم پخش بشود با استقبال مردم مواجه می‌شود. باید چنین مستندهایی بیشتر ساخته شود و نسل جدید بداند که قبل‌ترها مدل کشورداری و مردمداری چگونه بوده است.
سیده اعظم حسینی نیز هم درباره مستند مدرسه‌ای در دور‌دست گفت: این فیلم، کاری ارزشمند و قابل اعتناست که به مسائل استراتژیک انقلاب همانند دخالت مردم در کشورداری اشاره می‌کند و این‌که ما مدل‌های بومی برای اداره کشور داشته‌ایم و متاسفانه از مقطعی به بعد از آن فاصله گرفتیم و دچار مشکلات جدی شدیم. نهادهای مردمی همانند جهاد‌سازندگی، کمیته انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله نهضت سوادآموزی از نهادهایی بوده که پیشرفت‌های جدی در کشور به وجود آورد و باعث شد تا انقلاب اسلامی در دهه ابتدایی خود جهش جدی داشته باشد. از کنار این مستندها نباید به‌سادگی عبور کرد و باید سازندگان آنها را تشویق و ترغیب کرد که مستندهای مشابهی بسازند.
او با بیان برخی انتقادها همانند این‌که مستند به برخی از پرسش‌ها و سوالات خود و برخی از مسائل تاریخی پاسخ نمی‌دهد، بیان کرد: البته اولین تجربه ساخت مستند توسط این عزیزان را باید در نظر گرفت و این‌که چنین کمبودهایی طبیعی است و امیدواریم در کارهای بعدی بهتر و جدی‌تر ظاهر شوند. در ادامه مراسم نیز سیدمحمد یوسف جلالی یکی از دو کارگردان این مستند توضیح داد: ساخت این مستند بسیار زمان برد، چون با ما همکاری زیادی نشد و نهضت سواد آموزی هیچ آرشیو جدی در اختیار ما نگذاشت و همکاری اصلا خوبی نداشتند. همچنین ما وسواس داشتیم که بتوانیم کاری خوب و قابل تامل و جدی عرضه کنیم و به همین دلیل بیش از یک سال و نیم ساخت این مستند به طول انجامید. امیدوارم این مستند دیده شود و حرف آن مورد توجه قرار گیرد و بتواند برای مخاطب علاقه‌مند حرف جدی داشته باشد. هدف ما این بود که بگوییم چرا نهضت سوادآموزی به وجود آمد و چرا در نهایت جوانمرگ شد. 
​​​​​​​حمید بهوندی، کارگردان دیگر این اثر نیز با قدردانی از مجموعه سفیرفیلم که اجازه و فرصت ساخت این مستند را فراهم کردند، گفت: امیدوارم این مستند بتواند در لایه‌های مختلف جامعه دیده و حرف آن شنیده شود و در نهایت بتواند مخاطب را به تامل وا دارد.