تقلب «بولسونارو» از ترامپ

طرفداران بولسونارو در‌صدد کودتا علیه داسیلوا هستند

تقلب «بولسونارو» از ترامپ

برزیل به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های خبری آمریکای لاتین و جهان تبدیل شده است. به نظر می‌رسد ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور سابق و شکست‌خورده برزیل در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، رهبری یک کودتای آشکار را در ریو‌دوژانیرو بر‌عهده گرفته است. او دقیقا همان اقدامی را صورت داده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ششم ژانویه2021 صورت داد و البته در تحقق آن ناکام ماند. با این حال اتاق فکر کودتای ناکام بولسونارو در خاک آمریکا قرار دارد.

حامیان بولسونارو که از اکتبر امسال‌ در اعتراض به پیروزی ژائیر ایناسیو لولا داسیلوا چپگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری، چادرهایی در برابر ساختمان‌های کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست‌جمهوری برپاکرده بودند، روز یکشنبه به این مکان‌ها یورش بردند که شدیدترین حمله به نهادهای دموکراتیک و غیرنظامی این کشور از هنگام کودتای نظامی ۱۹۶۴ بود .تنها نزدیک به ۳۰۰ نفر نیز روز یکشنبه بازداشت شدند .دیوان عالی پیش از این، دستور برچیده شدن همه اردوگاه‌های حامیان بولسونارو را صادر کرده بود که یک روز پس از پیشی جستن لولا در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۰اکتبر برپا شد. گرچه شمار معترضان ساکن این چادرها از هنگام آغاز به کار لولا در اول ژانویه کاهش یافته اما هزاران نفر با ادعای تقلب در انتخابات و برای مخالفت با شکست خوردن بولسونارو توسط لولا، ضمن درخواست مداخله ارتش، از سراسر این کشور با اتوبوس عازم پایتخت شده بودند که به ساختمان‌های کنگره، دیوان عالی و کاخ پلازادولوس حمله کردند. دامنه کودتا گسترده بوده استپس از روز یکشنبه، دستگیری‌ها در برزیل تشدید شد. گزارش‌ پلیس و نهادهای امنیتی این کشور حکایت از گسترده بودن ابعاد کودتای اخیر دارد. بر این اساس، دست‌کم ۱۲۰۰حامی ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی پیشین برزیل روز دوشنبه در پی حمله به ساختمان‌های کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست‌جمهوری برزیل در برابر ساختمان ستاد کل ارتش در برازیلیا پایتخت، دستگیر شدند. وزارت دادگستری برزیل اعلام کرد که ماموران پلیس پس از محاصره اردوگاه معترضان در روز دوشنبه، دستگیرشدگان را با ۴۰دستگاه اتوبوس به ستادهای پلیس فدرال انتقال دادند و در‌باره رخدادهای خشونت‌بار روز یکشنبه بازجویی خواهند شد. لولا به دولت فدرال برزیل دستور برعهده گرفتن نظم و انضباط برازیلیا را تا ۳۱ ژانویه داد و یگان‌های ضدشورش نزدیک به چهار ساعت و نیم پس از آغاز این حمله، با استفاده از گاز اشک‌آور و تجهیزات ضدشورش، توانست این مکان‌ها را بازپس گیرد.
     
دستور «شورش» از فلوریدا صادر شد! 
بولسونارو که پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری راهی ایالات متحده آمریکا و به‌طور مشخص ایالت فلوریدا شده بود، در طول هفته‌های اخیر رایزنی‌های گسترده‌ای با جمهوریخواهان در این ایالت داشته است. فلوریدا طی سال‌های اخیر به یکی از پایگاه‌های سیاسی جمهوریخواهان تبدیل شده و دونالد ترامپ نیز در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 و 2020 توانست در این ایالت (که دارای 29 رای الکترال است‌) پیروز شود. از سوی دیگر، بولسونارو خود را «ترامپ برزیل» می‌داند. او در حین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل بارها مدعی شد در آرای الکترونیکی تقلب سازمان‌یافته‌ای در حال رخ دادن است! این مشابه همان ادعایی بود که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و در قبال آرای الکترونیکی مطرح کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020،  اکثر آرای پستی  به سود حزب دموکرات و به سود بایدن به گردش در آمد. کار به جایی رسید که پس از شمارش آرای پستی، توازن آرا در ایالات مهم و سرنوشت‌ساز مانند جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا به سود بایدن و دموکرات‌ها تغییر کرد. وجه اشتراک بولسونارو و ترامپ این است که هر دوی آنها از آرای پستی متنفرند و ساختار انتخاباتی کشورهای خود را نیز به‌دلیل شکست در انتخابات فاجعه‌بار می‌دانند! این در حالی است که آنها در ذیل همین ساختار توانستند یک دور در انتخابات پیروز شده و بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه بزنند. 

تقاضای استرداد بولسونارو 
رفتار یکسان طرفداران بولسونارو و ترامپ پس از شکست در انتخابات بسیار شبیه یکدیگر است! آنها به کنگره حمله کردند و برای تسخیر آن تلاش کردند. در نهایت، هر دو بازیگر(‌ترامپ و بولسونارو‌) در مدیریت کودتا شکست خوردند. در پی حمله هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل به ساختمان کنگره این کشور، درخواست‌ها برای استرداد وی از آمریکا و محاکمه‌ او افزایش یافته است. این روند احتمالا با چالش‌های حقوقی و سیاسی زیادی مواجه خواهد شد. برخی سیاستمداران آمریکایی از جمله الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات کنگره، برای اخراج بولسونارو از محل اقامتش در فلوریدا درخواست رسمی داده‌اند. همچنین رنان کالهیروس، سناتور برزیلی از حزب میانه‌رو ام‌دی‌بی گفته است که بولسونارو رئیس‌جمهور پیشین برزیل به علت تخلفاتش باید مجازات شود.کالهیروس به رسانه‌های برزیلی گفت: «لازم است فورا بولسونارو به برزیل بازگردانده شود تا او به همه جنایت‌هایی که مرتکب شده، پاسخ دهد. قربانیان کرونا فقط یک قلم آن است. او درست در زمانی که تهاجم طرفدارانش در شرف وقوع بود، از کشور فرار کرد.»

محمد علیزاده‌ - گروه بین‌‌الملل