3مربی بومی، 3مدعی قهرمانی آسیا 

3مربی بومی، 3مدعی قهرمانی آسیا 

جام ملت‌های آسیا مملو از مربیان با ملیت‌های مختلف است. گرایش کشورهای مختلف به استفاده از مربیان غیربومی باعث شده تا نبردی چندین قاره‌ای در این تورنمنت بزرگ شکل بگیرد. به غیر از سه تیم همه تیم‌ها از سرمربیان خارجی روی نیمکت خود استفاده می‌کنند. اما در میان تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‎های آسیا سه تیم از مربیان بومی استفاده می‌کنند که البته تیم‌ملی ایران یکی از آنهاست.

تیم‌ملی فوتبال ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی به قطررفته تا در جام ملت‌های آسیا شرکت کند. ایران در هر شرایطی یکی از مدعیان قهرمانی در آسیا محسوب می‌شود و اینبار نیز با همین داعیه قهرمانی به تورنمنت آمده است. قلعه‌نویی که در تجربه قبلی خود در جام ملت‌ها ناکام ماند اینبار رویای قهرمانی در قاره کهن را دارد. 

دومین کشوری که از مربی بومی استفاده کرده تیم‌ملی ژاپن است. هاجیمه موری‌یاسو 55 ساله تیم ملی کشورش را در این جام هدایت می‌کند. ژاپن مثل همیشه از مدعیان سرسخت و درجه یک قهرمانی محسوب می شود و هاجیمه موری‌یاسو می‌خواهد این ماموریت سخت را به سرانجام برساند. 

​​​​​​​گراهام آرنولد، سرمربی تیم‌ملی فوتبال استرالیا هم به عنوان یک مربی بومی خوب می‌داند کانگوروها همیشه مدعی آسیا هستند. 
به این ترتیب از شش مدعی اصلی قهرمانی یعنی ایران، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و قطر سه تیم با مربی بومی آمده‌اند. باید دید که جنگ مربیان بومی و غیربومی در این دوره از جام ملت‌های آسیا به کجا می‌رسد. غیربومی‎ها می‌برند یا این‌که جام به یک تیم با مربی بومی‌اش می‌رسد.