«آینه» سریالی برای همه دوران‌ها

 «آینه» سریالی برای همه دوران‌ها

«آینه» یکی از سریال‌های موفق دهه 60 است که در زمان پخش اول با استقبال بینندگان به‌ویژه خانواده‌ها رو‌به‌رو شد. این سریال که این روزها از شبکه‌ آی‌فیلم بازپخش می‌شود، نه‌فقط یادآور خاطرات قدیمی برای بینندگان تلویزیون است، بلکه تماشای این سریال که مفاهیم خانوادگی را با ساده‌ترین زبان در قالب نمایش نشان می‌دهد، خالی از لطف نیست.

 این سریال در قالب قصه‌های مختلف روایتگر لحظات تلخ و شیرین زندگی است و هنرمندان با بازی روان نشان می‌دهند چطور توجه نکردن به موضوعات بسیار کوچک در زندگی ممکن است به زخم‌های بزرگ و غیرقابل درمان تبدیل شود. بنابراین پخش چنین آثاری نه‌فقط خانواده‌ها را سرگرم می‌کند، بلکه برای‌شان حکم آموزش هم دارد.

غلامحسین لطفی این سریال را به‌عنوان اولین سریال خانوادگی تلویزیون سال 1364 در گروه معارف شبکه یک ساخت. می‌توان گفت سریال آینه تصویرگر معضلات و مشکلات موجود در خانواده‌های ایرانی است. در این مجموعه زنده‌یاد مهین شهابی، فردوس کاویانی، سیاوش طهمورث، زنده‌یاد جمشید اسماعیل‌خانی، پوراندخت مهیمن، رویا افشار، رضا بابک و... نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. شاید مردمی که برای اولین‌بار این روزها سریال آینه را می‌بینند، با خود بگویند که در آن زمان کیفیت سریال‌ها به لحاظ تصویربرداری و نورپردازی خیلی مناسب نبوده اما موضوعاتی که این سریال دستمایه قرار داده هنوز هم برای مخاطبان تلویزیون جالب است، چون به مسائلی توجه کرده که این روزها هم در خانواده‌ها شاهد آنها هستیم.
نخستین قسمت این سریال داستان پیرمرد و پیرزنی را روایت می‌کرد که برای این که مشکلات و اختلافات پسرشان با همسرش را بیشتر نکنند، خانه او را ترک می‌کنند و خیلی غریبانه به یک پارک پناه می‌برند. پیرمرد در حالی که در رویاهایش همراه همسرش یک زندگی آرام را با پسر و خانواده‌اش تصور می‌کند از دنیا می‌رود. دیدن این صحنه گرچه تلخ است اما درس‌های زیادی به بیننده می‌دهد. متاسفانه هنوز چنین مشکلاتی در جامعه وجود دارد و بعضی زوج‌های جوان نمی‌توانند خیلی با افراد کهنسال ارتباط برقرار ‌کنند و آنها را مزاحم زندگی خودشان می‌دانند. در حالی که از این مسأله غافل هستند که می‌توانند از تجربیات آنها در زندگی‌شان استفاده کنند.
سریال آینه در یکی از قسمت‌ها زندگی دختری را به تصویر کشید که مادرش به او اجازه نمی‌داد انجام کارهای خانه را یاد بگیرد و او بعد از ازدواج دچار مشکل می‌شود. در واقع بهبهانی، نویسنده این مجموعه در آن سال‌ها با بهره بردن از تجربیاتش فیلمنامه‌ای را نوشت که کاربردی بود. گرچه او و لطفی ابتدا موضوعات سریال آینه را خودشان طراحی می‌کردند اما بعد که مردم مشکلات‌شان را با ارسال نامه مطرح می‌کردند، براساس نامه‌های مردم سوژه‌های این سریال را می‌نوشتند.  یکی دیگر از ویژگی‌های این سریال استفاده از بازیگران خوب تئاتر بود. بازیگران باتجربه تئاتر توانستند در کنار یکدیگر بازی خوبی در مجموعه آینه ارائه کنند. مجموعه آینه، راهکارهای درست زندگی کردن را در قالب نمایش به مردم ارائه می‌کند. متن‌های خوب و انتخاب‌های درست کارگردان باعث شده آینه هنوز هم بعد از گذشت بیش از دو دهه برای مردم دیدنی باشد.

مهدیه رضایی | گروه رسانه