پناه‌بردن مردم انگلیس از سرما به کتابخانه‌های شهر

پناه‌بردن مردم انگلیس از سرما به کتابخانه‌های شهر

بحران انرژی در اروپا همچنان ادامه دارد، اگرچه از زبان مسئولان رسمی این کشورها همواره کتمان این موضوع شنیده می‌شود اما خبرها حکایت از این دارد که وضعیت انرژی در این قاره بدتر از آن است که گفته می‌شود، نمونه‌اش این خبر خبرگزاری فرانسه که حکایت از این دارد در انگلیس مردم برای فرار از سرما به‌کتابخانه‌ها پناه می‌برند.

مارینا فلین، شهروند انگلیسی به این خبرگزاری می‌گوید: «با توجه به هزینه‌های گرمایش این روزها، کتابخانه‌ها مکانی بسیار گرم محسوب می‌شود.» 
فلین ۵۴ ساله افزود: «در این زمستان خانه‌ها به اندازه بیرون سرد است. این شهروند انگلیسی که بیکار است، یک سال است که به طور منظم به کتابخانه چانتری می‌آید تا گرم شده، سرگرم شود و همچنین برای توزیع مواد غذایی یا لوازم بهداشتی بی‌نصیب نشود.انگلیس که در آن، تورم ماه‌هاست از ۱۰ درصد فراتر رفته است، با بحران شدیدی در هزینه‌های زندگی برای مردم مواجه است و میلیون‌ها انگلیسی دیگر نمی‌توانند به درستی غذا بخورند یا خود را گرم کنند.کتابخانه‌های شهری و سایر مراکز یا محل‌های اجتماعی به‌عنوان مکان‌های گرم پذیرایی برای فقیرترین ساکنان به کار برده می‌شود. فلین می‌افزاید:«من خیلی از بانک غذا استفاده می‌کنم. دیگر توان خرید غذا را ندارم. در این کتابخانه‌ها حتی کودکانی هستند که با والدین یا دایه‌های خود برای شرکت در یک فعالیت موسیقی آمده‌اند.»

شلیک به معلول سیاهپوست 
به نظر می‌رسد سریال شهروندکشی پلیس آمریکا در سکوت رسانه‌های آنها ادامه دارد، هرچند شهروندان این کشور به عنوان مخالفان این اتفاق که تبدیل به رویه شده همچنان حضور دارند. ماجرای تازه این است که ماموران پلیس آمریکا در حومه شهر لس‌آنجلس مرد سیاهپوستی را که هر دو پایش قطع بود و سعی داشت از دست مأموران فرار کند با شلیک گلوله به قتل رساندند. پلیس آمریکا گفته مأموران از بیم این که این شخص ممکن است چاقو را به سمت آنها پرتاب کند، هشت گلوله به سمت او شلیک کرده‌اند! این حادثه که چند هفته بعد از قتل خشونت‌آمیز یک سیاهپوست دیگر توسط پلیس اتفاق افتاده جنجال‌های تازه‌ای در آمریکا در خصوص نژادپرستی نهادینه‌شده در ساختار نهادهای مجری قانون در این کشور به پا کرده است. 

حسن پاکروان، رئیس سرسپرده ساواک
حسن پاکروان به خاطر مناصب مهم حکومتی که پدرش داشت، در شرایط خوب درس خواند و رشد کرد. عمده تحصیلات او در خارج از کشور بود. او وقتی به ایران آمد مسئولیت‌های مختلفی بر عهده گرفت. وی یک نظامی خونسرد بود که اهل مطالعه و با ساز و کار مدیریت نظامی و سیاسی به خوبی آشنایی داشت. او پس از تاسیس ساواک، معاون عملیاتی آن شد. بعد از فرار تیمور بختیار، شاه سال 1339 مدیریت ساواک را به پاکروان سپرد. اتفاقات قیام 15 خرداد 42، تبعید امام به ترکیه و ترور حسنعلی منصور در زمان وی به وقوع پیوست. پس از دستگیری امام در ماجرای مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون، پاکروان نامه‌ای به دولت ترکیه نوشت و تقاضا کرد که امام به آن کشور تبعید شود. بعد از ترور حسنعلی منصور، پاکروان از ساواک برکنار شد، اما در خوش‌خدمتی به شاه کم نگذاشت. او در ظاهر آدمی آرام و در سایه بود. دستور سرکوب قیام 15 خرداد و زندانی‌کردن علما از جمله امام خمینی، از نقاط سیاه زندگی اوست. این سرلشکر سرسپرده در روزهای اوج انقلاب به خیال این که انقلابیون با او کاری نخواهند داشت در تهران ماند، اما در 27 بهمن در خانه‌اش دستگیر شد. وی هر چه را می‌دانست در دادگاه انقلاب اعتراف کرد تا از حکم نهایی نجات یابد، اما دادگاه حکم تیرباران او و چند سرسپرده دیگر را در روز 21 فروردین به اجرا درآورد.