تجمع طلبکاران شاه مقابل سفارت سوئیس در ایران

تجمع طلبکاران شاه مقابل سفارت سوئیس در ایران

دیروز همزمان با سالروز فرار محمدرضا پهلوی از کشور، تجمع طلبکاران شاه تحت عنوان «مطالبه ۵۶ میلیارد دلار دزدی» از سوی کمیته مردمی - دانشجویی مطالبه‌گران از شاه برگزار شد.

تجمع‌کنندگان در پایان این مراسم با قرائت بیانیه‌ای تأکید کردند: ۴۴ سال پیش در چنین روزی شاه خائن و جنایتکار از ترس افتادن به دست مردم و محاکمه و مجازات در دادگاه عدل اسلامی با سرقت ۵۶ میلیارد دلار اموال غارت‌کرده از مردم به خارج گریخت و با این دزدی بزرگ تاریخی برگ سیاه دیگری به دفتر خیانت‌های خاندان منحوس پهلوی افزود. تجمع‌کنندگان در این بیانیه تصریح کردند: 
1- حساب‌های خاندان منحوس پهلوی در بانک‌های آمریکا و اروپا باید مسدود و تمام میلیاردها دلار نقدینگی آن باید به مردم ایران مسترد شود. 2- بیش از 10 کاخ و جزیره و ویلا و املاک متعدد دیگر که در آمریکا، انگلیس، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، اسپانیا و... با پول ملت ایران خریداری‌شده و املاک ایرانیان است، باید به مردم ایران برگردانده شود. 3- محتوای ۳۸۴ چمدان پر از جواهرات و عتیقه‌جات منحصربه‌فرد دزدیده‌شده توسط خاندان پهلوی که بعضاً علاوه بر ثروت مادی بخشی از میراث فرهنگی ایرانیان است باید به ملت ایران بازگردانده شود. 4- اموال بلوکه ایران در بانک‌های آمریکایی حق مسلم ملت ایران است و اگر به ایران برنگردانند ما هم حق خود می‌دانیم به هر طریق مشروعی این اموال را از آمریکا برداشت کنیم و آن را به صاحب آن برگردانیم.

رئیسی: مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو از طریق بیمه‌ها پرداخت شود
ستاد هماهنگی اقتصادی یکشنبه شب به ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد.
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در این جلسه با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح دارویار و نیازهای کشور در زمینه دارو اعلام کرد: با همکاری شرکت‌های داخلی تولیدکننده و واردکنندگان دارو کمبود برخی اقلام دارویی که در آغاز فصل پاییز مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد تا حد زیادی برطرف شده است و ذخایر دارویی کشور در سطح مناسبی قرار دارد.
رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دست‌اندرکاران بخش دارویی کشور تاکید کرد برای تأمین پایدار نیازهای دارویی مردم و پیشگیری از بروز کمبودهای فصلی و مقطعی اقلام دارویی، برنامه‌ریزی و تدبیر کنند.
رئیسی همچنین به وزیر و مسئولان بخش درمان کشور تاکید کرد تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه‌های درمان و تأمین و پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو از طریق بیمه‌ها و نظارت و کنترل قیمت داروها به کار گیرند.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه 
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز به دعوت همتای ترکیه‌ای خود به این کشور سفر می‌کند. حسین امیرعبداللهیان در سفر به ترکیه با تعدادی از مقامات ارشد این کشور همسایه دیدار و رایزنی خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که محور اصلی این سفر علاوه بر رایزنی در مورد روابط دوجانبه، آخرین تحولات سوریه و دیدارهای اخیر بین وزیران دفاع سوریه، روسیه و ترکیه باشد. همچنین به نظر می‌رسد که در این سفر مقامات دو کشور در مورد زمان سفر آتی سیدابراهیم رئیسی به ترکیه نیز رایزنی و گفت‌وگو کنند.

اتحادیه اروپا: مذاکرات درباره برجام همچنان ادامه دارد
در حالی که طی روزهای اخیر، فشارها به اتحادیه اروپا برای تحریم جمهوری اسلامی ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران افزایش یافته است، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات درباره برجام خبر داد. وی با تأکید بر این که اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه نشستی را برگزار کرد، گفت که ایران نیز در دستورکار نشست اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. استانو در پاسخ به سؤالی در خصوص روند پیشرفت مذاکرات درباره برجام گفت: «برجام در این مرحله نمرده است بلکه ما در مرحله‌ای هستیم که مذاکرات متوقف شده است..هدف اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، از بین بردن بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات است اما شرایط چندان ساده نیست». سخنگوی اتحادیه اروپا با این حال ادامه داد: «ما به تعاملات خود ادامه می‌دهیم و نماینده عالی اتحادیه اروپا به تعاملات و ارتباطات مداوم با وزیر خارجه ایران و دیگر اعضای برجام ادامه می‌دهد تا بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم و به یک جواب قاطع دست یابیم، اما در این مرحله برجام هنوز نمرده، بلکه متوقف شده است». استانو با اشاره به این موارد ادامه داد که تحولات اخیر در ایران، مذاکرات درباره برجام را پیچیده کرده است اما نماینده عالی اتحادیه اروپا همچنان به تعاملات خود با مقام‌های ایران و دیگر اعضای برجام ادامه می‌دهد تا بررسی کند که آیا امکان پیشرفت در مذاکرات وجود دارد یا خیر.