خاویار، فرصتی برای اشتغال و ارز آوری

خاویار، فرصتی برای اشتغال و ارز آوری

 توانمندی‌های گلستان برای پرورش انواع آبزیان آن‌قدر زیاد است که تا چند دهه پیش رتبه نخست صادرات خاویار به این استان تعلق داشت اما به خاطر کاهش ماهیان خاویاری در دریای خزر و برخی بی‌توجهی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها طی سال‌های اخیر نه‌تنها گلستان دیگر حرفی برای گفتن ندارد، بلکه با ورود بسیاری از استان‌ها؛ حتی آنها که در بخش کویری ایران قرار دارند به عرصه تولید ماهی و میگو و دیگر آبزیان، گلستان به حاشیه رانده‌ شده است.

گلستان ۱۳۰کیلومتر نوار ساحلی و پهنه‌های آبی طبیعی و مصنوعی دارد که می‌تواند علاوه‌بر اشتغال زایی در توسعه صنایع جانبی نیز موجب ارتقا و پیشرفت شود. سال گذشته بود که با ورود بنیاد برکت ستاد اجرایی امام برای حمایت از آبزی‌پروران، بزرگ‌ترین سایت پرورش ماهی در قفس در گلستان راه‌اندازی شد. هنوز یک سال از آن روزها نمی‌گذشت که در دهه فجر امسال نیز هشت مرکز پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در بندرگز و کلاله کلنگ‌زنی یا به بهره‌برداری رسید. حالا کارشناسان معتقدند تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار در مراکز پرورشی می‌تواند کمک شایانی به رفع نیاز بازار کرده و جلوی صید و غارت این گونه‌های ارزشمند دریای خزر را هم بگیرد؛ زیرا قیمت بازار نشان می‌دهد هر کیلوگرم گوشت خاویار سه میلیون ریال و قیمت خاویار ۳۰۰ میلیون ریال است.
به گفته مدیرکل شیلات گلستان، سال گذشته ۸۵ تن گوشت ماهیان پرورشی در گلستان تولید شده که این عدد در سال جاری به ۱۲۰ تن خواهد رسید و براساس برنامه، مقرر است این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ تن برسد.
اسماعیل جباری، با بیان این‌که بچه‌ماهیان خاویاری معمولا پس از چهار سال قابلیت صید با هدف فروش گوشت را دارا می‌شوند و می‌توان پس از هشت سال از آنها خاویار استحصال کرد، ادامه می‌دهد: «مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی گلستان به سبب برخورداری از مولدهای مناسب و اعتبار مکفی در زمینه تولید بچه‌ماهی خاویاری، از مراکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری است که ضمن تکثیر این گونه‌ها، وظیفه بخشی از بازسازی و ترمیم بچه‌ماهیان خاویاری را برعهده دارد، همچنین با تولید بچه‌ماهی، نیاز بچه‌ماهی بخش‌های خصوصی پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری را تأمین می‌کند.» گلستان در بخش شمالی دارای مناطق لم‌یزرع است که می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی برای صنعت میگو و تولید این آبزی مطرح باشد. ضمن این‌که دو رودخانه دائمی گرگانرود و قره‌سو و همچنین چند هزار چاه کشاورزی و بیش از ۱۰ سد و سازه آبی ظرفیت‌هایی هستند که تأمین‌کننده مطمئن آب مورد نیاز آبزی‌پروری بوده و استفاده از آنها تحولی عظیم درپی دارد. هم‌اکنون پرورش میگو در چندین هزار هکتار لاگون، ده‌ها مزرعه پرورش ماهیان قزل‌آلا در مناطق بالادستی و مزارع پرورش ماهی کپور، فیتوفاک و آمور در مراتع شمال استان در حال انجام است و پرورش ماهیان خاویاری هم طی سال‌های اخیر به آن اضافه شده است. در همین راستا پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و میگو از جمله موضوعاتی است که طی دهه‌های اخیر در گلستان مطرح شده و به اجرا در آمده که با به نتیجه رسیدن آنها یک بار دیگر این استان می‌تواند به جایگاه برتر خود در تولید این محصولات دست یابد.

سجاد مرسلی - گروه ایران