آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد

آذربایجان به روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، درباره برگزاری کنفرانس مونیخ، گفت: این کنفرانس به نام امنیت اما به کام جنگ‌طلبان تشکیل شده است.

ناصر کنعانی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم تعیین‌کننده و بلامنازع در تعمیق و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای مؤثر و کمک‌کننده در تحکیم امنیت بین‌المللی است، تصریح کرد: این‌که این کنفرانس به نام کنفرانس امنیتی تشکیل شود و از کشورهای تعیین‌کننده مانند جمهوری اسلامی ایران و کشور مهمی مانند روسیه دعوت نکنند به معنای این است که فرصت را برای طرح دیدگاه‌های مختلف و چندجانبه درخصوص نظم و امنیت بین‌المللی را در اختیار طرف و جریان خاصی قرار دادند که به‌دنبال تحکیم یکجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی هستند.
وی تاکید کرد: امسال برگزارکنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ مرتکب اشتباه فاحشی شدند و ما معتقدیم آنها با این اشتباه به اعتبار کنفرانس مونیخ ضربه جدی وارد کردند. برگزارکنندگان این کنفرانس تریبون را به افراد معلوم‌الحالی داده‌اند که جایگاه آنها در نگاه ملت ایران بسیار واضح است و این یک دهن‌کجی به ملت بزرگ ایران است. دعوت از چنین افرادی مداخله فاحش در امور داخلی یک کشور بزرگ است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: نقش ایران در یک دهه اخیر در مقابل تروریسم کمک بزرگی به نظم امنیت منطقه‌ای و حتی کشورهای غربی کرده است‌. اشتباهی را دولت آلمان مرتکب شد، لذا امیدواریم آنها در سال آینده این اشتباه خود را جبران کنند.
   
 تکذیب غنی‌سازی ۸۴درصدی
وی درباره خبر منتشر شده توسط بلومبرگ که مدعی غنی‌سازی ۸۴‌درصد در ایران شده است، نیز گفت:‌ درباره ادعای مطرح شده درخصوص غنی‌سازی ۸۴‌درصدی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این زمینه توضیحات دقیق و فنی را ارائه کرد و من در این ارتباط با این موضوع به اظهارات دقیق آقای کمالوندی ارجاع می‌دهم.
سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به معاهده ان.پی.تی و موافقت‌نامه جامع پادمان است. همکاری حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم برای جمهوری اسلامی ایران در مناسبات و همکاری‌های خودش با آژانس است. البته به صورت متقابل انتظار داریم که آژانس رفتار حرفه‌ای خودش را در ارتباط با موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران داشته باشد و به اصول و چارچوب‌های همکاری حرفه‌ای و تخصصی با کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران پایبند باشد.
کنعانی تأکید کرد: استفاده سیاسی از آژانس، جایگاه حرفه‌ای این سازمان مهم بین‌المللی را مخدوش می‌‌کند. طرح مواردی از این دست که قاعدتا باید در ارتباطات فنی و تخصصی و در دیدارهای دوجانبه مورد تبادل نظر و بررسی قرار گیرد، بلافاصله در رسانه‌ها نشانه فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه‌ای و جایگاه تخصصی خودش است.
وی گفت: استفاده ابزاری از آژانس را برای سوءاستفاده از آن در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها قویا مردود می‌دانیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: چارچوب مذاکرات در ارتباط با رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای روشن و مشخص است و باید در همان چارچوب استمرار و امتداد یابد و امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب وظایف حرفه‌ای و تخصصی که در ارتباط با توافق هسته‌ای به آن محول و واگذار شده، ان‌شاءا... وظایف حرفه‌ای و تخصصی کمک کننده خود را ایفا کند.
     
آذربایجان از رفتارهای غیرحرفه‌ای دوری گزیند
وی درباره ادعای بی‌اساس الهام علی‌اف نیز گفت: امیدواریم طرف آذری به چارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد و از موضوعی که می‌تواند در چارچوب روابط دوستانه و روش‌های دیپلماتیک و چارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوءتفاهم قرار بگیرد از روش‌های غیرحرفه‌ای دوری گزیند.
وی گفت: ایران به دنبال روابط دوستانه با همسایگان است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.