تعطیلی کارخانه‌های فولاد

تعطیلی کارخانه‌های فولاد

وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با محدودیت‌های اعمالی برای فولادی‌ها اظهار کرد: از سال گذشته محدودیت‌های گازی بسیار شدید شد و حدود دو ماه و نیم واحدهای احیای مستقیم  فولادی یا تعطیل بودند یا با محدودیت بسیار شدید کار می‌کردند که این محدودیت‌ها، تاثیر خود را بر کل زنجیره گذاشت. در سال گذشته به‌واسطه محدودیت‌های برق و گاز، حدود شش میلیون تن از برنامه هدف‌گذاری شده عقب افتادیم.

این مقام صنعتی با بیان این‌که در تابستان امسال به‌رغم این‌که شاهد مدیریت بهتر تامین برق (البته نسبت به سال گذشته) بودیم، تصریح کرد: اما در مورد گاز، امسال محدودیت‌ها زودرس شد. برنامه ما این بود که از حدود دی ماه محدودیت‌ها آغاز شود اما از اوایل آذر ماه محدودیت گاز برای فولادی‌ها اعمال شد. در ابتدا محدودیت‌ها بر ۳۰ درصد، سپس ۵۰ و ۷۰ درصدی بود و اکنون کارخانه‌های فولادی نیمه شمالی کشور (عمدتا کارخانه‌های احیای مستقیم) ‌به‌صورت کامل گازشان قطع شده و واحدها تعطیل شده‌اند. بعضا برخی کارخانه‌های قوس و نورد هم به‌ سبب این‌که مواد اولیه ندارند، تعطیل شده‌اند.

آمار
مطابق آخرین آمارها بیش از ۷۸ هزار و ۴۰۰ کارجو و ۷۷۰۰ کارفرما در سامانه جست‌وجوی شغل وزارت کار ثبت‌نام کرده و درخواست خود را برای پذیرش شغل و تامین نیروی کار  مورد نیاز اعلام کرده‌اند.