دشمنان ایران تصاویر  وارونه‌ای از این کشور خلق کرده‌اند

آمیلین لیمبونا، معاون فرهنگی کمیسیون امور زنان فیلیپین در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

دشمنان ایران تصاویر وارونه‌ای از این کشور خلق کرده‌اند

طی ماه‌های اخیر، شاهد تلاش مستمر دشمنان در مواجهه همه‌جانبه با نظام و ملت ایران بودیم. بخش مهمی از این جنگ ترکیبی، ناظر به چهره‌سازی مخدوش از کشورمان توسط رسانه‌ها و سیاستمداران غربی بوده است.

در این میان، شاهد هم‌پوشانی مطلق رسانه‌ای و سیاسی مخالفان و معاندان نظام جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب در آن سوی مرزها هستیم. با این حال، کسانی که از نزدیک در معرض واقعیات جاری در کشورمان قرار می‌گیرند، بی‌درنگ نسبت به ماهیت این تصویر مخدوش و دروغین بودن آن آگاه می‌شوند. در این خصوص گفت‌و‌گویی با خانم آمیلین لیمبونا، معاون فرهنگی کمیسیون امور زنان فیلیپین صورت داده‌ایم. خانم لیمبونا اخیرا نیز در جریان برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی زنان تاثیرگذار به تهران سفر کرده بود. این گفت‌و‌گو به همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل ( فیلیپین) تهیه و ارسال شده است‌:
 
سفر اخیرتان به تهران جهت شرکت در اجلاس بین‌المللی زنان تاثیرگذار، چه تاثیری در نگاه شما نسبت به تحولات اخیر در کشورمان داشته است؟
اولین اجلاس بین‌المللی زنان تاثیرگذار که مهمانانی از کشورهای مختلف داشت، ‌نقطه‌عطفی برای همکاری زنان جهان است و این پیام مهم را داشت که زنان توانمند باید با هم متحد شوند. من قبل از سفر خویش به تهران، ‌تصوراتی نسبت به ایران داشتم ولی الان می‌گویم ایران کشوری با صلح و ثبات برای کار و زندگی خاصه برای زنان است زیرا برخلاف تبلیغات منفی،‌ دولت ایران برای توانمند ساختن زنان در حوزه‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای قائل است و اقدامات ارزشمندی را در طول این سال‌ها صورت داده است. 
 
طی دهه‌ها و سال‌های اخیر، شاهد شکل‌گیری قرائت‌های فمینیستی خاصی در جهان غرب هستیم؛ قرائت‌هایی که غرب در تلاش برای تحمیل آنها بر جوامع دیگر بوده و محصول آن نیز به نوعی در‌هم‌شکستن ماهیت و ارزش‌های ذاتی زنان است. نظر شما در این‌خصوص چیست؟
تفاوت‌های جسمانی بین زن و مرد،  به زنان امتیازات ویژه‌ای را می‌دهد که از نگاه اسلام بسیار ارزشمند است و ما باید این نگاه اسلام را در جامعه و بین زنان خاصه مسلمانان ترویج کنیم. برابری و تامین منصفانه و عادلانه و کریمانه حقوق زنان که از جنبه انسانی با مردان تفاوتی ندارند و درجه دو محسوب نمی‌شوند موضوع مهمی است که در اجلاس به آن پرداخته شد و در اجلاس تاکید گردید که جوامع و دولت‌ها باید با پذیرش تفاوت‌های طبیعی بین زن و مرد و برابر دانستن حقوق انسانی آنها، ‌از تبعیض علیه زنان و نگاه ابزاری نسبت به آنان دست بردارند و زنان را در جایگاه اصلی خودشان در خانواده و جامعه به‌رسمیت بشناسند. چالش‌های اصلی زنان در جهان بیشتر مربوط به تفاوت و نگرش‌های سنتی و فرهنگی در جوامع است که بعضا به‌صورت ناعادلانه و غیرمنصفانه برای زنان در حوزه خانواده و جامعه و شنیدن صدای آنها مشکلات و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

 به‌عنوان فردی که در حوزه زنان فیلیپین مسئولیت داشته و دارید، ‌چه زمینه‌هایی را در‌خصوص همکاری میان تهران و مانیل، خصوصا در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی زنان متصور هستید؟
 ظرفیت‌های فراوانی بین دو کشور ایران و فیلیپین ‌در حوزه زنان برای همکاری وجود دارد و ما می‌توانیم درخصوص فعالیت زنان در امور خانواده و جامعه تبادل‌نظر و تجربه داشته باشیم و خاصه برای زنان مسلمان در منطقه میندانائو و دولت موقت مسلمان در جنوب فیلیپین فرصت ارزشمندی است که از تجارب زنان ایرانی بهره‌مند شوند. وی افزود: در حوزه دانشگاهی، ‌کشاورزی، ‌صنایع‌دستی و سنتی و کارآفرینی،‌ امور مربوط به بهداشت و پزشکی و نیز فناوری‌های نوین دو طرف می‌توانند با هم همکاری کنند. انعکاس صحیح و واقعی فعالیت اجتماعی زنان در ایران به خارج از کشور بسیار مهم است و واقعیت‌ها غیر آن چیزی است که رسانه‌های غربی راجع به زنان ایران منعکس می‌کنند و به‌نظر من ایران بهشتی برای فعالیت فردی و اجتماعی زنان است و زنان ایرانی امکانات و تجارب بسیاری در حوزه‌های مختلف از‌جمله در سطح دانشگاه‌ها دارند که برای پروژه توانمند‌سازی زنان در سایر نقاط جهان از‌جمله فیلیپین قابل توجه است. به‌نظر من اولین اجلاس زنان تاثیرگذار در کار خودش موفق بود‌. آنچه که علیه ایران توسط دیگران و خاصه رسانه‌های غربی انجام می‌شود، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی است و افرادی که دنبال حقیقت هستند باید از فرصت سفر به ایران استفاده کنند تا از نزدیک با واقعیت‌های این کشور و مردم خوب آن آشنا شوند. اگر این واقعیات برای ملت‌های دنیا تبیین شود، در این صورت تبلیغات کاذب و روایت‌سازی‌هایی که از تحولات داخلی ایران به‌صورت عامدانه و شیطنت‌آمیز صورت می‌گیرد، از سوی مردم دنیا پس زده خواهد شد.