حسن ناهید، جاودانه است

در مراسم تشییع نی‌نواز مشهور، مطرح شد

حسن ناهید، جاودانه است

تجربه زیسته به ما همواره می‌آموزد هنرمندانی که همواره خالق و پیشگام بودند و آثارشان در ذهن هزاران نفر جاودان و زنده است، هیچ‌گاه نمی‌میرند.

‌تکرار یک قطعه موسیقی یا آنچه آفریده‌اند، کافی است تا نام‌شان به تناوب تکرار شود و در ذهن دوستداران‌شان دوباره جان بگیرد. بی‌شک حسن ناهید، نی‌نواز مشهور که روز دوشنبه پیکرش پس از تشییع از تالار وحدت در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد در زمره این هنرمندان است.  در ابتدای این مراسم که با حضور جمع زیادی از دوستان و همکاران حسن ناهید در پهنه فرهنگ و هنر رودکی برگزار شد محمد اسماعیلی، نوازنده پیشگام عرصه تمبک نوازی گفت: 40سال سابقه آشنایی با حسن ناهید را داشتم. او هنرمندی نمونه به‌‌خصوص از لحاظ اخلاق و ادب بود که همواره از او آموخته‌ام و مرد درجه یک موسیقی ایرانی بود که به‌خوبی یادم هست که استاد فرامرز پایور به او احترام زیادی می‌گذاشت. 
 
حسن ناهید، اسطوره اخلاق بود
در ادامه این مراسم میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتورنوازی و همراه ۶۰ ساله زنده یاد حسن ناهید تشریح کرد: رفتن حسن ناهید به آن دنیا هنوز برایم غیرقابل باور است و از سال۱۳۴۰ افتخار داشتم که با این هنرمند ممتاز آشنا شدم. در این مدت که با او رفاقت داشتم، او را به‌عنوان اسطوره اخلاقی شناختم که همیشه می‌توانستیم از او بیاموزیم. او همیشه دغدغه فرهنگ و هنر را داشت و سعی می‌کرد این آموزه‌ها را با اخلاق ممزوج کند و حتم دارم روح این مرد شاد است. شاهوعندلیبی، نی‌نواز شناخته شده نیز در این بخش از مراسم وداع با پیکر زنده یاد حسن ناهید، دقایقی کوتاه به یاد او به نوازندگی کرد. داوود گنجه‌ای، عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز در ادامه این مراسم درباره حسن ناهید تصریح کرد: حسن ناهید یکی از نزدیک‌ترین دوستانم در عرصه موسیقی بود و امروز کسانی که به مراسم تشییع این مرد بزرگ موسیقی آمدند به اندازه یک میلیون نفر جمعیت هستند. او به من درس محبت داد و امیدوارم مسئولان حرف مرا بشنوند و بدانند با محبت خارها گل می‌شود و این جزو خصایصی است که در وجود حسن ناهید بود. او هنرمندی بود که هیچ‌کس از او دلخور نبود و این نعمت بزرگی است.

 حسن ناهید، هنوز نمرده است
گنجه‌ای با بیان این‌که حسن ناهید در نی‌نوازی درجه یک و تک بود، افزود: در وجود او معرفتی بود که در موقع گرفتاری‌های دوستانش، یاریگر اهالی موسیقی بود و این موضوعی است که امروز با حضور پرشور شما به من ثابت شد. آنچه می‌تواند از یک هنرمند باقی‌ بماند، اول یاد خداوند و دوم معرفت است که خوشبختانه در وجود حسن ناهید بود و به نظرم او هنوز نمرده است. کسی مرده است که پهلوان نیست و انسانیت ندارد و به اعتقادم خداپرست‌ترین و راستگوترین آدم‌ها هنرمندان هستند. در ادامه، علی جهاندار، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی پس از اجرای آوازی در نکوداشت مرحوم حسن ناهید، گفت: خدمت استاد کسایی زیاد بودم و یادم هاست که همواره نظر خاصی روی مرحوم حسن ناهید داشت و متوجه ارزش هنری ایشان شد.  احمد ناهید، فرزند مرحوم استاد حسن ناهید نیز در بخش پایانی این مراسم با قدردانی از مردم و هنرمندان در ابراز همدردی با خانواده مرحوم ناهید گفت: از جامعه موسیقی ایران، موسسه هنرمندان پیشکسوت، خانه موسیقی و تمام عزیزانی که در این چند روز با ما همدردی کردند، سپاسگزارم. بیژن بیژنی، علیرضا افتخاری، داوود گنجه‌ای، محمد اللهیاری، علی جهاندار، میلاد کیایی، رضا مهدوی و... در این مراسم حضور داشتند.