خودروی برقی بدون برق

خودروی برقی بدون برق

ماجرای واردات خودروی برقی این روزها در حالی از زبان وزیر صمت نمی‌افتد که هنوز پس از ماه‌ها تکلیف واردات خودروهای خارجی روشن نیست. علاوه بر این، در همین دو هفته پیش قیمت خودروهای داخلی شاهد رشدی حدودا 30 درصدی بوده‌است.

در این میان اما وزیر صمت صحبت از محاسن خودروهای برقی می‌کند و از تعرفه وارداتی ناچیز آن می‌گوید؛ اما فارغ از همه این چالش‌ها، سؤال این است که اساسا برای خودروهای برقی، برق لازم را داریم؟ 

دولت و خودروی برقی 
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت: دولت مصمم است خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور فعالیت کنند و از سوی دیگر مردم را با مزایای استفاده از خودروهای برقی آشنا کند.

مردم نگران نباشند
به لحاظ کیفی خودروهای برقی تولیدی از بهترین‌ها در نوع خود هستند و خودروسازان نیز مسئولیت نگهداری و خدمات پشتیبانی این خودروها را بر عهده دارند؛ لذا مردم در این زمینه نگرانی نداشته‌باشند.

ززیرساخت یعنی چه؟
یرساخت خودرو‌های برقی در ایران وجود ندارد، مسئولان فکر می‌کنند زیرساخت خودروی برقی یعنی ایستگاه شارژ اما بحث اصلی تامین قطعات الکترونیک است.

برقی‌های وارداتی
تقریبا تمام قطعات برقی خودروهای بنزین‌سوز کشور وارداتی است. اگر بخواهیم به سمت ساخت خودروی برقی برویم، میزان وابستگی خوردوسازها به واردات افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

هیبریدی به جای برقی
درشرایطی‌که برق‌موردنیاز وجایگاه‌های شارژ برای خودروها وجودنداردوهزینه‌های بسیاربالایی برای ایجاد این زیرساخت‌ها باید صرف شود، بهترین گزینه، استفاده از خودروهای هیبریدی است.