احتمال اکران «سرهنگ ثریا» در عید فطر

احتمال اکران «سرهنگ ثریا» در عید فطر

همیشه اکران نوروز به خاطر همزمانی با تعطیلات سال نو، بیشترین میزان فروش سینما‌ها را در پی داشت؛ به همین دلیل حتی در اوج کرونا و در شرایطی که سینماها شرایطی ایده‌آل را برای میزبانی از مخاطبان فیلم‌ها نداشتند، باز هم بازار رقابت بر سر اکران نوروزی داغ بود.

«سرهنگ ثریا» محصول سازمان هنری -رسانه ای اوج است و مسائل مربوط به پخش فیلم هم بر عهده آنها و تعاملاتی است که با سرمایه‌گذار فیلم انجام می‌دهند، اما از نظر من زمان پخش ایده‌آل برای این فیلم اکران در عید فطر است. 
نوروز امسال مقارن با ماه مبارک رمضان است و طبعا مخاطبان کمتری به سالن‌های سینما مراجعه می‌کنند. من تمایلی به اکران «سرهنگ ثریا» در ایام نوروز ندارم و البته تصورم این است که شورای صنفی نمایش، اکران این فیلم را هم به نوروز نمی‌دهند. «سرهنگ ثریا» به عنوان بهترین فیلم در چهل و یکمین جشنواره فجر انتخاب نشد. بنابراین اولویت اکران با فیلم‌های دیگر است. ضمن این که فیلم‌های کمدی که الان روی پرده هستند فروش نسبتا خوبی دارند و همین امر باعث می‌شود سینماداران حتی در ایام نوروز رغبت زیادی برای نگهداشتن آنها روی پرده داشته باشند. 
«سرهنگ ثریا» فیلم شایسته‌ای است که از نظر من به تمام حقش در جشنواره فیلم فجر نرسید. این فیلم نامزد بهترین موسیقی متن و بهترین نقش اول زن شد. همچنین برای جلوه‌های ویژه بصری و بهترین فیلم اول صاحب دیپلم افتخار و برنده جایزه گوهرشاد شد، اما بدون تعصب می‌گویم که در بسیاری از رشته‌های دیگر هم شایسته تقدیر بود.
به فیلمبرداری فیلم «سرهنگ ثریا» توجه کنید، صدابرداری، طراحی صحنه و... واقعا کم‌نظیر است یا لیلی عاج، کارگردانی‌ای در این فیلم انجام داده که حق‌اش بالاتر از دیپلم افتخار بود. اردوگاه اشرف و فضای اطرافش از پیش برای ما آماده نبود و ما صفر تا صد آن را خودمان ساختیم. به هر حال بعضی از زحماتی که برای تولید این فیلم کشیده شد، دیده نشد که البته شاید هم دیده شد و درگیر مناسبات و مصلحت‌اندیشی‌هایی شد. هر چند مصلحت کلیت سینما را مقدم بر مصلحت یک فیلم می‌دانم، اما به هر حال هر سال یک‌سری سهم‌خواهی‌ها از سوی بخش خصوصی یا ارگان‌های خاص وجود دارد و همین سهم‌خواهی‌ها است که روی رای داوران تاثیر می‌گذارد. این تاثیرگذاری مختص به امسال نیست و در بعضی از سال‌ها بیشتر 
و در بعضی سال‌ها کمتر است. 
اگر «سرهنگ ثریا» در عید فطر اکران شود احتمالا فروش خوبی در گیشه خواهد داشت. بعد از اکران عمومی برای پخش فیلم در تلویزیون و پلتفرم‌ها هم تصمیم می‌گیریم، اما پیش‌بینی می‌کنم که در پخش هم استقبال خوبی از آن به عمل آید. فیلم «سرهنگ ثریا» به موضوع اعضای گروهک منافقین و نحوه مواجهه آنها با خانواده‌های‌شان در پشت حصار‌های اردوگاه اشرف می‌پردازد. کمتر فیلمی تا به امروز توانسته مفهوم درد و رنج خانواده‌های چشم‌انتظار پایان اسارت روحی فرزندان‌شان از چنگال اسارت در پادگان اشرف را به نمایش بگذارد. بنابراین با نگاه تازه و خانواده‌محوری که این فیلم به ماهیت پلید سازمان مجاهدین دارد، حتما مخاطب سینمارو را جذب می‌کند. 
هنوز مشخص نیست نسخه اکران عمومی فیلم «سرهنگ ثریا» چه تغییراتی نسبت به نسخه جشنواره‌ای آن خواهد داشت، اما با در نظرگرفتن برآیند نقدها و نظراتی که از مردم و منتقدان در زمان جشنواره به دست آوردیم حتما موارد ضروری را در تدوین اکران عمومی فیلم لحاظ خواهیم کرد. 

جلیل شعبانی | تهیه‌کننده