فیلمساز مصری علیه سیستم سرمایه‌داری

فیلمساز مصری علیه سیستم سرمایه‌داری

احمد عبدا...، فیلمساز مستقل و غیرمتعارف مصری که از فیلمسازان اصلی موج نوی سینمای این کشور به حساب می‌آید، به‌زودی درام مستقل ضدسرمایه‌داری خود را جلوی دوربین می‌برد. این فیلم با نام «برلین» وارد مرحله تولید می‌شود و یک فیلم در فیلم است. هفتمین ساخته سینمایی این هنرمند تحسین‌شده برخلاف فیلم‌های قبلی‌اش که همه در کشور فیلمبرداری شده بودند، در یک کشور خارجی فیلمبرداری می‌شود. دلیل این کار هم خط اصلی داستان آن است که شخصیت محوری خود را راهی قاره اروپا کرده، استفاده از لوکیشن خارجی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

شخصیت اصلی درام اجتماعی برلین، یکی از فیلمسازان موج نوی سینمای یکی از کشورهای جهان عرب است. او در کنار چند نفر دیگر از همکارانش برای تولید فیلمی جدید، راهی یکی از کشورهای بزرگ غربی در اروپا می‌شود. با وجود وعده‌هایی که به این گروه سازنده داده شده است، کار تولید فیلم با مشکلات زیاد مالی و اجتماعی روبه‌رو می‌شود. در ادامه داستان فیلم، این فیلمساز جوان کم‌کم به این فکر می‌افتد که تمامی وعده‌های همکاران غربی دروغین بوده و او در این کشور اروپایی جایگاهی به عنوان هنرمند و فیلمساز ندارد. در پس زمینه این داستان، احمد عبدا... به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که این فیلمسازان عرب زبان در یک کشور پیشرفته اروپایی، چگونه می‌توانند خودشان را با وضعیت موجود در این جامعه هماهنگ کنند و وفق بدهند. با آن‌که عبدا... برلین را فیلمی شرح‌حال‌گونه نمی‌داند، بسیاری از منتقدان سینمایی براین باورند که او در داستان این فیلم به شرح زندگی خود و بقیه هنرمندان موج نوی سینمای مصر می‌پردازد. این فیلمساز قصد دارد فیلمبرداری برلین را تا قبل از تابستان آینده کلید بزند و تمامی بازیگران اصلی آن هنرمندان کشورهایی چون مصر، لبنان و عراق خواهند بود.
به گفته این فیلمساز: «از نظر من، سینما وسیله‌ای برای بیان آمال و آرزوهای مردم جهان عرب است. متاسفانه سینمای عرب در دهه‌های اخیر رشدی نداشته و نتوانسته خودش را آن‌طور که باید و شاید به تماشاگران بقیه کشورهای دنیا معرفی کند. این در حالی است که در داخل کشورهای عرب هم، وضعیت چندان روبه‌راه نیست و سالن‌های نمایش به‌جای اکران عمومی تولیدات بومی در خدمت محصولات پرسروصدای آمریکایی، فرانسوی و هندی هستند. البته بخشی از مشکل هم به خود فیلمسازان عرب برمی‌گردد که در فیلم‌های‌شان به دنبال تعریف داستانی ساده و سرراست نیستند که بتواند عموم مخاطبان را جذب خود کند. من هم براین باورم که فیلم‌های سینمایی باید بیان‌کننده دردها و مشکلات عمومی جامعه باشند، اما می‌توان این دردها و مشکلات را به زبانی تصویری و جذاب در اختیار تماشاگران قرار داد. تنها در یک سینمای قصه‌گوست که می‌توانیم بیننده را جذب خود کنیم.»
احمد عبدا... از سال 2009 فعالیت فیلمسازی را شروع کرده و نکته جالب این‌که هر دو گروه منتقدان و تماشاگران در مصر و بقیه کشورهای عربی منطقه، بیننده کارهایش هستند و از آنها استقبال می‌کنند. تازه‌ترین ساخته سینمایی او «بلوک 19» نام دارد که به‌زودی اکران عمومی خواهد شد./ ورایتی
ضمیمه قاب کوچک