اسرائیل در تله جنگ اوکراین

تداوم فشار آمریکا به رژیم صهیونیستی برای ورود به جنگ اوکراین

اسرائیل در تله جنگ اوکراین

جنگ اوکراین در یک‌سالگی خود بسیاری از معادلات بین‌المللی را به‌هم ریخته و تغییراتی در جبهه‌بندی‌های جهانی ایجاد کرده است. برخی کشورها به سردستگی آمریکا و کشورهای مطرح اروپا صراحتا به حمایت از اوکراین پرداخته‌اند و هر چه در توان داشته‌اند در عرصه نظامی و اقتصادی برای حمایت از کی‌یف به کار گرفته‌اند.

برخی کشورها نیز موضع روسیه را در این جنگ به‌حق می‌دانند و از این کشور حمایت می‌کنند. در این میان دولت رژیم صهیونیستی، وضعیت دشواری داشته و به دلیل روابطی که در گذشته با هر دو کشور یعنی اوکراین و روسیه داشته تردید دارد که کدام طرف را انتخاب کند؛ تردیدی که البته به نظر می‌رسد در یک‌سالگی جنگ اوکراین، پایان یافته و صهیونیست‌ها تحت فشار آمریکا، در حال علنی کردن نقش خود در حمایت از اوکراین هستند. 

 موضعگیری‌های سیاسی علیه مسکو
از زمان شروع بحران اوکراین، صهیونیست‌ها تا مدتی تلاش کردند موضع بی‌طرفانه‌ای در این ارتباط داشته باشند اما با اوج‌گیری این بحران و صف‌آرایی اجباری مرتبط با آن، صهیونیست‌ها راهی جز قرار گرفتن در جبهه آمریکا ندیدند با این حال تلال داشتند صرفا در عرصه سیاسی با آمریکا و اروپا همراه شوند. در همین راستا رژیم صهیونیستی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به تعلیق روسیه از این شورا رای داد اما صهیونیست‌ها پس از آن رای‌گیری که به تعلیق روسیه منجر شد، باز هم تلاش داشتند مواضع دوپهلوی خود را در قبال روسیه حفظ کنند. بر همین اساس و در حالی که به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره محکومیت حمله به اوکراین و اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رای مثبت دادند اما از سوی دیگر اعلام کردند به تحریم‌های غرب علیه روسیه نخواهند پیوست. با این حال، با ادامه بحران اوکراین، یائیر لاپید، نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی اولین مقام این رژیم بود که صراحتا روسیه را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کرد. روسیه نیز همزمان با رژیم غاصب صهیونیستی موضع‌گیری سیاسی علیه این رژیم را تشدید کرد و به‌صورت غیر‌مستقیم با انجام اقداماتی شروع به خط و نشان کشیدن برای اسرائیل کرد. احضار الکس بن زوی، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو، انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی به‌دلیل جنایت‌ها در مسجدالاقصی و غزه، انتشار جزئیات حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه و انحلال آژانس مهاجرت یهود در مسکو از جمله اقداماتی بود که روس‌ها علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. 

 گسترش اقدامات از عرصه سیاسی به کمک‌های راهبردی
اما جنگ اوکراین، رویدادی نبود که صهیونیست‌ها بتوانند برای طولانی‌مدت مواضع بینابین خود را حفظ کنند و همچنان حمایت‌های خود از اوکراین را در پس پرده نگه دارند. در این میان فشارهای آمریکا نیز بسیار کارساز بود و روزنامه صهیونیستی هاآرتص سه ماه قبل فاش کرد که اسرائیل با فشار آمریکا با ارائه مواد راهبردی به اوکراین به ارزش چندین میلیون دلار موافقت کرده است.
به گزارش هاآرتص به نقل از سه دپیلمات اروپایی بلندپایه، آمریکا از دولت اسرائیل خواست، از تلاش ناتو و کشورهای غربی در مقابله با روسیه حمایت کند و اوکراین را به پدافند دفاع هوایی مجهز کند اما پس از مذاکره تل‌آویو و واشنگتن، رهبران اسرائیل و به‌ویژه یائیر لاپید، نخست وزیر وقت با تأمین مالی ارائه مواد راهبردی به جای پدافند به اوکراین موافقت کردند. هاآرتص بدون ذکر جزئیات تنها نوشت: اسرائیل میلیون‌ها دلار را به یکی از کشورهای عضو ناتو فرستاد که مواد راهبردی را خریده و آن را به اوکراین منتقل کند. به گزارش هاآرتص، وزارت دفاع اسرائیل مدتی پیش در قوانین خود تجدیدنظر کرد و به اعضای ناتو مثل انگلیس اجازه داد که تسلیحاتی را که در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، قطعات ساخت اسرائیل نیز در آن به کار رفته است.
 
هشدار مسکو
اما در آن مقطع، صهیونیست‌ها به‌دلیل هراس از واکنش مسکو، همچنان نسبت به افشای کمک‌های نظامی خود به اوکراین محتاط بودند، چراکه روسیه صراحتا به رژیم تل‌آویو درباره ارسال تسلیحات به اوکراین به‌ویژه پدافند ضدهوایی و دیگر سامانه‌های موشکی هشدار داده و اعلام کرده بود به این اقدام پاسخ خواهد داد. روسیه اعلام کرده بود که حتی اگر صهیونیست‌ها از طریق کشور ثالث به اوکراین تسلیحات ارسال کنند، به این اقدام پاسخ خواهد داد. برهمین اساس هاآرتص فاش کرد که مقامات اسرائیلی از متحدان غربی خود خواسته بودند به صورت علنی از کمک تسلیحاتی تل‌آویو در ارائه مواد راهبردی به اوکراین خودداری کنند.
 
حضور نظامی مرحله به مرحله
با این‌حال اوکراینی‌ها همچنان به درخواست‌های خود از متحدان نظامی‌شان برای دریافت تسلیحات ادامه‌ می‌دهند و آمریکا نیز با فشار به دولت‌ها آنها را وادار به همکاری با اوکراین می‌کند. این همان اتفاقی بود که چندی قبل در مورد آلمان افتاد و این کشور با ارسال تانک برای اوکراین موافقت کرد.  رژیم صهیونیستی هم گام به گام وارد عرصه کمک نظامی به اوکراین شد و در اولین مرحله، چندی قبل منابع اسرائیلی اعلام کردند، قرار است تسلیحات آمریکایی‌ای که برای شرایط فوق‌العاده در سرزمین‌های اشغالی ذخیره شده‌اند به اوکراین ارسال شود. اما خبرهای جدید حکایت از این دارد که نقش‌آفرینی نظامی صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین در حال افزایش است و البته در این زمینه هم تلاش می‌کنند همچون سایر عرصه‌ها اقدامات خود را به ایران ربط بدهند، همان‌طور که همیشه در حملات خود به سوریه مدعی هستند مواضع ایران را هدف قرار می‌دهند. در همین راستا مدت‌هاست کارشناسان نظامی اسرائیلی با بهانه قرار دادن ادعاهای مربوط به استفاده روسیه از تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین خواهان استقرار و به‌کارگیری برخی از سامانه‌های تسلیحاتی اسرائیلی به‌ویژه سامانه‌های پدافندی هستند تا میزان کارآمدی آنها را در مقابل تسلیحات ادعایی ایرانی بسنجند و تل‌آویو در جنگ احتمالی آینده با ایران، از توان تسلیحاتی ایران غافلگیر نشود.

 ارسال سیستم‌های دفاع لیزری
در یکی از جدیدترین رویدادها در این زمینه، وبسایت صهیونیستی تیکدادبکا به نقل از سرهنگ دنی گلد، رئیس بخش توسعه و تحقیقات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی نوشت: «سیستم‌های دفاع لیزری اسرائیل می‌توانند پهپادهای ایرانی مورد استفاده روس‌ها در جنگ اوکراین را سرنگون کنند.»
ژنرال گلد در کنفرانسی در دانشگاه تل‌آویو افزود اسرائیل اکنون در حال توسعه نسل بعدی سامانه‌های ضدهوایی لیزری است.
به گفته وی، اسرائیل به‌تازگی آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی در انهدام موشک‌ها و گلوله‌ها توسط سامانه‌های لیزری پیشرفته انجام داده است.باید فرض کرد که ژنرال گلد اگر از بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع مجوز این کار را دریافت نمی‌کرد، این حرف‌ها را نمی‌زد.آ‌ن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند در روزهای اخیر آمریکا به صورت محرمانه به اسرائیل فشار آورده است تا سامانه‌های دفاع لیزری را به اوکراین بدهد و این موضوعی است که در گذشته نیز اتفاق افتاده است. 

تبعات همگرایی  تل‌آویو و اوکراین
تحولات یک‌سال گذشته نشان می‌دهد صهیونیست‌ها مجبور شده‌اند موضع خود را شفاف کنند و دیگر نمی‌توانند همچون گذشته همزمان با حمایت از اوکراین، روابط خود با روسیه را نیز حفظ کنند. در همین چارچوب است که اسرائیلی‌ها در ابتدا از ارائه تسلیحات به اوکراین خودداری می‌کردند اما به‌تدریج با تغییر موضع خود و شروع به تهیه مهمات کرده و رسما اعلام کردند که در این درگیری با غرب و کی‌یف همراه هستند.  حال باید دید صهیونیست‌ها چه برنامه‌ای برای تبعات این همکاری‌ها دارند چرا که روس‌ها در گذشته از متحدان رژیم صهیونیستی بودند و روسیه همیشه یکی از مبداء‌های مهم برای جذب یهودیان و انتقال آنها به سرزمین‌های اشغالی بود.