صرفه‌جویی ارزی 1.8میلیارد دلاری در حوزه داروهای زیستی

صرفه‌جویی ارزی 1.8میلیارد دلاری در حوزه داروهای زیستی

تولید ۹۷درصدی داروهای مورد نیاز کشور از دستاوردهای قابل‌توجه توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور است. این اتفاق در حالی رخ داده که ما هنوز موفق نشدیم از بخش قابل‌توجهی از توانمندی و ظرفیت کارخانجات داروسازی و متخصصان بومی کشور استفاده کنیم.

صنعت دارو از صنایع راهبردی و استراتژیک است و به نوعی تأمین امنیت‌ملی هر کشوری به آن گره خورده است و بومی‌سازی آن به‌عنوان پدافند غیرعامل در کشورها مورد تاکید و توجه قرار دارد. این کار در ایران به‌دلیل برخی مشکلات و فشارهای بین‌المللی ضرورت بیشتری دارد و خوداتکایی کشور در حوزه دارویی می‌تواند ناجی کشور در بحران‌هایی چون کرونا باشد.
دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به این‌که توسعه تولید دارو در کشور بسیار حیاتی است، گفت: براساس آمارنامه دارویی حدود 1.8میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از فعالیت‌های زیست‌فناورانه در حوزه دارو به ثبت رسیده است.
وی افزود: تلاش‌ها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری به حدی است که ما هر سال شاهد کاهش ارزبری و افزایش تولیدات بومی در حوزه دارو و درمان هستیم. محصولاتی که با کمک فناوری‌های زیستی و بومی به تولید رسیده و نیازهای داخلی را پاسخ داده‌اند. به گفته دکتر قانعی، چند سالی است که متخصصان و فناوران کشورمان توانسته‌اند اثبات کنند که توانمندی حل بخش بزرگی از مشکلات و پاسخ‌گویی به نیازها در داخل کشور وجود دارد اما باید تلاش کنیم سهم بخش داخلی و فناوری‌های نوین در تأمین این نیازها بیشتر شود و واردات کاهش یابد. این کار هم جز با افزایش استفاده از محصولات ایران‌ساخت میسر نیست.دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری همچنین گفت: درحال‌‌حاضر ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند و در تلاش هستیم با افزایش حمایت‌ها، این عدد را از نظر کیفی و کمی افزایش دهیم./ مهر