بازی کثیف صنایع با تالاب بندعلیخان

بازی کثیف صنایع با تالاب بندعلیخان

تالاب بندعلیخان در 35‌کیلومتری جنوب ورامین و منطقه محافظت‌شده کویر مرکزی واقع شده است. این تالاب یک تالاب فصلی به حساب می‌آید. وجود تالاب بندعلیخان که آن را با نام تالاب شهرری نیز می‌شناسند، کمک بزرگی به ‌محیط‌زیست منطقه است تا موجودات و حیوانات زیادی بتوانند به لطف آن به زندگی خود ادامه بدهند. اما حالا و با ورود آلاینده‌ها و پساب‌های صنعتی به این تالاب روزگار سختی برای محیط‌زیست به وجود آمده است.

با توجه به این که تالاب بندعلیخان ورامین یک عامل مهم در شکل‌گیری زیستگاه منطقه است هم‌اکنون به محلی امن و آرام برای زمستان‌های سرد بسیاری از پرندگان منطقه تبدیل شده است. به‌طوری که همه‌ساله صدها پرنده مهاجر این تالاب را برای فرار از سرمای هوا انتخاب می‌کنند.
براساس آخرین سرشماری‌ها، حدود 29هزار پرنده مهاجر در این منطقه زندگی می‌کنند. با این اوصاف می‌توان این تالاب را یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش در جنوب شرق تهران به شمار آورد. تا جایی که بسیاری از حافظان محیط‌زیست، تالاب بند علیخان را با تالاب‌های شمال ایران مقایسه می‌کنند. 
تا چندی پیش می‌گفتند باور این که در منطقه صنعتی ورامین، شاهد چنین تالاب زیبایی باشیم بسیار دشوار باشد. اما حالا باید گفت همین صنایع بلایی بر سر تالاب آورده که باورش سخت است. با وضعیت موجود، بندعلیخان بیش از اینها دوام نخواهد آورد و همین روزهاست که زیر فشار هزاران لیتر کنداب و پساب صنعتی جان بدهد.

 تالاب در محاصره پساب‌ها
مدت‌هاست تالاب بندعلیخان در محاصره شهرک‌های صنعتی گرفتار شده و ورود آب‌های سمی و آلاینده‌های شیمیایی روزگار آن را سیاه کرده است.
یک تالاب زیبای فصلی که در ماه‌های سرد سال به زیستگاه مطمئنی برای بسیاری از پرندگان منطقه تبدیل می‌شد، حالا در کمال تاسف بوی تعفن می‌دهد.
چند وقتی است که فاضلاب رها‌شده شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه باعث آلودگی اراضی و آب‌های این منطقه شده است. در همین رابطه فیلم‌هایی نیز منتشر شده که ثابت می‌کند هیچ پساب صنعتی تصفیه نمی‌شود و صنایع حاضر در این منطقه فاضلاب‌های سمی و شیمیایی خود را مستقیم به سمت تالاب رها می‌کنند.
 جنگل‌های اطراف این تالاب که به گفته بومی‌ها عمر بسیار بالایی دارند نیز به خاطر ورود آلاینده‌ها و پساب‌های صنعتی در حال از بین‌رفتن است و محیط‌زیست بوی مشمئزکننده‌ای به خود گرفته است.
ناگفته نماند چندی پیش مسئولان گفته بودند که آب چرمشهر تصفیه می‌شود، اما فیلم‌هایی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد گنداب‌ها بدون هیچ تغییری مستقیم در محیط‌زیست رها شده و باعث از بین ‌فتن گیاهان و درختان شده و در نهایت به تالابی می‌رسند که صدها پرنده و موجود دیگر در آنجا زندگی می‌کنند. بجاست که یک بار مسئولان محیط‌زیست سری به این منطقه بزنند تا ببینند بازی کثیف صنایع با محیط‌زیست چندچند است.