داستان‌های یک شهر

داستان‌های یک شهر

اگر از بیننده‌های شبکه پنج باشید یا حتی به صورت اتفاقی کانال را روی این شبکه قرار دهید، برنامه‌های «در شهر» و «در استان» را دیده‌اید که در آن یک گروه برای تهیه گزارش به نقاط مختلف شهر سر می‌زنند و تا به نتیجه نرسیدن آن مسأله، دست از تلاش برنمی‌دارند و در این مسیر چه سختی‌هایی را که تحمل نمی‌کنند. حتی ممکن است از جانب عده‌ای مورد تهدید قرار بگیرند. گروه سازنده این برنامه برایشان این موضوع اهمیت ندارد و به دنبال این هستند که دغدغه‌ها و مطالبات مردمی را به تصویر بکشند.

این گروه در شهر به حدی جذابیت داشت که سال‌ها پیش دستمایه ساخت سریال شدند و این شب‌ها سریال داستان یک شهر به کارگردانی محمدرضا آهنج از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود؛ سریالی که تجربه موفقی در سریال‌سازی بود و سال‌ها پیش در دو فصل مجزا از شبکه‌های تلویزیون پخش شد. آهنج اما فصلی از این سریال را با گروهی تازه و قصه‌هایی از این روزهای زندگی در شهر تهران کارگردانی کرد که برای مخاطبان جذابیت لازم را دارد. البته در همه‌جای دنیا و در ایران سریال‌هایی که حس نوستالژیک دارند، موفق‌ترند و به همین خاطر سریال‌های چندفصلی ساخته می‌شوند. داستان یک شهر وقتی سال 78 و 80 ساخته شد در دوره خود مخاطب داشت و جزو سریال‌های موفق بود تا این‌که بعد از گذشت دو دهه، رسانه‌ملی تصمیم گرفت فصل سوم این سریال را بسازد. گروه سازنده سریال سعی کردند در فصل جدید از این سریال سوژه‌های سریال را برای مخاطبان جذاب‌تر کنند. به همین دلیل تنوع سوژه در محتوای این فصل از سریال گنجانده شده‌بود. 
از سوی دیگر این سریال صرفا به آسیب‌های اجتماعی نمی‌پردازد، بلکه در کنارش سعی کرده نگاهی امیدبخش داشته‌باشد. بنابراین می‌توان گفت که این موضوع نقطه‌قوت این سریال است که به قلم پیمان عباسی و تهیه‌کنندگی فرشید محمودی روایتی تازه‌ از تلاش ۲۶ساله تیم برنامه‌سازی در شهر شبکه پنج سیماست که به تصویر می‌کشد. البته این فصل از سریال قصه‌ای کاملا متفاوت از دو فصل قبل دارد و شخصیت‌های قصه همه عوض شده‌اند. همچنین باید گفت 70درصد قصه‌های این سریال واقعی است و بر مبنای آن شخصیت‌ها طراحی و نوشته شده‌است. در این فصل از سریال داستان یک‌شهر به ماجراهایی چون آتش‌سوزی، سرقت، مشکلات فضای مجازی، هک کردن و... پرداخته شده که تماشای آن برای مخاطبان جذاب است. 
در این سریال می‌بینیم تیم جوان و جسور برنامه‌ساز در شهر که برای خود نامی و رسمی دارد، با تماس مردمی برای تهیه گزارشی از تخریب یک ساختمان بر اثر گودبرداری غیراصولی راهی می‌شود و این شروع قصه‌ای ۲۶ قسمتی از تلاش تلویزیون در رساندن مسائل و مشکلات مردم به گوش مسئولان است. در واقع نویسنده سعی کرده با بهره‌بردن از قصه‌های واقعی و تلخ، آنها را طوری به نگارش در بیاورد که خیلی کام مردم تلخ نشود. از سوی دیگر بتوانند با شخصیت‌های قصه همذات‌پنداری کنند. بنابراین در فصل جدید این برنامه،سعی شده‌بود قصه‌ها را تلطیف کند.
در این فصل از سریال دانیال عبادی، هلیا امامی و امین ایمانی در نقش گزارشگران در شهر ظاهر شده‌اند و علی دهکردی جایگزین فرامرز صدیقی در فصل قبلی شده‌است. همچنین یوسف مرادیان، ایرج نوذری، سروش جمشیدی و... هم از دیگر هنرمندان این سریال هستند. در مجموع آهنج سعی کرده در این اثر از هنرمندان بازی روان بگیرد.

مهدیه رضایی | گروه رسانه