تولد یک انقلاب

تولد یک انقلاب

سال‌ها از انقلاب اسلامی سال1357 گذشته است؛ انقلابی که بسیاری از افراد جامعه امروز ما شاهد وقوع آن نبوده‌اند و در حافظه‌های خود تصویری از آن روزها ندارند. برای بسیاری از این افراد، هدف از این انقلاب و این‌که از کجا آغاز شد و چه حوادثی را سپری کرد تا به 22بهمن 1357 برسد، محل پرسش است. بهزاد دانشگر نویسنده تازه‌نفس و خوش‌‌آتیه‌ای است که در تاریخ به دنبال یافتن پاسخ این پرسش‌ها رفته است.

او سعی کرده با مراجعه به خاطرات افراد و دیدگاه‌های مختلف درباره وقایع سال‌های منتهی به انقلاب سال 57 تصویری واقعی از آن دوران ارائه کند تا دیگران نیز مانند او پاسخ‌های خود را بیابند و تصویری واضح از انقلاب و روزهای منتهی به آن را به‌دست آورند.
«تولد یک انقلاب» عنوان کتابی 608 صفحه‌ای است که به همت نشر شهید کاظمی منتشر شده است. بهزاد دانشگر، نویسنده این کتاب با رجوع به کتاب‌های تاریخ شفاهی، خاطرات، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و سایر منابع تلاش کرده یک روایت واحد از انقلاب اسلامی بسازد تا تصویری واضح از روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، وقایع و افراد دخیل در آن به دست آید. از ویژگی‌های مهم «تولد یک انقلاب» رجوع نویسنده به نقل‌قول‌های مستقیم و دوری او از تحلیل و توضیح‌هاست تا از این طریق فقط حوادث را ببیند. البته این ویژگی کتاب باعث کسالت خوانندگان نمی‌شود و او تلاش کرده تا با ارائه روایتی به شکل داستان دارای تعلیق و ضرباهنگ، خواننده را با چگونگی وقوع انقلاب اسلامی، نقش گروه‌های درگیر در آن و همچنین امام راحل آشنا کند.