این زمین شگفت‌انگیز!

این زمین شگفت‌انگیز!

 سیاره زمین نه‌تنها خانه همه ما انسان‌ها‌ست، بلکه سرشار از شگفتی‌ها و عجایبی است که هنوز بسیاری از آنها کشف نشده‌اند. برای یافتن شگفتی‌های جالب و عجیب زمین نباید در نقاط دست‌نیافتنی به دنبال‌شان گشت. گاهی این شگفتی‌ها آن‌قدر نزدیک هستند که به‌آرامی و زیبایی بر دست‌تان فرود می‌آیند؛ بله همین برف زیبا و سپید زمستانی یکی از شگفتی‌های جهان است.

آیا می‌دانستید که هر زمستان، زمین با یک سپتیلیون کریستال برف پوشیده می‌شود؟ این عدد یک تریلیون، تریلیون دانه برف خواهد بود. یکی بیل را بیاورد! نام قطب جنوب که به میان می‌آید، همه منطقه‌ای سرد و یخ‌زده را که شرایطی طاقت‌فرسا دارد، مجسم می‌کنند اما آیا می‌دانستید قطب جنوب در واقع یک بیابان در نظر گرفته می‌شود؟ مناطق داخلی آن تنها 50میلیمتر بارندگی در سال دارد، البته معمولا به صورت برف. باوجود چنین آب و هوای بیابانی اما قطب جنوب 70درصد از آب شیرین و 90درصد از یخ‌های زمین را نیز در خود جای داده است! اما جدا از این شگفتی‌ها که تعدادشان کم هم نیست، حقایقی در مورد زمین وجود دارد که شاید بسیاری از ساکنانش از آن بی‌اطلاع باشند. در اینجا حقایق جالبی از زمین بازگو می‌کنیم که می‌تواند برای‌تان بسیار‌جالب توجه باشد:

مادر زمین چند ساله است؟ 
زمین 4.5میلیارد سال سن دارد و با چنین سنی، واقعا احترامش واجب است. اما سن زمین چگونه محاسبه شده است؟ دانشمندان برای پی بردن به سن زمین، به سنگ و رسوب نگاه کرده و سعی می‌کنند سن آن قطعه رسوب را تعیین کنند. با این حال این کار آن‌قدرها هم که تصور می‌شود، آسان نیست. فرآیندهای تکتونیک صفحه به این معنی است که زمین به طور مداوم سنگ‌های خود را قبل از این‌که دوباره به سطح پمپ شود، بازیافت می‌کند و آنها را در داخل به ماگما تجزیه می‌کند. با وجود این قدیمی‌ترین سنگی که دانشمندان کشف کرده‌اند از اتریش می‌آید و مبنایی برای تخمین پژوهشگران زمین‌شناسی برای سن زمین است اما شاید زمین ما کهنسال‌تر از 4.5میلیارد سال باشد!

طولانی‌ترین رشته‌کوه زمین کجاست؟
وقتی نام کوه به میان می‌آید، همه به دوردست‌ها و آسمان می‌نگرند. حتی اگر عبارت «طولانی‌ترین رشته‌کوه زمین» را هم در کتاب‌های اطلاعات عمومی یا موتورهای جست‌وجوی آنلاین جست‌وجو کنید. نشانی رشته‌کوه آند با طول7000 کیلومتر در آمریکای‌جنوبی برای‌تان آورده می‌شود اما جالب است که بدانید برای یافتن طولانی‌ترین رشته‌کوه جهان باید به پایین و خیلی‌خیلی پایین نگاه کنید. خط الراس میانی اقیانوس یک زنجیره‌کوه آتشفشانی عظیم را در زیر دریا احاطه کرده است. این زنجیره بیش از 48 هزار کیلومتر طول و به طور متوسط ارتفاعی 5/5 کیلومتری از کف دریا دارد! این نقطه‌ای است که صفحات زمین با حباب‌های پوسته جدید از هم جدا شده و باعث بسیاری از فوران‌های آتشفشانی زمین می‌شود.

زمین در گذشته بنفش بوده!
این سیاره سبز ما زمانی بنفش‌رنگ بوده است. یعنی تمام برگ‌ها و گیاهانی که امروزه به رنگ سبز دیده می‌شود، زمانی بنفش دیده می‌شد. بر طبق مقاله‌ای علمی، میکروب‌های باستانی ممکن است از مولکولی غیر از کلروفیل برای مهار اشعه‌های خورشید استفاده کرده باشد که به ارگانیسم‌ها رنگ بنفش می‌دهد. این مقاله بیان می‌کند که کلروفیل پس از این‌که مولکول حساس به نور دیگری به نام رتینال که قبلا در زمین اولیه وجود داشته، ظاهر شده است. رتینال نور سبز را جذب می‌کند و نور قرمز و بنفش را که ترکیب آنها بنفش به نظر می‌رسد، منعکس می‌کند. این ایده ممکن است توضیح دهد که چرا با وجود این‌که خورشید بیشتر انرژی خود را در قسمت سبز طیف مرئی منتقل می‌کند، کلروفیل عمدتا طول موج‌های آبی و قرمز را جذب می‌کند.

زمین، خود را بازیافت می‌کند
آیا می‌دانستید که زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که دارای تکتونیک صفحه است؟ پوسته بیرونی زمین دارای مناطق متعددی به نام صفحات تکتونیکی است. در زیر آن یک ماگمای داخلی وجود دارد که باعث می‌شود صفحات حرکت کند، گهگاه با یکدیگر برخورد کند و ماگما پوسته تازه‌ای ایجاد ‌کند. این فرآیند مهم باعث ایجاد زمین‌لرزه، فوران‌های آتشفشانی، تشکیل کوه‌ها و گودال‌های اقیانوسی می‌شود. اما همچنین بخشی از چرخه کربن است که در آن موجودات میکروسکوپی و گیاهان می‌میرند، به ته اقیانوس می‌افتند، در آنجا جذب می‌شوند و طی دوره‌های زمانی طولانی، بقایای این حیات غنی از کربن، به داخل زمین منتقل و بازیافت می‌شود. بدون عمل تکتونیک، هیچ راهی برای بازیافت این کربن وجود نخواهد داشت و زمین بیش از حد گرم می‌شود.