در سفارت آذربایجان چه گذشت؟

در سفارت آذربایجان چه گذشت؟

«همسرم 9 ماه در سفارت جمهوری آذربایجان زندانی بود و می‌خواستم او را آزاد کنم و با خود به خانه ببرم.» این نخستین ادعای مرد میانسالی است که صبح دیروز در محله پاسداران تهران جنایتی هولناک را رقم زد. جنایتی در سفارت آذربایجان که فقط انگیزه‌ای شخصی داشت و اعترافات قاتل باعث شد تیر برخی رسانه‌های معاند برای تروریستی‌بودن آن به سنگ بخورد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، عقربه‌های ساعت 8 و 30 دقیقه صبح جمعه هفتم بهمن‌ماه را نشان می‌داد که خودروی رئیس سرویس امنیتی سفارت جمهوری‌آذربایجان مقابل ورودی سفارت در خیابان راستوان، محله پاسداران توقف کرد. در این هنگام پرایدی با شدت به خودروی او  برخورد کرد. عسکراف رضوان‌اوغلو که احتمال می‌داد این تصادف عمدی باشد سریع خود را به داخل سفارت رساند اما راننده پراید که اسلحه کلاشنیکفی در دست داشت قبل از بسته‌شدن در سفارت پشت سر او وارد شد و شروع به تیراندازی کرد. در این تیراندازی عسکراف و دو نگهبان دیگر سفارت هدف گلوله قرار گرفتند که با دخالت نیروهای گارد سفارت، مرد مهاجم دستگیر شد و تیراندازی پایان‌گرفت. 
پس از گزارش این تیراندازی توسط نگهبان پلیس دیپلماتیک، ماموران پلیس برای بررسی ماجرا راهی محل تیراندازی شدند. سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ نیز با توجه به حساسیت ماجرا راهی سفارتخانه شد تا تحقیقات پلیسی زیر نظر او انجام شود. با بررسی امدادگران اورژانس مشخص شد عسکراف در همان محل تیراندازی جان‌باخته و دو نگهبان دیگر مصدوم شده‌اند که به بیمارستان انتقال یافتند. همچنین دختر و پسر ضارب که وحشت‌زده در داخل خودروی پراید بودند با دستور رئیس پلیس تهران به هتل منتقل شدند تا با حضور اعضای خانواده‌شان تحویل آنها شوند. ماموران تیم پلیس آگاهی و پلیس امنیت، تحقیقات برای کشف زوایای این تیراندازی را آغاز کرده و متوجه شدند ضارب مردی ایرانی و اهل شهرستان ارومیه است که صبح زود برای اجرای این نقشه به مقابل سفارت آمده بود. 
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ پس از تحقیقات در صحنه تیراندازی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در تشریح ماجرا گفت: «پس از این تیراندازی ابتدا تیم کلانتری قلهک در صحنه حاضر شده و پس از اطلاع، سریع راهی محل شدم. بررسی‌ها در صحنه تیراندازی نشان داد این اقدام با انگیزه شخصی رخ داده و ضارب مدعی است قصد داشته همسرش را از سفارت خارج کند. به‌همین‌دلیل صبح جمعه با طرح نقشه‌ای قصد ورود به سفارت و رفتن به طبقه چهارم آنجا را داشته است. او تصور می‌کرد همسرش در طبقه چهارم سفارت است. وی نگهبان پلیس دیپلماتیک را تهدید و به در سفارت هم شلیک کرده بود.» 
وی ادامه داد: «پس از بررسی صحنه برای کشف انگیزه تیراندازی به تحقیق از متهم پرداختم که او ادعا کرد که از 9 ماه قبل همسرش ناپدید شده و تصور می‌کرده در سفارت آذربایجان در تهران نگهداری می‌شود. متهم، ایرانی و اهل ارومیه و همسرش اهل باکوی جمهوری‌آذربایجان و حاصل ازدواج آنها دو فرزند دختر و پسر است. آن‌طور که مرد میانسال ادعا کرده، در این مدت چند بار به سفارت مراجعه کرده اما برای یافتن همسرش به نتیجه نرسیده بود. حتی با خانواده همسرش نیز در باکو تماس گرفته و آنها نیز از سرنوشت دخترشان بی‌اطلاع بودند. این مرد قبول دارد که با همسرش اختلاف داشته اما می‌گوید این اختلافات در حدی نبود بخواهد آنها را ترک کند. متهم با دو اسلحه‌ای که چند سال قبل خریده بود و یک پتک راهی تهران شده و ساعت 5 صبح مقابل سفارت می‌رسد. بعد از آن نیز در اطراف سفارت پرسه زده و با حضور تیم نگهبانی مقابل سفارت نقشه ورود به آنجا را اجرا می‌کند.اظهارات این مرد را به مسئولان سفارت اعلام کردیم.»
محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران نیز که در صحنه تیراندازی حاضر شده بود، دراین‌باره گفت: «متهم در تحقیقات اولیه مدعی شده: فروردین‌ماه امسال همسرش به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل بازنگشته است. وقتی از مسئولان سفارت آذربایجان پاسخی دریافت نکرده دست به این اقدام مسلحانه مرگبار زده است.همچنین «فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری‌آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.»  محمد رضا صاحب جمعی، بازپرس پرونده نیز در این باره به خبرنگار جام‌جم، گفت: «با تحقیقات اولیه  از متهم،  با توجه به اظهارات ضد و نقیض او قرار شد برای بررسی سلامت به پزشکی قانونی معرفی شود. همچنین با تحقیق از دختر متهم پرونده معلوم شد مادرش در باکو زندگی  می‌کند، حتی بارها در این مدت با وی تلفنی حرف زده و مادرش در سفارت آذربایجان در ایران نبوده و حرف‌های پدرش را که مدعی بود مادر خانواده در سفارت محبوس بوده، رد کرده است.»

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث