جادوی موسیقی برای شادی مردم

غوغایی که 12خواننده در جشنواره موسیقی فجر به پا کردند

جادوی موسیقی برای شادی مردم

موسیقی پاپ یکی از بخش‌های پرطرفدارجشنواره موسیقی فجر است و گرچه اهالی موسیقی این جشنواره را با بخش‌های موسیقی کلاسیک، سنتی و مقامی دنیال می‌کند اما عموم مردم با بخش پاپ این جشنواره مانوس هستند. با توجه به این موضوع که طی چند ماه اخیر برگزاری کنسرت در کشور به حالت تعلیق در آمده‌بود، اما سی‌وهشتمین  جشنواره موسیقی فجر بدون هیاهوی برخی معاندان برای تحریم جشنواره که به میان آوردند، اما مسئولان جشنواره در این دوره با دعوت از 12خواننده پاپ که در نوع خود بی‌نظیر بود، شور و حالی خاص به این دوره از جشنواره بخشیدند.

بخش موسیقی پاپ که از بیست و سومین دوره و در زمان دبیری کامبیز روشن‌روان به بدنه جشنواره اضافه شد، در 15سال به پرمخاطب‌ترین بخش موسیقی فجر تبدیل شد و این دوره شاهدی بر این مدعاست. در سی‌وهشتمین  دوره جشنواره فجر، گرچه برخی این احتمال را داده‌بودند که تحریم برخی چهره‌‌ها و حواشی ناشی از آن، دامنگیر بخش پاپ می‌شود اما حضور 12خواننده مشهور خط بطلانی بر این تفکر کشید و بخش پاپ با شور و حال خاصی چه از سوی هنرمندان و چه مخاطبان همراه بود.

افتتاحیه شاد با آرون افشار
آرون افشار یکی از محبوب‌ترین هنرمندان حال حاضر موسیقی پاپ است. او که با انتشار اولین اثر رسمی‌اش «جانم باش» در سال 1397، خود را به مخاطبان معرفی کرد، خیلی زود مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت. افشار که چند روز پیش از آغاز جشنواره قطعه جدید خود با عنوان‌ «درد شیرین» را منتشر کرده‌بود، در میان خیل وسیع علاقه‌مندان، چراغ بخش پاپ سی‌وهشتمین  دوره جشنواره را روشن کرد.از ازدحام یک ساعت پیش از آغاز کنسرت در خیابان‌های منتهی به نمایشگاه بین‌المللی از یکسو مشخص بود که این خواننده تا چه اندازه طرفدار دارد و از دیگر سو نوید یک شروع قدرتمند برای جشنواره را می‌داد.افشار اجرایش در میان شور و شوق مخاطبان با «طبیب ماهر» آغاز کرد و سپس ترانه‌های«کجایی» ، «خط و نشان»، «عطر بهار» و «ثانیه‌وار» را یکی پس از دیگری در میان همخوانی بی‌وقفه مخاطبان اجرا کرد.افشار که در این کنسرت هم خیلی فعال و پرنشاط ظاهرشد، پیش از اجرای قطعه «دلشوره» خطاب به طرفداران حاضر در سالن گفت: «این قطعه را برای دل خودم می‌خوانم چون خیلی زود در مورد هنرمندان قضاوت می‌شود و کسی از دل این جماعت خبر ندارد». همین اظهار نظر کافی بود تا مخاطبان استقبال ویژه‌ای از این آهنگ به عمل آورند طوری که برخی از مخاطبان مانند خود آرون در طول اجرای این اثر بغض کرده و برخی دیگر نیز آزادانه گریه کردند.«رفتم که رفتم»، «ساحل آرامش»، «خنده‌هاتو قربون»، «جانم باش»، «مادر»، «پدر»، «شب رویایی» و «عاشق‌کش» قطعاتی بود که او در میان استقبال و تشویق طرفدارانش اجرا کرد.اولین اجرای پاپ جشنواره سی و هشتم در شرایطی به پایان رسید که مخاطبان با شادی سالن را ترک کردند و یک تخلیه هیجانی خوب صورت گرفته‌بود.
   
راز اجرای سینا شعبانخانی 
خواننده آرام و کم‌حاشیه موسیقی پاپ کشورمان، در دومین حضورش در جشنواره فجر در نخستین شب سی‌وهشتمین  دوره جشنواره در میان استقبال مخاطبان خود، روی صحنه رفت. او که اولین حضور حرفه‌ای‌اش به سال 95 و در آلبوم تیک میثم ابراهیمی (به عنوان آهنگساز و ترانه‌سرا) باز می‌گردد و شهرتش را در سال 96 و با تک‌آهنگ‌های «جادوی خاص» و آهنگ ماه عسل کسب کرد، کنسرتش را با اجرای «چشمای مست» آغاز کرد و پس از خوش‌آمدگویی به افراد حاضر در سالن، کار خود را با خواندن قطعات «خوب یا بد»، «یار جونی» و «من بی تو» ادامه داد.«عمدا» و «جادوی خاص» از قطعاتی بود که مورد استقبال طرفداران و حاضران در سالن میلاد قرار گرفت و آنها با ‌همخوانی، شعبانخانی را در اجرای این قطعات همراهی کردند. این خواننده پاپ نیز در پاسخ به درخواست‌های مکرر طرفداران خود، این قطعات را دو مرتبه‌ اجرا کرد «حس من»، «یار جونی»، «رنگ سال»، «یار دلم»، «نزدیکای پاییز»، «نقطه‌ حساس» و همچنین «جادوی سیاه» از دیگر قطعاتی بود که توسط او در نخستین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآمد.نکته حائز اهمیت در اجرای شعبانخانی این بود که در تمام ۷۵ دقیقه‌ای که این کنسرت در جریان بود حتی برای یک دقیقه جریان شادی و استقبال مخاطبان از ریتم نیفتاد، شعبانخانی به جز دو کار تماما یک اجرای شاد را تجربه کرد که از این حیث یک رکورد عجیب به پای این خواننده نوشته می‌شود.
   
خلوت صادقلو در میلاد
مسعود صادقلو، یکی دیگر از خواننده‌های موفق پاپ است که به‌واسطه نوع و لحن اجرایش که به‌نوعی امضای هنری او محسوب می‌شود طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده‌است. به همین دلیل هم در جشنواره سی‌وهشتم فجر استقبال بسیار خوبی از کنسرت او شد. هرچند اولین تجربه حضور مسعود صادقلو در موسیقی فجر برای دوستداران این هنرمند، آن‌گونه که باید، خوب پیش نرفت.صادقلو اجرای خود را با «خلوت» آغاز کرد سپس در واکنش به ابراز احساسات طرفدارانش خطاب به آنها گفت: «خیلی دلم برای شما تنگ شده‌بود؛ هفت تا هشت ماه گذشته انگار مرده‌بودم. واقعا دلم برای این صدا تنگ شده‌بود». اما چند اجرای اول صادقلو به قدری غمگین بود که صدای علاقه‌مندانش را درآورد. آنها با صدای بلند از او می‌خواستند کنسرت را شاد کند. صادقلو نیز گرچه چند کار شاد هم اجرا کرد اما در طول برنامه، نتوانست شبی خاطره‌انگیز برای دوستدارانش بسازد.فارغ از حواشی کنسرت کوتاه این خواننده که رکورد کمترین زمان اجرا در 55 دقیقه را به خود اختصاص داد نیز در نوع خود جالب بود. این اجرا چند حاشیه دیگر مثل قطع شدن، رفتن برق صحنه و افتادن ساز یکی از نوازنده‌ها به زمین را هم به همراه داشت.
   
مصطفی راغب «آواز زندگی» سر داد
با وجود غم صدای صادقلو، مصطفی راغب در دومین اجرای روز دوم جشنواره سی و هستم، پرانرژی به استیج آمد. این خواننده خوش آتیه و خوش صدا که در کارنامه‌اش از کسب مقام در قرآن، مناجات، چاووشی و تواشیح تا آواز را در برمی‌گیرد، از همان ابتدا «آواز زندگی» سر داد و پس از خوشامدگویی به طرفدارانش و تبریک فرا رسیدن سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص) ترانه «شالَت» را اجرا کرد. راغب که چند ماه پیش در مراسم رونمایی و امضای آلبوم موسیقی «حال نامعلوم» در موسسه خیریه و توانبخشی همدم مشهد نشان داده‌بود که به عشق مردم می‌خواند در این کنسرت نیز با انرژی ظاهر شد.تلفیق کار‌های سنتی و پاپ، آثار محزون و شاد، اجرای بدون آهنگ و از همه مهم‌تر زمان طولانی اجرایش، کنسرت او را به یک سرگرمی جذاب برای مخاطبان تبدیل کرد. راغب به‌خوبی می‌دانست مخاطبانش بعد از مدت‌ها چه می‌خواهند و کوشید به تمام معنا در این اجرا مایه بگذارد. او سه بار بدون هیچ آهنگ و سازی به صورت منفرد، ابیاتی را با حرارت و توان بالا خواند. جدیت او در اجرای این تحریرها، سالن را که تا لحظاتی پیش غرق در شور و سرور بود، ساکت می‌کرد. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت راغب اجرایی در خور مخاطبان موسیقی را روی صحنه اجرا کرد.
   
ناصر زینعلی «حکم ابد» را نواخت
قرعه اولین اجرای سومین شب جشنواره فجر به نام ناصر زینعلی بود. هنرمند کهنه‌کاری که موسیقی را از سال ۱۳۷۶ در قالب آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم آهنگ به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و از سال 93 با خواندن آهنگ‌های فقط باش، روت حساسم، یک سال گذشت، حس تازه و نفس به شهرت رسید. زینعلی که در دور سی و هفتم جشنواره نیز حضور گرمی در جشنواره داشت، با خوانندگی قطعه «دلبر ناب» وارد صحنه شد. او در همان دقایق نخست اجرا به دوستدارانش گفت ما برای این کنسرت، فقط یک شب تمرین کردیم پس خوب و بد آن را ببخشید. این حرکت با سوت و تشویق مخاطبان همراه بود. او که از همان آغاز بسیار پرشور و حرارت ظاهر شد، پس از خوشامدگویی به طرفدارانش، «جنگل موهات»، «مجسمه»، «نفس»، «میشه بهم بتابی»، «با توام»، «تولد»، «حیف»، «خودت رو برسون» و «طرفدار» را اجرا کرد.ویژگی اجرای زینعلی و سایر اعضای گروهش، این بود که بسیار خودمانی با مخاطبان خود رفتار می‌کردند و از ابتدای اجرا تا انتها، مدام از مخاطبان می‌پرسید حالا کدام کارم را بخوانم و هر چه اکثریت سالن درخواست می‌کردند، همان را می‌خواند. مورد بسیار عجیبی که نشان از تبحر و آمادگی بالای ارکستر در اجرای تمام آهنگ‌های زینعلی داشت. این رویه تا آهنگ آخر ادامه شد و واقعا هر چه مردم درخواست می‌کردند، همان هم شنیده می‌شد.  زینعلی در این کنسرت، بسیار احساسی بود و گاهی با چشمانی اشک‌بار، قطعات را اجرا کرد. او در این کنسرت، برای نخستین بار در جمع طرفداران خود، «حکم ابد» را که جدیدترین قطعه منتشر شده از این خواننده موسیقی پاپ است، اجرا کرد تا شادی این شب را دو چندان کند.

میثم ابراهیمی و یک کنسرت پرهیجان
میثم ابراهیمی از جمله هنرمندانی است که شهرتش را مدیون سریال «دردسرهای عظیم» در سال 93 است، او در جشنواره سی‌وهشتم سعی کرد یک اجرا‌ی سرزنده و با شور و هیجان داشته‌باشد و به حق اجرای او تمام مولفه‌های یک کنسرت پرشور و استاندارد را داشت. ابراهیمی «جان جان» را برای آغاز اجرای خود انتخاب کرد که فضایی مملو از شادی و ریتم و هیجان را به ارمغان آورد. او از همان دقایق ابتدایی به مخاطبان دیکته کرد باید شلوغ‌کاری کنند و آنها هم یک لحظه آرام و قرار نداشتند. خود خواننده نیز مدام در حال دویدن در عرض سن بود و گروهش نیز بیش‌فعالی عجیبی از خود نشان می‌دادند ‌طوری که اعضای ارکستر در تمام طول مدت اجرا، با حرکات دست خود، مخاطب را وادار به تشویق می‌کردند. ابراهیمی در کنسرت خود «گردنبند»، «یکی باشه»، «یه دنده‌ام»، «دوتایی» و «سنگدل» و... را خواند و مخاطبان در همه ۶۵ دقیقه اجرا یک‌نفس جیغ کشیدند، دست زدند و با صدای بلند همخوانی کردند.
   
معین زندی؛ خاکی و بی‌ریا
کنسرت معین زندی در چهارمین شب جشنواره، یکی دیگر از بی‌ریاترین و گرم‌ترین اجراهای جشنواره بود. او که برای نخستین بار اجرای یک کنسرت را تجربه می‌کرد و مشخص بود استرس زیادی دارد از همان قطعه اول گفت: این اولین اجرای من در ۳۲ سالگی‌ است. استرس دارد، خطا دارد اما شما ببخشید. زندی که آهنگ تازه‌اش برای سریال «پدرخوانده» با استقبال روبه‌رو شده، به محض حضور در استیج، با تشویق و ابراز محبت طرفداران خود مواجه شد. او اجرایش را با ترانه «همدست» شروع کرد و در ادامه با «هیچ» و «شاید دلت تنگ شده توام» کارش را ادامه داد.ازجمله نکات جالب زندی در این اجرا، پریدن به پایین سن و رفتن به سمت پدر، مادر، برادر و مادربزرگش بود و آنها را به حضار در سالن معرفی کرده و با آنها روبوسی کرد. سپس روی سن برگشت و وقتی فهمید برادرش را نبوسیده، دوباره به پایین سن رفت.او در کنسرتش آن‌قدر بی‌ریا و خودمانی بود که وقتی به روی سن بازگشت و متوجه شد یک سری از وسایلش، از روی سن برداشته شده با صدای بلند، داخل میکروفن می‌گفت که وسایل من را کسی ندیده؟ 
او تمام حرف‌های خود با اعضای گروه و افراد دیگر را آزادانه در میکروفن ادا می‌کرد که این کار، شعف زیادی به حضار داخل سالن می‌داد و خنده‌های پی‌درپی آنها را رقم می‌زد. وقتی کنسرت به آهنگ آخر رسید، خدا را شکر کرد که این کار به خیر و خوشی و بدون کمترین خطا به پایان رسید. او همان‌جا  گفت مادرم، چند تا صلوات نذر کرده‌بودی؟ که مادرش گفت ۱۰۰ صلوات. معین هم گفت صد تا کم نبود مادر؟ تعدد صحنه‌هایی از این دست سبب شد کنسرت معین زندی، یک وجه سرگرمی و نشاط ویژه‌ای به خود بگیرد.
   
گرشا رضایی به عشق مردم آمد
بعد از زندی، گرشا رضایی دومین اجرای روز چهارم را برگزار کرد. سالن برای اجرای این خواننده نیز صندلی خالی نداشت. گرشا اجرای کنسرتش را با یک خبر ناراحت کننده شروع کرد. او روی سن آمد، گفت: امشب خیلی شب خاصیه. خبر دادند که پدرم، زیر دیالیز، سکته مغزی کرده و من خیلی ناراحتم و الان باید کنارش می‌بودم ولی به عشق شما آمدم. ادای این جملات سبب شد جو سالن، به‌شدت احساسی شود. تا آنجا که گرشا رضایی نهایت تلاش خود را کرد تا لحظات خوشی را برای مخاطبانش فراهم کند اما این بغض با او و مخاطبان تا پایان همراه بود.رضایی مثل همه کنسرت‌هایش آهنگ «عکسای آخر» را به کسانی که به تازگی، عزیزان‌شان را از دست داده‌بودند، تقدیم کرد. «نرو»، «زنجیر»، «دلم هوس کرده»، «مگه پاییز اومده»، «دلم گرفته‌ای رفیق»، «دریا نمی‌رم»، «قرمز» و «ماهی» دیگر قطعاتی بودند که توسط گرشا رضایی به اجرا درآمد و با «دریا دریا» کنسرت را به پایان رساند.او در لحظات آخر کنسرت خود از انتشار آهنگ جدیدش خبرداد و گفت: «تا چند روز دیگر آهنگ جدیدم منتشر می‌شود که در آن هم از دریا استفاده شده. بعضی‌ها به من می‌گویند ما با کنسرت تو می‌رویم توی آکواریوم و دریا.»
   
بهنام بانی و شادترین اجرای پاپ جشنواره
بهنام بانی از آن دست هنرمندانی است که کنسرت‌هایش همواره با استقبال روبه‌رو بوده و مدام تمدید می‌شود. حضور در دو دوره قبلی‌ این خواننده در جشنواره موسیقی فجر نیز نشان داد مردم او را دوست دارند و کنسرت‌هایش جای سوزن انداختن نیست.در این دوره از جشنواره نیز بانی یکی از شلوغ‌ترین شب‌ها را رقم زد. او که با ظاهری متفاوت بر صحنه ظاهر شده‌بود، علت این تغییر را بازی در گشت ارشاد 3 عنوان کرد. او در رابطه با اضافه وزنش هم گفت: «به من گفتند ۱۵ کیلو چاق شوم و من از دستم در رفت و ۴۰ کیلو چاق شدم و شما به بزرگی خودتون ببخشید.»
بانی در این اجرا، بسیار شوخ و مهربان ظاهر شد؛ مثلا در یک جا به تماشاگرانی که تشویق نمی‌کردند، گفت: بعضی‌ها این‌قدر جدی روی صندلی‌هاشون نشستن که انگار ما اومدیم کنسرت اونا. یا زمانی که از مخاطبان درخواست می‌کرد نور تلفن‌های همراه خود را روشن کنند و عده‌ای این کار را نمی‌کردند، گفت: انگار پول برق این قسمت از سالن زیاد اومده و برق‌شون قطع شده... .شاید تنها جمله جدی که این خواننده در اجرای شب گذشته، بر زبان آورد، تبریک سال۱۴۰۲ بود و این امیدواری که ۱۴۰۲، سالی باشد که وقتی بعدها به آن برمی‌گردیم، بگوییم همه چیز از سال۱۴۰۲ شروع شد.یکی دیگر از کارهای جالبی که کمتر در کنسرت‌های داخل کشور انجام می‌شود، دست به ساز بردن بهنام بانی و اجرای متوالی چند آهنگ بدون قطع بود. بهنام بانی در اواخر کنسرت خود، سه آهنگ شاد را به‌صورت ترکیبی، پشت سر هم خواند و برای دقایقی طولانی، تمپوی سالن را در اوج نگه‌داشت و هیجان مخاطبانش را تخلیه کرد.
   
علی یاسینی خواننده نسل جدید
یکی از متفاوت‌ترین کنسرت‌های جشنواره سی‌وهشتم مدیون حضور متفاوت علی یاسینی، خواننده نسل جدید موسیقی پاپ بود. این را می‌شد از سن جوان تماشاگران حاضر در سالن که عمدتا بین 15 تا 30 سال بودند، فهمید. سالن پیش از شروع کنسرت پر از شور و شادی بود. جمعیت حضار با سوت، کف و فریاد فضای هیجان‌انگیزی در سالن ایجاد کرده‌بودند. یاسینی در این کنسرت، تنها در حد چند جمله برای حضار حرف زد و آن چند جمله هم این بود: خیلی خوشحالم می‌بینم‌تان. خیلی دلم برای شما تنگ شده‌بود. یاسینی هم در شبی که بهنام بانی برای نخستین‌بار در طول جشنواره، دست به ساز برد، دو آهنگ را با گیتار برای حضار خواند. نکته بسیار جالب آنجا بود که یاسینی هیچ اقدامی برای ایجاد شور و هیجان نکرد و خیلی آرام در محدوده سن قدم می‌زد. با این حال بیش از ۸۰درصد سالن، به‌صورت هماهنگ، از ابتدا تا انتهای تمام آهنگ‌ها را به‌شکلی منظم و یکپارچه می‌خواندند و چنان حسی گرفته‌بودند که نظیرش، نه در جشنواره دیده شد و نه در دیگر کنسرت‌های عادی سال.یاسینی در این کنسرت در کنار قطعات مختلف مثل «ماه قشنگم»، «جنگ»، «بهتر از منه» و «چراغونی»، برای اولین بار قطعه «نده قول» را که جدیدترین قطعه منتشر شده‌اش است، در جمع طرفداران خود اجرا کرد که مورد استقبال افراد حاضر قرار گرفت. با اتمام کنسرت، جمعیت در پله‌ها و بیرون از سالن و حتی در فضای باز نمایشگاه بین‌المللی هم آهنگ‌های یاسینی را به‌ صورت دسته‌جمعی و با صدایی بلند می‌خواندند.
   
شبی خاطره‌انگیز با مجید رضوی 
آخرین روز جشنواره با اجرای خواننده جوان محبوب موسیقی پاپ، یعنی مجید رضوی همراه بود. این هنرمند جوان پس از ترانه‌سرایی، خیلی زود با منتشر کردن قطعه دسته‌گل جای خود را در بین 10 خواننده برتر پاپ باز کرد و این روزها طرفداران زیادی دارد او در میان شور و هیجان علاقه‌مندان روی سن آمد. رضوی با شور خاصی قطعات را می‌خواند و تماشاگران نیز در برخی آهنگ‌ها به خوبی با او همراهی می‌کردند.نگین قلبمی، طلا، پنج صبح‌، دسته‌گل، منم و... از آهنگ‌هایی بود که او اجرا کرد و با همخوانی مخاطبانش همراه شد و  توانست شبی خاطره‌انگیز و زیبا را برای دوستدارانش رقم بزند.
   
خداحافظی با جشنواره با اجرای رضا بهرام 
رضا بهرام که همزمان با جشنواره موسیقی فجر، تک آهنگ جدیدش «پناه آخر» را منتشر و در دسترس مخاطبان قرار داده‌بود، به عنوان آخرین هنرمند پاپ، در میان استقبال هواداران خود روی سن رفت. رضا بهرام نیز اجرایش را با قطعاتی به یادماندنی و خاطره‌انگیزش همچون کجایی، هیچ، کاش، لطف، دل و لعنت و... توانست جو احساسی خاصی را در سالن ایجاد کند. مخاطبان نیز در برخی قطعات با او همراهی خوبی داشتند.رضا بهرام با اجرای این کنسرت پویا و خاطره‌انگیز توانست شبی به یادماندنی برای مخاطبانش به ارمغان آورد. با اجرای آخرین هنرمند پاپ، پرونده سی‌وهشتمین  دوره جشنواره فجر بسته شد. 

فصل جدید  کنسرت‌‌ها
 با توجه به استقبال از کنسرت‌های پاپ در جشنواره موسیقی فجر، دوره جدید کنسرت‌های موسیقی نیز آغاز شده و خوانندگانی همچون زانکو، میثم ابراهیمی و علی عبدالمالکی، طی روزهای اخیر کنسرت‌هایی را در تهران و کیش برگزار می‌کنند.زانکو که نخستین چراغ اجرای زنده موسیقی را طی ماه‌های اخیر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روشن کرد، در روزهای اخیر کنسرت‌هایی نیز در شهر ماکو و جزیره کیش داشت. این خواننده جوان قصد دارد در ۷ اسفند دو اجرای دیگر در تهران داشته‌باشد. به این ترتیب، زانکو در سئانس‌های ۱۹و ۲۲هفتم اسفندماه، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، روی صحنه خواهدرفت. میثم ابراهیمی هم که یک اجرای فوق‌العاده در جشنواره سی‌وهشتم موسیقی فجر پشت سر گذاشت نیز روز گذشته (سوم اسفند) در سالن پانورامای کیش، اجرای برنامه داشت. علی عبدالمالکی، خواننده باسابقه و کم‌حاشیه موسیقی پاپ نیز قرار است در تاریخ دوشنبه؛ هشتم اسفند، طی دو سئانس ۱۸و30دقیقه و ۲۱و30دقیقه ، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، به اجرای برنامه بپردازد. همچنین برنامه اجرای زنده چند خواننده پاپ دیگر در مرحله نهایی قرار دارد که خبر این اجراها، برای روزهای آتی، رسانه‌ای می‌شود.

علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر