ایران در دوره بازسازی هم کنار سوریه است

رئیسی:

ایران در دوره بازسازی هم کنار سوریه است

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیروز در دیدار سپهبدعلی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه، روابط دو کشور را راهبردی توصیف و تصریح کرد: روابط ایران و سوریه بر پایه اعتقادات و باورهای مشترک و نیز روحیه ایستادگی و مقاومت مردم دو کشور بنا شده است.

رئیس‌جمهور صیانت نیروهای مسلح سوری از ملت و دولت این کشور در برابر فتنه‌انگیزی‌ها را برای آینده مردم و کشور سوریه امیدبخش دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران، دوست واقعی ملت سوریه است، چون همان‌گونه که در دوران مقاومت در برابر تروریسم در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی نیز آماده است با تقویت همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی در کنار آنان باشد.
سپهبدعلی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه نیز در این دیدار با بیان این‌که سوریه با حمایت برادران و دوستان واقعی خود در مصاف با تروریسم پیروز شد و قدرتمندتر از قبل به عنوان یکی از حلقه‌های محور مقاومت ایفای نقش خواهد کرد، بیان کرد: محور مقاومت نقش مهمی در شکل دادن به جهان جدید خواهد داشت.
وزیر دفاع سوریه گفت: دشمنان همواره مترصد فرصتی برای خدشه وارد کردن به روابط عمیق و برادرانه سوریه و ایران بوده و هستند، اما روابط دو کشور ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر از آن است که کسی بتواند به آن خدشه‌ای وارد کند و این روابط هر روز نسبت به قبل گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.

قرآن‌سوزی، قطعه دیگری از پازل جنگ‌طلبی اروپا
در هفته‌های اخیر اروپا گرفتار موجی از افراط‌گرایی بوده که یکی از نمادهای آن، جسارت به قرآن کریم در سوئد و حالا کشور هلند است.
به‌نظر بسیاری از صاحبنظران، رفتارهای اهانت‌آمیز نسبت به قرآن ریشه در باور راست‌های افراطی به سناریوی اسلام‌ستیزی دارد. همان سناریویی که پیش از آن نشریه شارلی‌ابدو در فرانسه را به انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام و توهین به مرجعیت شیعه واداشت.
راست‌گرایان اروپایی پس از آن در فضای عمومی اروپا قدرت گرفتند که فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای به شهروندان اروپایی درپی جنگ اوکراین وارد آمد و با وجود تبلیغات رسانه‌ای، دولت‌های غربی قدرت مهار خشم عمومی را ندارند.
موج اعتراضات گسترده به گرانی و ناکارآمدی کشورهای اروپایی که در فرانسه بروز یافت، نشان از حرکت اروپا به سمت بی‌ثباتی و درگیری فزاینده‌ای دارد که استراتژیست‌ها را نگران ساخته و آنها می‌ترسند این موج به شکاف داخلی و توسعه جنگ اوکراین منتج شود.
در چنین شرایطی، راست‌های افراطی اجازه بروز و ظهور سیاسی در اروپا یافته‌اند تا مسلمانان را مقصر وضع موجود جلوه دهند. این افراطیون برای تغییر اذهان عمومی در اروپا، انگشت اتهام را به‌سوی مسلمانان گرفته و قرآن می‌سوزانند تا خشم مسلمانان را نماد عصبیت و تروریسم جلوه دهند.
آنها همزمان در پارلمان اروپا به دولت‌های اسلامی از جمله ایران فشار وارد کرده و سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند تا دشمن اروپا را اسلام معرفی کنند و اروپای شکست‌خورده در جنگ با روسیه را به سمت برخورد تمدنی با مسلمانان بکشانند و به نوعی، زمین بازی را تغییر دهند.
تئوریسین‌های اروپایی نگرانند جنگ اوکراین، شکاف کلیسای ارتدوکس و کاتولیک را تعمیق داده و جنگی مذهبی ‌راه اندازد. بنابراین در چنین شرایطی چه سناریویی بهتر از ایجاد وحدت مسیحی در برابر تمدن اسلامی؟
در چنین شرایطی نباید تعجب کرد که همزمان با قرآن‌سوزی، بازوی اصلی نظامی جهان اسلام یعنی سپاه پاسداران تروریست خوانده می‌شود و ام‌القرای جهان اسلام، یعنی ایران اسلامی متهم به مداخله در جنگ اوکراین می‌گردد.
هرچند اروپایی‌ها متوجه عواقب دمیدن بر آتش جنگ مذهبی و تقویت گفتمان صلیبیون هستند و به همین خاطر در عمل مصوبات افراطیون پارلمان اروپا را کنار می‌گذارند اما ادامه اهانت‌های میدانی به مقدسات اسلامی و تقابل سیاسی و رسانه‌ای با دولت‌های اسلامی، حاکی از دست برتر جنگ‌طلبانی در اروپاست که رادیکالیسم ترامپی را در قاره سبز گسترش می‌دهد و رویای راه انداختن جنگ سوم جهانی را درسر می‌پروراند.