دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حادثه

دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حادثه

صبح روز جمعه با یک خبر عجیب آغاز شد؛ حمله به سفارت آذربایجان در تهران آن‌هم درست وقتی روابط دو کشور چندان تعریفی ندارد. نکته‌ای که در همان لحظات اول این خبر را حساس کرد این بود که چه کسی از حمله به سفارت باکو در تهران سود می‌برد؟ یعنی، چه بررسی این اتفاق در چارچوب انگیزه شخصی باشد چه در چارچوب برنامه‌ریزی سرویس‌های امنیتی منطقه این موضوع در این بازه زمانی عادی نبود و گرچه برخی نقش رژیم‌صهیونیستی و ترکیه را در این زمینه دخیل می‌دانستند این مساله وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان و جورج دیک، سفیر رژیم صهیونیستی در باکو درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان با یکدیگر گفت‌وگو کردند! با این حال سخنگوی وزارت‌خارجه تاکید کرد که فعلا باید از گمانه‌زنی پرهیز شود اما ببینیم دیروز در سفارت آذربایجان در خیابان پاسداران تهران دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

بعد از این‌که دیروز وزارت‌خارجه جمهوری‌آذربایجان از حمله مسلحانه به سفارت خود در تهران و کشته‌شدن یکی از نیروهای محافظ این سفارت خبر داد، مشخص شد یک فرد مسلح صبح روز جمعه با سلاح کلاشینکف وارد سفارت این کشور شده و طبق بیانیه وزارت خارجه جمهوری‌آذربایجان، ساعت 8 و 30 دقیقه به وقت باکو حمله مسلحانه‌ای به سفارت آنها در تهران صورت گرفته است. ابتدا ضارب با اسلحه خودکار به اتاقک نگهبانی امنیتی مقابل سفارت حمله کرده و رئیس نیروهای محافظ سفارت را کشته است. دو نفر از نگهبانان هم حین تلاش برای جلوگیری از این حمله مجروح شده‌اند اما وضعیت آنها بحرانی نیست. این بیانیه گفته، درحال‌حاضر تحقیقات درباره این حمله در جریان است. سخنگوی وزارت خارجه دیروز (جمعه) هفتم بهمن‌ماه در پی اقدام مسلحانه انجام‌شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که متاسفانه به کشته شدن یک نفر منجر شده، این اقدام را شدیدا محکوم کرد. در همین خصوص ناصر کنعانی ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و دولت و ملت آذربایجان، عنوان کرد: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم‌اکنون تحت بازجویی قرار دارد. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود. نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذی‌ربط، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه با تکمیل روند بررسی‌ها منتشر خواهد شد.حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز دیروز جمعه برای عیادت از مجروحان این حادثه به بیمارستان شهدای تجریش رفت و از آنها عیادت کرد. همچنین حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز هم در واکنش به حادثه سفارت آذربایجان گفت: نباید اجازه داد تا دشمن از حادثه سفارت جمهوری‌آذربایجان که به‌دلیل مسأله شخصی بود خللی به روابط دو کشور وارد کند. 

دستور رئیس‌جمهور   
از سوی دیگر محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس‌جمهور هم اعلام کرد: حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم و حجت‌الاسلام رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی‌اش
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با ‌جیحون بایراموف همتای آذربایجانی‌اش ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه دیروز به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند. وزیر خارجه ایران ضمن تسلیت و اظهار تأسف در این‌ حادثه‌ با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و خانواده این دیپلمات ابراز همدردی کرد.
 امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای آذربایجانی ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوءاستفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکید کرد: نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن تشکر از ابراز همدردی و پیام تسلیت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از پیشنهاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرد.طبق گزارش‌های موجود، روند فعالیت سفارت آذربایجان در تهران و سفارت ایران در باکو ‌طبق روال معمول ادامه دارد.رسانه‌های جمهوری‌آذربایجان به نقل از وزارت‌خارجه این کشور از احضار سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو در واکنش و اعتراض به حمله صبح جمعه خبر دادند.
   
واکنش الهام 
البته در همان ساعت اولیه بعد از این حمله در صبح جمعه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری‌آذربایجان در حساب توییتری خود نوشت: «من قویا حمله تروریستی امروز علیه سفارت‌مان در تهران را محکوم می‌کنم. من عمیقا با خانواده و بستگان عسکراف رضوان‌اوغلو، رئیس نیروهای گارد سفارت که برای محافظت از سفارت و کارمندان آن کشته شد ابراز همدردی می‌کنم. ما خواستار رسیدگی سریع به این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم.» وی همچنین گفته است: «حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل‌قبول است.»
   
تدابیر امنیتی برای دیپلمات‌های آذری
حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی، وزرای امور خارجه و کشور به‌دلیل این حادثه برای سفارت آذربایجان انگیزه مهاجم مسلح را بررسی و اعلام کردند براساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. براساس اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری‌آذربایجان در تهران اتخاذ شده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن‌شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.