70درصد کارکنان سازمان ملل در معرض مزاحمت‌های جنسی

70درصد کارکنان سازمان ملل در معرض مزاحمت‌های جنسی

براساس گزارشی که سازمان ملل متحد در ژانویه 2019 منتشر کرد، بیش از دو سوم کارکنان این نهاد بین‌المللی و مؤسسات وابسته به آن در دو سال گذشته، مزاحمت جنسی را در محیط‌های کار یا مهمانی‌‌ها و مجالس سازمان ملل تجربه کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در یک نظرسنجی که مؤسسه دلویت از طرف سازمان ملل در بین ۳۰ هزار و ۳۶۴ کارمند این نهاد بین‌المللی انجام داده، فقط ۱۷درصد از کارکنان سازمان ملل بدون تجربه مزاحمت جنسی به وظایف خود عمل کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ ژانویه 2019/ ۲۵ دی 1397 با انتشار یک نامه سرگشاده اعلام کرد: «اول این‌که ما راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم بدون هیچ پروایی مزاحمت‌های جنسی را مطرح کنیم و آن را به بحث بگذاریم. دوم، احتمال دارد [در بین کارکنان] احساس بی‌اعتمادی مداوم، احساس انفعال و عدم پاسخگویی وجود داشته باشد.»
نظرسنجی سازمان ملل از کارکنانش درباره تجربه مزاحمت جنسی در چارچوب کارزار «من هم» درباره مزاحمت‌های جنسی در سراسر جهان انجام شده است. براساس این نظرسنجی 21.7درصد اشخاصی که در نظرسنجی سازمان ملل شرکت کرده‌اند، در معرض مزاحمت‌ها و کنایه‌ها و شوخی‌های جنسی قرار داشتند. 14.2درصد در معرض کنایه‌هایی درباره نحوه پوشش خود، فعالیت‌های جنسی و قد و قامت خود قرار داشتند. ۱۳درصد هم مزاحمت کامل جنسی را تجربه کرده‌اند. 10.9درصد از کارکنان سازمان ملل که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند در معرض اداها و ژست‌های کنایه‌آمیز جنسی که سبب شرمساری آنها شده قرار داشتند. نیمی از اشخاصی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند در محل کار خود مزاحمت‌های جنسی را تجربه کرده‌اند. 17.1درصد در برنامه‌های جانبی، جشن‌ها و مهمانی‌ها و بیش از ۷۰ درصد کسانی که از نظر جنسی مزاحم همکارشان شده‌اند، مرد بوده‌اند. از هر سه نفری که مزاحمت جنسی را تجربه کرده، فقط یک نفر آن را اعلام کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه سرگشاده خود نوشته با تکیه بر این آمار، اکنون می‌توان به‌خوبی دریافت چه چیزهایی باید تغییر کند تا در آینده کارکنان سازمان ملل در محیطی بدون مزاحمت‌های جنسی بتوانند به وظایفشان عمل کنند: «ما به عنوان سازمانی که برای پاسداشت حقوق و حرمت انسان‌ها بنیان گذاشته شده، باید در مقابله با مزاحمت‌های جنسی نمونه و معیار باشیم.» بعد از آن‌که گزارش‌هایی از سوءاستفاده جنسی کارکنان سازمان ملل از زنان و کودکان در آفریقا منتشر شد، این نهاد بین‌المللی تلاش کرد در این زمینه‌ها شفاف‌تر عمل کند.
تابستان 2018 مدیردفتر برنامه مشترک ملل متحد در مبارزه با اچ‌آی‌وی و ایدز شش ماه زودتر از موعد استعفا کرد. او متهم شده بود به این‌که در دوران مدیریتش بر این دفتر، مزاحمت‌های جنسی برای کارکنان افزایش پیدا کرده است. اما تراژدی مسأله تعرضات و آزار و اذیت‌های جنسی وقتی عمیق‌تر می‌شود که از بالاترین نهادها و سازمان‌های سیاسی و امنیتی جهان هم فراتر رفته و به مهم ترین موسسات فرهنگی و علمی جهان برسد. آکادمی نوبل که در نظر بسیاری از مشتاقان علم و فرهنگ و تمدن جهانی نمونه و الگوی والایی است نیز در دام آزار و تعرضات جنسی افتاد و بخشی از آن پس از حدود 90سال که از تاسیس این آکادمی می‌گذرد به تعطیلی کشیده شد.