وظیفه فیلمساز تصویرسازی دقیق از تاریخ است

وظیفه فیلمساز تصویرسازی دقیق از تاریخ است

محمدرضا ورزی، کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی در خصوص تولید آثار تاریخی در سینما و تلویزیون گفت: تولید این آثار حال و هوای خاص خودش را دارد و فیلمساز علاوه بر وفاداری به محتوا، باید ابعاد دراماتیک اثر را هم لحاظ کند تا مخاطب در جاذبه‌های بصری، داستانی و محتوایی اغنا شود. البته برخی مورخان معتقدند در تاریخ نباید قصه‌پردازی شود. به زعم آنها، ایجاد قصه با تلفیقی از روایت تاریخ، همان تحریف تاریخ است.

 وی افزود: البته امروزه کمتر با این دیدگاه مواجه هستیم و برخی مورخان با تعامل و ارتباطی که در حین ساخت با فیلمسازان برقرار کرده‌اند به این باور رسیده‌اند که قصه‌پردازی در آثار تاریخی تاثیر خوبی بر مخاطب می‌گذارد. ورزی در ادامه در مورد تاثیر حضور مورخان در زمان تولید آثار تاریخی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که این تعامل را رقم می‌زند، هدایت درست اثر است که من بارها تاثیرات مثبت آن را در آثارم دیده‌ام. 
موسی حقانی، یکی از مورخان و پژوهشگران باتجربه در این حوزه است که من بارها در تولید آثارم از تعامل و مشاوره خوب ایشان بهره‌مند شده‌ام.
کارگردان سریال «تبریز در مه» درباره این پرسش که تولید این دست آثار با چه حساسیت‌هایی روبه‌روست، گفت: قریب به بیش از دو دهه است که در این ژانر کار می‌کنم و نکات موثری مثل آکسسوار صحنه، طراحی لباس، نوع معماری و چهره‌پردازی شخصیت‌ها برایم از اهمیتی ویژه برخوردار است.  برخی از مخاطبان ما، اطلاعات دقیقی از تاریخ و ماهیت دوره مدنظر ندارند و بعضا اثری را که در قاب تلویزیون یا سینما می‌بینند، مرجع مستندات قرار می‌دهند و این وظیفه فیلمساز است که به درستی آن را برای مخاطب به تصویر بکشد.  البته بارها شاهد بی‌دقتی‌هایی در تولید آثار برخی فیلمسازان بودم که به راحتی از کنار  این موضوعات گذشته‌اند.
او همچنین درخصوص سختی‌های ساخت آثار تاریخی عنوان کرد: هرکاری سختی‌های خاص خودش را دارد اما اگر عاشق باشی، دیگر سختی‌های آن را نمی‌بینی و با نقد اصولی اثر می‌توانی مواجهه منطقی داشته باشی. البته من همیشه از نقدهای سازنده استقبال کرده‌ام اما گاهی نقدها منصفانه نبوده که سعی کردم از کنار آنها عبور کنم.
او در پایان در خصوص آخرین فعالیت خود در قاب تلویزیون، خاطرنشان کرد: سال‌هاست مشغول نگارش سریالی هستم که نمی‌دانم به چرخه تولید خواهد‌رسید یا نه، اما در حال حاضر تمرکزم روی نگارش آن است که فکر می‌کنم تا پایان سال به پایان برسد.