صهبایی، رهبر ارکستر پایانی جشنواره

14برنامه در پنجمین روز جشنواره فجر برگزار می‌شود

صهبایی، رهبر ارکستر پایانی جشنواره

در پنجمین شب سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر امروز قرار است 13 گروه ایرانی و یک گروه خارجی در تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه، فرهنگسرای ارسباران، مجموعه کوشک هنر و موزه هنرهای دینی امام علی‌(ع) به اجرای برنامه بپردازند.اجرای برنامه آنسامبل کنسرواتور سنت پیترزبورگ در بخش بین‌الملل، چوب بازی هنرمندان خراسان، موسیقی هنرمندان شمال خراسان و سیستان و حضور دو خواننده محبوب بهنام بانی و علی حسینی در جمع هواداران‌شان از جمله برنامه‌های موسیقی فجر بود.

 کوک سازها برای رهبری منوچهر صهبایی 
تالار وحدت امشب میزبان آخرین ارکستر بخش بین‌المللی جشنواره است و آنسامبل کنسرواتوار سن‌پترزبورگ از ساعت18و30 دقیقه اجرای خود را روی صحنه می‌برد. در ادامه از ساعت21و30دقیقه نیز ارکسترسمفونیک تهران بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک ایران با رهبری منوچهر صهبایی روی صحنه می‌رود تا پس از مدت‌ها نوای ساز ارکستر سمفونیک در تالار وحدت طنین‌انداز شود.

 تالار رودکی میزبان شاعران بزرگ ایرانی
امروز از ساعت 18 و 30 دقیقه در تالار رودکی قرار است هنرمندان موسیقی سعدی‌خوانی، حافظ‌خوانی، مولوی‌خوانی و عطارخوانی داشته باشند. محمد دریاباز از ساعت 18 و 30 دقیقه قرار است با گروه سه نفره خود، سعدی‌خوانی داشته باشد.  دریاباز درباره این اجرا به جام‌جم گفت: من اولین‌بار است که در جشنواره فجر شرکت می‌کنم و می‌دانم که در بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی کشور حضور دارم و بسیار خوشحالم. دریاباز با اشاره به این‌که در این گروه محمد طایفی سنتور و فرزاد امینی تنبک می‌نوازد، اضافه کرد: در اجرای سعدی‌خوانی ابتدا ساز و آوازی با شعر «‌بگذار تا مقابل روی تو بگذریم/ دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم» خواهیم داشت. سپس تصنیف نرگس مست با مطلع «تا من آن نرگس مست تو دیدم/ دین و دل دادم و مهرت خریدم» را خواهیم خواند. وی درباره تاثیر این جشنواره در جامعه و نقشی که می‌تواند در شادی‌آفرینی داشته باشد، گفت: بی‌تردید اثرگذار است. از نگاه من موسیقی زبانی است که به‌راحتی با مردم ارتباط برقرار می‌کند. هنرمند با هنرش با مردم سخن می‌گوید و مردم این تعامل را دوست دارند و من خوشحالم که می‌توانم با این روش با آنها ارتباط برقرار کنم.
 
یادمانی برای محمدرضا لطفی
مولوی‌خوانی عنوان دیگر برنامه تالار مولوی است که پس از اجرای محمد دریاباز اجرا  می‌شود.
سعید میروکیلی درباره این اجرا گفت: در مولوی‌خوانی من به‌عنوان خواننده و کاوه صالحی به‌عنوان نوازنده تار حضور دارد.  وی با اشاره به این‌که جشنواره فجر نقش به‌سزایی در تعامل با سایر گروه‌های کشور دارد، گفت: جشنواره موسیقی فجر یکی از معدود جاهایی است که هنرمندان می‌توانند با یکدیگر مراوده داشته باشند و از تجارب یکدیگر بهره ببرند.
میروکیلی در‌خصوص اجرای امروز خود گفت: پیش‌درآمد اجرای ما در دستگاه ماهور و با شعر «دزدیده چون جان می‌روی اندر میان جان من/ سرو خرامان منی ای رونق بستان من» است. با گوشه‌های ماهور جلو می‌رویم و با گوشه عراق به اوج می‌رسیم. آخرین اجرای ما نیز تصنیف استاد لطفی با مطلع «بیا بیا دلدار من» است. او درباره تاثیر جشنواره فجر در ارتقای روحیه مردم، گفت: به عقیده من هنر در هر شرایطی رسالت خود را که تلطیف فضای جامعه است ایفا می‌کند و این هم رسالت ماست.

 نوای عرفان کرمانی در نیاوران
امروز از ساعت 18 و 30 دقیقه ناصر افشار جیرانی با گروه نوای عرفان از کرمان روی صحنه می‌رود. 
جیرانی درخصوص این اجرا گفت: قرار است قطعات غم دل در دستگاه دشتی، خداحافظ در دستگاه شور، فاطللو (فولکلور کرامنی)، تصنیف عاشقان و راهی به سوی عشق از آثار مولوی و جلوه یار از دوبیتی‌های باباطاهر را اجرا کنیم. جیرانی که سال‌هاست با گروه عرفان کرمانی میزبان مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی است و با دو پسرش میعاد (نوازنده سنتور) و امیرحسین (نوازنده دف) و یکی از شاگردانش علی اسماعیلی (نوازنده تار) روی صحنه می‌رود، درباره این جشنواره گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این جشنواره تعامل هنرمندان است. هنرمندان به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‎‌ها امکان تعامل با یکدیگر و تبادل اطلاعات و تجربیات را ندارند و این اتفاق میمون در این‌خصوص بسیار موثر است.
وی افزود: خوشبختانه پتانسیل جشنواره موسیقی فجر بسیار بالاست و این جشنواره بستر بسیار خوبی برای حمایت از هنرمندان و معرفی آنها به جامعه موسیقی است از طرفی برگزاری این رویداد می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سالن‌های موسیقی بکشد.
 
«چوب بازی» نینواز
پس از اجرای گروه نوای عرفان کرمان، هنرمندان استان خراسان با سرپرستی امیر نینواز اجرای آیینی «چوب‌بازی» را خواهند داشت. نینواز در‌خصوص این برنامه هنری گفت: رقص چوب در واقع نماد دفاع شخصی است و به دو صورت یک‌چوبه و دوچوبه برگزار می‌شود. وی افزود: در جشنواره موسیقی فجر قرار است اجرای دو‌چوبه را انجام دهیم. 12 تا 18 حرکت است که ازجمله آنها می‌توان به رجزخوانی، چرخ عمود قاسم‌آبادی، تک و پاتک، جنگ و گریز اشاره کرد. نینواز با اشاره به این‌که مراسم رقص چوب نمادی است از جنگاوری و آمادگی برای رزم و ایجاد هیجان و روحیه در جنگاوران که از گذشته‌های دور باقی مانده، تصریح کرد: من دومین‌بار است که در جشنواره فجر شرکت می‌کنم و اعتقاد دارم حضور در جشنواره و اجرای این برنامه در معرفی یکی از مهم‌ترین آیین‌های بومی و محلی خراسان در بین مردم تاثیر به‌سزایی دارد. 

تکنوازان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران 
امروز در فرهنگسرای ارسباران نیز قرار است دو گروه سرود و 4 تکنواز موسیقی ایران اجرا داشته باشند.براساس برنامه ابتدا از ساعت 18 و 30 دقیقه دو گروه سرود وصال و نسیم رحمت اجرا دارند. در ادامه نیز در بخش استعدادهای جوان که با عنوان تکنوازان موسیقی ایران وارد جشنواره می‌شوند بردیا بهرام‌نژاد، رضا خرم، اعظم جوان بخش و زهرا عباسی هنرنمایی خواهند کرد.
 
رکورددار موسیقی پاپ در میلاد نمایشگاه
بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر، همه‌ساله از بخش‌های پرطرفدار و در عین حال درآمدزای این رویداد هنری است که خوانندگان مختلف از این ژانر را روی استیج می‌کشاند. دوم اسفندماه قرار است بهنام بانی رکورددار پاپ در میان خوانندگان امسال جشنواره، از ساعت 19 روی صحنه برود.
بهنام بانی پیش از این، در دوره سی‌وهفتم، دوره سی‌وچهار و دوره سی‌وسوم جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته است. پس از بهنام بانی، علی یاسینی‌قدر ساعت 22 روی صحنه میلاد می‌آید. یاسینی نیز پیش از این در دوره سی‌وهفتم طی دو سئانس و دوره سی‌وپنجم در یک سئانس در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است.
 
کوشک هنر، میزبان خراسان و سیستان
کوشک هنر امروز میزبان هنرمندانی از سیستان و خراسان است. ابتدا قرار است از ساعت 18 و 30 دقیقه نظاره‌گر دو برنامه از هنرمندان موسیقی سیستان و شمال خراسان باشیم و در ادامه گروه دیگری از خطه خراسان آیین چوب بازی 
خواهند داشت.
امید‌علی ملکی، سرپرست گروه چوب بازی درباره این اجرا که از ساعت 21 و 30 دقیقه میزبان علاقه‌مندان است، گفت: ما قرار است در جشنواره فجر، سه بازی آیینی خراسان را روی صحنه در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. وی افزود: اولین بازی آیینی ما اجرای بازی آب‌پر است. در این رقص تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت را با حرکات بسیار زیبای نمایشی به اجرا درمی‌آورند و در انتها برای نشان دادن شادی حاصل از برداشت محصول به چوب بازی می‌پردازند. ملکی با اشاره به رقص چوب بازی به عنوان برنامه دوم این گروه گفت: چوب بازی یک نبرد دوستانه است و یک نوع زورآزمایی محسوب می‌شود وکسانی که در آن شرکت می‌کنند، همواره می‌خواهند طرف مقابل خود را مقلوب کنند. رجزخوانی سومین بازی‌ای است که موسیقی خراسان قرار است در این جشنواره اجرا کنند.
 
موزه هنرهای نمایشی 
موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست، در این بخش علاوه بر نمایش پوستر و جدول دوره‌های گذشته موسیقی فجر، فیلم‌های اجراهای صحنه‌ای برگزیده این دوره‌ها (اول تا دوره سی‌و‌هفتم) برای مخاطبان اکران می‌شود.

بخش پژوهش با آیین‌های مذهبی
آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر امروز از ساعت 20 تا 21 برگزار می‌شود. در این نشست قرار است محسن شریفیان با موضوع کمبودها و ضرورت‌های پژوهش در موسیقی استان‌های کرانه‌های خلیج‌فارس به ارائه نقطه‌نظرات خود بپردازد.

گفتمان موسیقایی حافظ و عطار
در تالار رودکی از ساعت 21 و 30 دقیقه ابتدا محمد‌حسن زرگران، حافظ‌خوانی را اجرا می‌کند و سپس رضا قریشی قرار است با عطارخوانی روی صحنه برود.محمدحسین زرگران درباره اجرای خود در جشنواره گفت: ابتدا پیش‌درآمدی از استاد بهاری با شعری از حضرت حافظ با مطلع «دارم از زلف سیاهش گله چندان که مپرس/ که چنان ز او شده‌ام بی‌سر و سامان که مپرس» اجرا می‌کنیم. سپس چهارمضراب اجرا می‌شود و در ادامه در گوشه عشاق دو تصنیف از استاد صدیق تعریف و استاد محمدرضا شجریان اجرا خواهد شد. در بین این دو تصنیف نیز چهار مضراب استاد احمد عبادی را خواهیم داشت. در عطارخوانی نیز رضا قریشی به همراه کاوه صالحی نوازنده تار، پس از پیش درآمدی با گوشه‌های ابوعطا، تصنیف بهار دلکش اثر عارف قزوینی را اجرا می‌کنند.  محمدحسن زرگران (خواننده)، امیرحسین فرامرزپور (نوازنده تار)، فرزاد امینی (نوازنده تنبک) و عباس میرزینعلی (نوازنده کمانچه) اعضای این گروه هستند.

علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر