فراخوانی برای پایان

فراخوانی برای پایان

جذام حداقل 4000 سال قدمت دارد که آن را به یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده برای بشر تبدیل می‌کند؛ اما با وجود پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیر علمی این بیماری منحوس هنوز در جهان ریشه‌کن نشده است. تا پیش از همه‌گیری کرونا، برنامه‌های ریشه‌کن‌ساختن جذام طبق زمان‌بندی و موفق پیش می‌رفت اما به دلیل اختلالات ناشی از همه‌گیری، برنامه‌های جذام 30 درصد کاهش یافته است. میلیون‌ها نفر با ناتوانی‌های مرتبط با جذام، به ویژه در سراسر آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. با این حال دانشمندان امیدوارند ما نسلی باشیم که در نهایت به انتقال جذام پایان می‌دهد. هدف آنها ریشه‌کن‌ساختن جذام تا سال 2030 در سراسر جهان است.

از سال 1953، آخرین یکشنبه ماه ژانویه به عنوان «روز جهانی جذام» نامگذاری شده است. این روز بین‌المللی فرصتی برای آگاهی‌بخشی در مورد این بیماری، تجلیل از افرادی که جذام را تجربه کرده‌اند و پایان‌دادن به انگ و تبعیض مرتبط با جذام است. موضوع روز جهانی جذام در سال 2023 «اکنون اقدام کنید و به جذام پایان دهید» انتخاب شده است. 

جذام و تاریخچه آن:
جذام نوعی بیماری مزمن عفونی است که به وسیله مایکوباکتریوم لپرا ایجاد و باعث ضایعه‌های پوستی حاد و تغییرشکل‌دهنده و همچنین آسیب عصبی در دست و پا و نواحی دیگر بدن می‌شود. راه ورود جذام به بدن انسان دقیقا مشخص نیست و به نظر می‌رسد از طریق دستگاه تنفسی فوقانی باشد. دوره نهفتگی بیماری حدود ۹ تا ۲۰ سال است.
جذام عمری به قدمت تاریخ بشر دارد. ردپای این بیماری را در مومیایی‌های مصری نیز می‌توان یافت. قدیمی‌ترین نوشته‌های مستند در مورد جذام در کتب مقدس هندی مربوط به ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. براساس مستندات موجود این بیماری از خاور دور و هندوستان نشات گرفت و در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح توسط سربازان اسکندر مقدونی به خاورمیانه و اروپا منتقل شد و در قرون وسطا به اوج خود رسید. مهاجران اروپایی را باعث انتقال جذام به آفریقا و کانادا و بردگان سیاهپوست را سبب انتقال بیماری به آمریکا می‌دانند. در برخی نوشته‌ها نظیر کتاب Satyriasis ارسطو، انتشار بیماری جذام به ایران را مربوط به ۳۳۰ سال قبل از میلاد مسیح و به دنبال لشکرکشی‌های اسکندر مقدونی از یونان می‌دانند.

آمارهای جهانی:
از زمان معرفی درمان چند دارویی (MDT)، شیوع ثبت‌شده به طور قابل توجهی کاهش یافته و از بیش از پنج میلیون مورد در دهه 1980 به 133 هزار و 802 مورد در سال 2021 رسیده است. با این حال موارد جدید همچنان رخ می‌دهد، که نشان‌دهنده ادامه انتقال عفونت است. آخرین آمار جذام در اکتبر 2022 منتشر شده که در آن 93 هزار و 485 مورد ابتلا در جنوب شرق آسیا، 21 هزار و 201 مورد در آفریقا، 19 هزار و 826 مورد در قاره‌ آمریکا، 3588 مورد در مدیترانه شرقی، 2432 مورد در غرب اقیانوس آرام و 27 مورد در اروپا گزارش شده است.

جذام در ایران
: در حال حاضر موارد جذام در کشور بسیار محدود شده و به مرحله حذف رسیده  اما هنوز ریشه‌کن نشده است. تعریف علمی حذف بیماری یعنی میزان شیوع کمتر از یک در ۱۰هزار باشد، ولی هنوز در ایران سالانه تعداد اندکی به بیماری جذام مبتلا می‌شوند؛ به عنوان مثال در سال ۹۶، 29 مورد جدید از ابتلا به این بیماری در کشور تشخیص داده شد. همان گونه که سازمان بهداشت جهانی برای همه‌ افراد مبتلا به جذام درمان رایگان را در دسترس قرار داده است، در ایران نیز در اکثر مراکز بهداشتی و درمانی، خدمات رایگان در دسترس بیماران جذامی قرار می‌گیرد.