محیط‌‌زیست آخرین اولویت پروژه‌‎های عمرانی

«جام‌‎جم» بررسی می‌کند

محیط‌‌زیست آخرین اولویت پروژه‌‎های عمرانی

همه ما برای ادامه ‎زندگی‎مان به محصولات مختلفی نیاز داریم که به کمک صنایع متنوع تولید می‎شوند. صنایعی که رشد آنها می‎تواند درآمد قابل‌توجهی برای کشور به ارمغان بیاورد و در بسیاری از حوزه‎ها از واردات محصولات بی‎نیازمان کند اما مشکل بزرگی در کنار رشد فزاینده صنایع وجود دارد و آن هم آسیب‎های زیست‎محیطی است.

افزایش کارخانه ‎ها و توسعه صنایع و معادن جدید با این که درآمدزاست اما اگر براساس اصول توسعه پایدار و با مدیریت دقیق انجام نشود، می‎تواند کشورها را با بحران کم‌آبی، خشکسالی و خطر انقراض برخی گونه‌های گیاهی و جانوری روبه‎رو کند. از رسالت‎های سازمان محیط‌زیست این است که فعالیت‏های صنعتی تازه‎ای که قرار است توسعه یابند را بررسی کرده و با توجه به شرایط زیست‎محیطی پیرامون آنها، مجوزهای لازم را صادر کند اما به‌دلیل این که ضمانت اجرایی و بازدارندگی کافی وجود ندارد، نمی‎تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد. این در حالی است که توسعه بدون تحقیق و بررسی می‎تواند تخریب منابع و محیط‌زیست کشور را در پی داشته باشد، بنابراین به برقراری نوعی تعادل در این حوزه نیاز داریم.

ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‎های مختلف صنعتی و عمرانی یکی از مهم‎ترین وظایف دولت‎هاست و به نظر می‌رسد لازم است این موضوع در برنامه‎ریزی و سیاست‌گذاری کشور مورد توجه قرار گیرد و برای آن قوانین و مقررات کامل‌تری وضع شود.
   
چرا باید به اثرات زیست‌محیطی پروژه‎ها توجه کنیم؟ 
در نگاه اول شاید فکر کنید راه‌اندازی و پیشبرد یک پروژه عمرانی و صنعتی ممکن است فقط برای برخی از گیاهان و محیط‌زیست اثرات ناگوار داشته باشد؛ مثلا راه‎اندازی کارخانه سیمان در منطقه‌ای پردرخت و جنگلی به قطع درختان منجر می‌شود اما این فقط ظاهر قضیه است. در لایه‎های عمیق‎تر ماجرا، از بین رفتن پوشش گیاهی بومی یک منطقه می‎تواند باعث وزش بادهای شدیدتر شود و در نهایت زمینه بروز ریزگردها و آلودگی هوا را ایجاد کند. مسأله‎ای که می‎تواند به‌تدریج در سلامت مردم منطقه تاثیر بگذارد و بستر ابتلا به بیماری‎های تنفس را در بین آنها افزایش دهد. در مثالی دیگر؛ فرض کنید منطقه‏ای که با بحران کم‏آبی روبه‎روست کارخانه‏هایی مثل فولاد، ذوب‌آهن و دیگر صنایع آب‎بر احداث شود یا توسعه یابد. در چنین موقعیتی در ظاهر قضیه به نظر می‏رسد که در منطقه‏ای کویری و خشک، صنایع در‎آمدزا راه‎اندازی شدند و از تهدید، فرصت ساخته شده‏است در‎حالی‏که پس از مدتی همین منطقه با بحران جدی آب روبه‏رو می‎شود و با برداشت بی‏رویه و بدون حساب از آبخوان‎های منطقه، فرونشست رخ می‎دهد. فرونشست به آرامی باعث آسیب زدن به ساختمان‎ها و منازل مسکونی می‏شود و جمعیت منطقه به‌دلیل نگرانی، تصمیم به کوچ می‎گیرند. برخی پروژه‏های معدن‌کاوی، جاده‎کشی و تغییر شکل منطقه می‏تواند زمینه از بین‌رفتن برخی گیاهان و به دنبال آن بعضی از گونه‎های جانوری را ایجاد کند. کاهش یا از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک را در پی دارد. به این ترتیب ارزیابی اثرات زیست‌محیطی هر پروژه عمرانی و صنعتی غیر از مدیریت هزینه‎ها، می‎تواند در حفظ سرمایه‎های ملی کشور تاثیر جدی داشته باشد، البته ارزیابی به تنهایی کافی نیست و عمل به نتایج این ارزیابی‎ها و ضمانت اجرایی آن هم بسیار مهم است. 
   
محیط‌زیست، سد راه توسعه نیست
براساس اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، حفاظت محیط‌زیست وظیفه عمومی است و فعالیت‎های اقتصادی و غیر آن که با تخریب غیر‌قابل جبران محیط‌زیست همراه باشد، ممنوع است. در این سال‎ها اقدامات مهمی در زمینه اجرای فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‏ها و طرح‎های کلان صورت گرفته است که می‏توان به پیاده‎سازی سامانه مکانیزه بررسی گزارش‎های ارزیابی زیست‎محیطی در سامانه‎های جامع و معاونت محیط‌زیست انسانی اشاره کرد. استقرار معاونت نظارت و پایش در سازمان حفاظت محیط‌زیست و تشکیل کارگروه نظارت و پایش واحدهای دارای مجوز ارزیابی زیست‌محیطی هم از اقدامات اثرگذار این سال‌ها بوده است. با این حال معمولا دستگاه‎های اجرایی، کارفرمایان و مجریان طرح‎ها و پروژه‏ها، مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی را به‌عنوان یک مانع بزرگ سد راه توسعه و فعالیت‏های خود می‏دانند و این کار را برحسب ضرورت قانون و از روی اجبار انجام می‏دهند. در واقع مدیران طرح‏ها، این مطالعات را صرفا برای دریافت مجوز از مشاوران خود می‏خواهند و حتی پرداخت حق‏الزحمه مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی را به اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست موکول می‎کنند که این موضوع، خود آسیب‎های زیادی دارد. از سوی دیگر به‌دلیل شرایط اقتصادی متکی بر نفت و شرایطی که در اثر تحریم‎های ظالمانه رخ داده، دغدغه‎های مربوط به اشتغال در کشور بسیار زیاد است و این مسأله باعث برخی دخالت‎های غیرکارشناسی برخی از مسئولان در سطوح مختلف اعم از ملی، منطقه‎ای می‎شود. در حقیقت محیط‌زیست به‌عنوان سد راه توسعه محسوب می‌شود. برای حل این نوع دیدگاه، نیاز به ارتقای دانش و فرهنگ زیست‌محیطی وجود دارد که باید از طریق رسانه‎های مختلف در این زمینه آگاهی‌بخشی لازم صورت بگیرد و قبل از هرچیز دیدگاه مدیران و مسئولان به منابع و محیط‌زیست کشور تغییر کند، زیرا تا بستر و منابعی برای زندگی ما، گیاهان و جانوران وجود نداشته باشد، فرصت و امکان توسعه اقتصادی هم فراهم نمی‌شود. 

پیشگیری بهتر از درمان
با توجه به اثرات زیست‌محیطی غیرقابل جبران و پرهزینه برخی پروژه‌های توسعه، ارزیابی زیست‌محیطی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای دستیابی به توسعه پایدار از سال 1373 در ایران جایگاه قانونی پیدا کرده است اما متاسفانه با گذشت بیش از سه دهه همچنان معضلات این حوزه فراوان است. قبل از آن‌که فاجعه رخ دهد به فکر جلوگیری از آن باشیم، این اصل مهمی در مقوله ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‏هاست. تصویب و اجرای طرح‌های مثل سدسازی، پروژه‎های بزرگ عمرانی دیگر، نیازمند صرف بودجه قابل‌توجه و به‌کارگیری نیروی انسانی پرشمار است و اگر مقررات دقیق و ضوابط قانونی آن نادیده گرفته شود آثار مخرب آن گریبان تمام کشور را خواهد گرفت، بنابراین ضروری است قبل از آغاز مراحل اجرایی چنین پروژه‌هایی وضعیت محیط‌زیست منطقه به‌طور کاملا دقیق بررسی شود و تغییرات آن، پس از مرحله اجرایی پیش‌بینی به دست متخصصان حوزه‌های مختلف محیط‌زیست بررسی شود. برنامه‎های پایش محیط‌زیست با تناوب بیشتری اجرا شود و نگاه نظارتی درستی به سازمان‎های دولتی و خصوصی ذی‎نفع در پروژه‌ها وجود داشته باشد. 

برگرفته از گروه مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‎های شورای اسلامی
مریم ملی - گروه دانش و سلامت