صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت

صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت

صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران در ۸۵ سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت. زواوی پس از هانی الحسن دومین سفیر فلسطین در ایران بود که از سال ۱۳۶۱(۱۹۸۰ میلادی) تا سال ۱۴۰۰ عهده‌دار این سمت بوده است.

گفتنی است به‌دلیل حضور طولانی‌مدت زواوی در سمت سفیری در ایران، به وی لقب «مقدم‌السفرا» یا «شیخ‌السفرا» داده بودند. صلاح زواوی سال گذشته به کار خود پایان داد و بعد از او دخترش «سلام» سفیر جدید فلسطین در تهران شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به خبر درگذشت سفیر سابق فلسطین در ایران، در پیامی نوشت که مرحوم زواوی در طول سال‌های طولانی مبارزه با دشمن صهیونیستی و همچنین چند دهه فعالیت دیپلماتیک در جمهوری اسلامی ایران، همواره در مسیر مبارزه برای احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین، زنده نگاه داشتن آرمان والای فلسطین و دفاع از قدس شریف تلاش و مجاهدت کرد.
وزیر خارجه تاکید کرد: امیدوارم در آینده نزدیک، شاهد به ثمر نشستن چند دهه تلاش و مجاهدت مردمان مقاوم فلسطین از‌جمله مرحوم صلاح زواوی با آزادی کامل این سرزمین مقدس از چنگال اشغالگران صهیونیست و تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطینی به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین باشیم.