یاد امام و شهدا

مقام معظم رهبری به سنت دیرینه و هر ساله خود با آغاز دهه فجر در مرقد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و گلزار شهدا حضور یافتند

یاد امام و شهدا

در آستانه ایام‌ا... دهه فجر و چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌ا...‌خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح دیروز(سه‌شنبه) با حضور در حرم امام‌خمینی(ره) یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.ایشان سپس با حضور در مزار شهدای حادثه هفتم‌تیر و شهدای انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشت شهریور۱۳۶۰ یاد شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و یاران شهیدشان را گرامی داشتند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین بر مزار شهید مدافع امنیت آرمان علی‌وردی و تعدادی از شهدای مدافع حرم، شهدای گمنام و شهدای مدافع سلامت نیز حضور یافتند.

«انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره‌ معاصر تجدید کرد؛ یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خط مستمر بعثت نبوی را در این دوران با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشه‌ بلند خود و با فداکاری خود پررنگ و نمایان کند و این همان خط بعثت است که خب در طول زمان کم‌رنگ بود. امام بزرگوار توانست آن را پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان دهد که اسلام یک دین جامع است و شامل همه‌ زندگی انسان است؛ امام بزرگوار این را برجسته کرد؛ ابعاد اجتماعی و سیاسی دین را که به فراموشی سپرده شده بود، احیا کرد و به یاد آورد: وَ یذَکِّرُوهُم مَنسی نِعمَتِه؛ و مصداق این جمله قرار داد.» این جملات چکیده‌ای از سخنان رهبر انقلاب درباره نقش تاریخی حضرت امام در ساخت انقلاب اسلامی است که سال 99 به مناسبت عید مبعث آن را مطرح کردند. البته ایشان همین امسال در سالگرد ارتحال امام هم بعد دیگری از مبارزات امام راحل را تبیین کردند؛ «در مسأله‌ مکتب و اصول و هدف‌ها. اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه‌ امام و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه‌ فعالیت‌های ایشان «قیام‌ لله» بود.
ما گفتیم امام مبارز بودند؛ این به معنای حضور دائمی امام در میدان «قیام لله» است. اقامه حق و عدل طبعا هدف امام بود؛ اما آیا در زیر سقف نکبت‌بار حکومت پهلوی یا هر حکومت وابسته‌ای می‌شود اقامه‌ حق و عدل کرد؟ طبعا نه؛ پس هدف بعدی این می‌شود که انسان این سقف را بشکافد. امام دنبال این حرکت بود که این سقف نکبت‌بار حکومت پهلوی را از روی سر این ملت بردارد، برطرف کند و میدان را برای حرکت اینها، قیام اینها و پیشرفت اینها فراهم بکند.»

 منظومه فکری منحصر به فرد
منظومه فکری رهبر انقلاب درباره شهدا هم بسیار منحصر به فرد است، ایشان در آبان همین امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قم در خصوص اهمیت و اثرات شهادت به آیاتی از قرآن اشاره داشتند و گفتند که «شهادت از یک طرف معامله‌ با خدا است؛ آن صدقی که هست، معامله‌ با خداست، خدا هم خریدارش است... از یک طرف تأمین‌کننده‌ مصالح ملی است... شهادت فی‌سبیل‌ا... مصالح ملی و منافع ملت را تأمین می‌کند. شهادت می‌تواند همدلی ایجاد کند.»
رهبر انقلاب دیروز هم به سنت همیشگی‌شان در آستانه دهه‌فجر و چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مرقد امام خمینی(ره) و گلزار شهدا رفتند؛ زیارتی که هرسال حوالی 12 بهمن حال و هوای شهدای انقلاب را برای ما نسل جدید زنده می‌کند و تاریخ پرهیاهو و افتخارآمیز وطن را برای‌مان به یاد می‌آورد. امسال البته با همه سال‌های قبل یک تفاوت بزرگ داشت و آن هم این بود که حضرت آقا بر سر مزار  یک شهید دهه هشتادی هم رفتند؛ شهیدی که مصداق کامل مظلومیت در وقایع ناآرامی‌‌های پاییز 1401 بود و نحوه شهادت او و غربت و مظلومیتش برای همه ما حجت است. 

آرمان انقلاب 
نحوه شهادت دو جوان در اغتشاشات ماه‌های گذشته برای هرکسی که هنوز وجدان زنده و قلبی دارد، حقیقتا تکان‌دهنده بود، دو شهادتی که با «قتل صبر» اتفاق افتاد و کم از معرکه‌های شهادت و مثله‌شدن جوانان بنی‌هاشم نداشت.  یکی از آنها شهید کم سن و سال روح‌ا... عجمیان بود که فقط یکی از قاتلان او درباره شهادت روح‌ا... گفته‌بود: « من هم وقتی وضعیت خلوت شد یک ضربه به شهید زدم و فرد دیگری با چاقو به دنده چپ شهید ضربه وارد کرد. بعد سیدمحمد حسینی سه ضربه چاقو به ناحیه شکم و پهلوی شهید وارد کرد من ضربات چاقوی وی را با چشم خودم مشاهده کردم. » البته دو نفر از قاتلان این شهید قصاص شدند اما حافظه تاریخی هیچ‌گاه این سطح از عمل وحشیانه در خیابان‌ها را فراموش نمی‌کند.  اما شهید دیگر که مرور نحوه شهادتش هم دردناک است چه برسد به دیدن تصاویر قتل او، شهید «آرمان علی‌وردی» طلبه 21ساله است که در حوزه علمیه آیت‌ا... مجتهدی درس می‌خواند و ساکن محله شهران تهران بود که در مأموریت‌های بسیج برای مقابله با ناآرامی‌ها و اغتشاشات حضور داشت. شهید علی‌وردی در اغتشاشات روز چهارشنبه 4 آبان 1401 در شهرک اکباتان ابتدا از سوی عده‌ای ربوده شد و بعد از بستن وی و ضرب‌وشتم شدید با ضربات متعدد چاقو، او را کنار خیابان رها کردند که بعد از چند ساعت توسط دوستانش در خیابان پیدا شد.گرچه رفقای آرمان بلافاصله او را به بیمارستان منتقل کردند اما به‌دلیل شدت خونریزی، روز جمعه 6 آبان جان خود را از دست داد و به شهادت رسید.
     
اینها چه‌کسانی هستند؟
تکان‌دهنده بودن این اتفاق در حدی بود که شهادت آرمان از همان اول با واکنش‌های زیادی همراه شد به طوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان در روز 11 آبان‌ماه، به شهادت آرمان علی‌وردی اشاره کردند و درباره این شهید فرمودند: آن طلبه جوان و متدین و حزب‌اللهی، «آرمان عزیز» که در تهران زیر شکنجه به شهادت رسید و پیکر او را در خیابان رها کردند، چه گناهی کرده‌بود؟ افرادی که این جنایت‌ها را انجام می‌دهند چه‌کسانی هستند و از کجا دستور می‌گیرند؟ البته اینها قطعا بچه‌ها و جوان‌های ما نیستند، باید عاملان این جنایت‌ها شناسایی شوند و هر کسی که ثابت شود در این جنایت‌ها همکاری داشته‌است، بدون تردید مجازات خواهدشد.سید ابراهیم رئیسی هم در تماس تلفنی با خانواده این شهید گفت: خون این شهید بزرگوار و سایر شهدای مدافع امنیت، با آشکار کردن ماهیت واقعی بدخواهان کشور، رشد بصیرت و آگاهی بیشتر مردم را در پی خواهدداشت. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم با انتشار تصویر شهید آرمان علی‌وردی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: ‏خون پاک شهید مظلوم آرمان علی‌وردی ضامن تحقق آرمان‌های ملت بزرگ ایران است. انتقام خون او و همه مظلومانی را که در اغتشاشات اخیر جان باختند، از دشمنان خواهیم گرفت.
   
 قاتلان در انتظار کیفرخواست
در بازسازی صحنه شهادت شهید آرمان علی‌‌وردی که با بازگشت قاتلان به محل جرم همراه بود، متهمان این قتل فجیع به تشریح اقدمات خود پرداختند تا نقش هرکدام از آنها در وقوع این جنایت مشخص شود،‌ در حال حاضر هم پرونده قاتلان شهید آرمان وردی در مرحله بازرسی و منتظر کیفرخواست خود هستند. روز گذشته در جریان حضور رهبر انقلاب در بهشت زهرای تهران، ایشان بر سر مزار برخی از شهدای هواپیمای اوکراینی که مزار آنها در بهشت زهرا بود هم حاضر شدند. 
ضمیمه چار دیواری