حمله قلبی روی تراشه

حمله قلبی روی تراشه

در آینده بیمارانی که از سکته قلبی جان سالم به‌در برده‌اند، به‌لطف ابزاری جدید با نام «حمله‌ قلبی روی تراشه» می‌توانند از درمان‌های موثرتری بهره‌مند شوند.

به‌تازگی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، ابزاری به شکل چارچوب در اندازه ۲×۲ سانتی‌متری و از جنس نوعی پلیمر لاستیک‌مانند به نام پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان ساخته و در آن کانال‌هایی تعبیه کرده‌اند. این دانشمندان درون این چارچوب، ریزلایه‌ای از سلول‌های قلب جوندگان روی داربستی از پروتئین که ساختار بافت قلبی را تقلید می‌کند، رشد داده‌اند. وقتی مسیر سرخرگ‌های کرونری به‌واسطه چربی‌، کلسترول و مواد دیگر تنگ شده و از جریان خون سرشار از اکسیژن به بخشی از قلب به شدت کاسته می‌شود، فرد درمعرض ابتلا به سکته قلبی قرار می‌گیرد. ابزاری که این دانشمندان ساخته‌اند، می‌تواند با استفاده از عبور گاز معمولی یا گاز اکسیژن‌دار از درون میکرو سیال موجود در کانال‌ها، این روند خون‌رسانی به قلب را تقلید کند. مدیر این گروه تحقیقاتی که در زمینه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و پزشکی ترمیمی فعال است، می‌گوید: «این ابزار که ساز و کاری ساده و با کاربری آسان دارد، تمام ویژگی‌های حمله قلبی را تقلید و به ما کمک می‌کند تا بهتر ببینیم که پس از حمله قلبی چه اتفاقی برای قلب می‌افتد.» این محقق ادامه می‌دهد: «پس از درک دقیق وضعیت قلب می‌توانیم با تولید و بررسی داروهای جدید جلوی تخریب بیشتر بافت‌های قلبی را که معمولا پس از سکته قلبی رخ می‌دهد، بگیریم.»
سلول‌های قلبی افرادی که حمله قلبی از سر گذرانده‌اند، همچون سلول‌های ماهیچه‌ای دیگر توانایی ترمیم و بازسازی را ندارند. بافت‌های قلبی پس از سکته، دچار جراحت‌هایی می‌شوند که از قدرت‌شان در پمپ خون از قلب به بخش‌های مختلف بدن می‌کاهد. در حال حاضر محققان نمی‌دانند چگونه این اتفاق برای بافت‌های قلبی رخ می‌دهد. این ابزار زیست‌پزشکی، امکان مشاهده تغییرات موجود در بافت‌های قلبی ناشی از سکته قلبی را در لحظه وقوع به محققان می‌دهد و آنها می‌توانند ریتم قلب و قدرت انقباض‌های موجود در آن را در آزمایشگاه و روی تراشه‌شان مشاهده کنند. این محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند با کمک این تراشه و درک بهتر صدمات به بافت‌های قلبی، بیماران مبتلا به سکته قلبی را بهتر از گذشته درمان کنند و روی زندگی آنها اثری مثبت بگذارند.
​​​​​​​از هر ۱۴نفر در جهان یک نفر به نوعی بیماری قلبی مبتلاست و بنابر آمار سایت worldlifeexpectancy، مردم تاجیکستان بیش از مردم کشورهای جهان به حملات قلبی مبتلا شده‌اند و ایرانی‌ها رتبه ۵۴ از ۱۸۳ در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: BBC Science Focus
نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت