پژوهش‌های دانشمندان در قالب مستند پخش می‌شود

پژوهش‌های دانشمندان در قالب مستند پخش می‌شود

شبکه آموزش در نظر دارد قرارگاه علمی آموزشی و فناوری را در سازمان صداوسیما فعال کند تا گفته‌های علمی در صداوسیما وجاهت قانونی داشته‌ باشد.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و شبکه آموزش، با هدف ترویج علم و فناوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش سیما با حضور در شبکه خبر در این باره گفت: کار بنیاد علمی ایران این است که معضلات کشور را با توجه به تحقیقات علمی و با روش‌های علمی حل کند. این بنیاد با حمایت از پایان‌نامه‌ها، استادان دانشگاه، نخبگان پژوهشگران، فناوران و... به این هدف می‌پردازد.
وی افزود: بودجه بنیاد علمی آمریکا ۱۸ میلیارد دلار، در کره‌جنوبی سه میلیارد و در قطر نیز در همین حدود است، ولی بودجه بنیاد علم ایران ۱۰۰هزار دلار است، در واقع پژوهشگران ایران به صورت جهادی فعالیت می‌کنند.
وی افزود: ارتباط فعالیت‌های این بنیاد با شبکه آموزش با دو هدف است. هدف اول این است که شبکه آموزش سعی دارد این پژوهش‌ها را معرفی کند. این پژوهش‌ها بسیار خوب و کاربردی است و در همین زمینه شبکه آموزش برای معرفی این پژوهش‌ها ویدئو‌هایی سه دقیقه‌ای به نام «پاناسه» تولید می‌کند. تمامی پژوهشگران می‌توانند پایان‌نامه یا پژوهش‌های خود را در حوزه‌های مختلف مهندسی، علوم‌پزشکی، انسانی و ... در این قالب سه دقیقه معرفی کنند. به گفته عبدالعالی، هدف بعدی تشویق دولتمردان به سمت حل مسائل به طریق علمی است. به عنوان مثال در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران پژوهش‌های خوبی در مورد آلودگی هوا و مسائل پالایشگاهی انجام شده‌است که اگر دولتمردان به آنها مراجعه می‌کردند، شاید مشکلات کنونی را نداشتیم.
مدیر شبکه آموزش گفت: برنامه دیگری نیز در دست ساخت است. این برنامه پژوهش‌های چند ساله دانشمندان را به صورت مستندگونه نشان می‌دهد. تمام این برنامه برای تعیین پیشرفت‌های علمی کشور است و شبکه آموزش تلاش می‌کند با هدف ترویج علم زمینه‌ای را فراهم کند تا دانشمندان کشور موارد علمی را به زبانی که قابل فهم باشد برای مردم بازگو کنند. وی گفت: این شبکه در نظر دارد قرارگاه علمی آموزشی و فناوری را در سازمان صداوسیما فعال کند تا گفته‌های علمی در صداوسیما وجاهت قانونی داشته‌باشد.