تأکید بر پرداخت مطالبات بانکی ایران توسط بغداد 

در دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر عراق مطرح شد

تأکید بر پرداخت مطالبات بانکی ایران توسط بغداد 

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت رسمی «فؤاد حسین» همتای عراقی بامداد دیروز(چهارشنبه) به بغداد سفر کرده بود با «محمدشیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را با نخست‌وزیر عراق مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد. تأکید بر لزوم پرداخت مطالبات بانکی ایران، حفظ و کنترل مرز و ضرورت اعمال حاکمیت کامل عراق در جلوگیری از هرگونه تحرکات تهدیدآمیز علیه ایران، تقویت خطوط مواصلاتی و حمل و نقل، برگزاری دور بعدی نشست کمیته عالی مشترک و نهایی‌سازی سند جامع همکاری از موضوغات مهم مطروحه از سوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود. نخست‌وزیر عراق نیز با تقدیر از نقش دائمی ایران در حمایت از عراق، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن توافقات انجام‌شده در دیدارش از ایران تأکید کرد.
السودانی گفت: عراق همچنان به نقش خود در برقراری آرامش منطقه و کمک به تقویت عنصر گفت‌وگو در تحولات منطقه‌ای ادامه می‌دهد.
امیرعبداللهیان پیش از این با فؤاد حسین، همتای عراقی دیدار و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام‌شده پرداخت. وزیر خارجه در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: ما از این‌که در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور آقای فؤاد حسین به عنوان وزیر خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم، بسیار خرسندیم. 
وزیر خارجه عراق در دیدار امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت که عراق اجازه استفاده از خاکش برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق دیدار و به گفت‌وگو پرداخته بود. رئیس‌جمهور عراق در دیدار وزیر خارجه روابط ایران و عراق را همه‌جانبه و عمیق خواند و بر توسعه همه‌جانبه روابط تأکید کرد.
امیرعبداللهیان همچنین با رئیس پارلمان، رئیس شورای‌عالی قضایی و رئیس شورای امنیت ملی عراق دیدار و درخصوص روابط دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

ایران ۱۳ نهاد، ۱۵ فرد اروپایی و ٨ انگلیسی را تحریم کرد
وزارت خارجه سه‌شنبه‌شب با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس خبر داد. در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است که این وزارتخانه وفق مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه، به عنوان عمل متقابل، اشخاص و نهادهای زیر را در حوزه اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به علت حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران که به مثابه تروریسم اقتصادی است؛ تحت تحریم قرار می‌دهد. در این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اقدامات اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل و نیز خودداری از مقابله با اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور که نقض تعهدات بین‌المللی در حوزه مبارزه با تروریسم است، اعلام می‌دارد که اقدام آنها در اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل مندرج در منشور ملل متحد است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت. این تحریم‌ها در قبال اعمال تحریم جدید اتحادیه اروپا در روز گذشته (دوشنبه) علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است. شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته پنجمین بسته تحریمی علیه ایران را در تداوم حمایت از اغتشاشات اخیر تصویب کرد.در بسته تحریمی جدید، دو نهاد و ۳۲ شخصیت ایرانی، از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس به اتهام آنچه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده، تحریم شده‌اند.