برد بالای «باور» ایرانی

جام‌جم از ویژگی‌های سامانه پدافندی پیشرفته منحصر به‌فرد و کاملا بومی «باور 373» گزارش می‌دهد

برد بالای «باور» ایرانی

سامانه موشكی پدافند هوایی باور 373 كه به دست متخصصان صنعت دفاعی كشور در كمتر از یك دهه طراحی و ساخته شده است، صبح پنجشنبه همزمان با 31 مرداد، روز صنعت دفاعی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و برخی فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح، رونمایی و آماده تحویل به نیروی پدافند هوایی ارتش شد. سامانه موشكی برد بلند باور373 یك سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است كه در كلاس برد و ارتفاع بلند جای گرفته و با بهره‌گیری از فناوری‌سامانه‌های بومی صیاد2 و 3 انجام شده است. این سلاح با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشاركت شركت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است و می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشك یا با اصابت تركش‌های سرجنگی موشك ساقط كرده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود. سامانه موشكی باور 373 قابلیت مقابله با اهداف هواپیماهای شكاری و پنهان‌كار، هواپیماهای راهبردی و بمب‌افكن‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، موشك‌های كروز، موشك ضدرادار و موشك‌های بالستیك، هواپیماهای جنگ الكترونیك خاص و هواپیماهای شناسایی، انواع بالگرد و موارد مشابه را داراست. این سامانه می‌تواند همزمان تعداد 300 هدف را شناسایی و تعداد 60 هدف را ردگیری كرده و با شش هدف به‌طور همزمان درگیر شود. در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشك عمود پرتاب، فناوری چرخش موشك به سمت هدف جهت پوشش 360 درجه جغرافیای تهدید و... احصاء و به صورت عملیاتی به‌كار گرفته شده است.

روحانی: وقتی منطق را نمی‌پذیرند، باور 373 لازم است
رئیس‌جمهور طی سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه پدافندی «باور‌۳۷۳»، با مقایسه‌ای میان این سامانه و سامانه‌های مشابه گفت: اگر مقایسه‌ای میان این سامانه و سامانه اس۳۰۰ و اس۴۰۰ صورت گیرد، باور ۳۷۳، سامانه‌ای است كه از اس ۳۰۰ قوی‌تر و به اس ۴۰۰ بسیار نزدیك‌ است.
حسن روحانی گفت: منطق ما با منطق آمریكا نمی‌خواند. دو منطق رو درروی هم است. مشكل ما با آمریكا مشكل اقتصادی و سیاسی نیست مشكل استراتژیك و اساس تفكر و جهان بینی است كه متفاوت است و ما معتقدیم تا زمانی كه دنیا به این منطق بر نگردد امنیت برقرار نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما روحانی گفت: حالا كه دشمنان ما و حالا كه طرف مقابل ما منطق را نمی‌پذیرند، اینجا جایی نیست كه در برابر زور، ما بخواهیم با منطق جواب بدهیم. زور جوابش منطق نیست؛ منطق در برابر منطق، در برابر زور باید قدرت داشت. رئیس‌جمهور تاكید كرد: وقتی طرف از زور می‌خواهد استفاده كند شما باید تمام توان‌تان را به‌كار بگیرید. اینجا دیگر میز مذاكره به درد ما نمی‌خورد آنجایی كه دشمن دارد از هواپیما، ناو جنگی، پهپاد و موشك برد بلند علیه ما استفاده می‌كند آنجا جایی است كه ما باید برویم دنبال باور قدرت نظامی خودمان.
روحانی افزود: اینجا ما «باور ۳۷۳» را نیاز داریم، اینجا ما باید سیستمی را بسازیم كه حركت دشمن را با فاصله بسیار زیاد بفهمیم و بعد سیستم خودمان را علیه آن تجاوز، قفل كنیم، موشك‌مان را پرتاب و آن را منهدم كنیم. حكمت ما الان این است که اینجا باید با قوت كار را انجام دهیم.



فناوری‌های نوین در باور 373
 موشك مورد استفاده در سامانه «باور۳۷۳» از نوع صیاد۴ بوده كه جدیدترین عضو از خانواده موشك‌های پدافندی صیاد است و با اصابت مستقیم یا انفجار سرجنگی و اصابت تركش‌ها، قادر به انهدام اهداف است.
 با توجه به بهره‌گیری از پرتابگر ۴ فروندی، سامانه باور۳۷۳ می‌تواند چند نوع موشك را در آن واحد برای شلیك به سمت طیف مختلفی از اهداف در اختیار داشته باشد بعنوان مثال این سامانه قادر خواهد بود برای مقابله با اهداف مختلف در برد ۷۵ كیلومتری از موشك صیاد ۲، در برد ۱۲۰ كیلومتری از موشك صیاد ۳ و در برد ۲۰۰كیلومتری از موشك‌های صیاد ۴ استفاده كند.
 موشك صیاد۴ كه در این سامانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجهز به سیستم كنترل بردار رانش (TVC) برای چرخش موشك پس از شلیك به سمت هدف است به این معنی كه موشك از طریق هدایت گازهای خروجی از موتور، می‌تواند مسیرش را تغییر دهد. البته جمهوری اسلامی ایران قبلا در موشك بالستیك قیام به این فناوری رسیده بود اما در موشك‌های پدافندی كه مسائلی پیچیده‌تر دارند، چنین فناوری را در اختیار نداشتیم.
 با تولید سامانه باور 373، ایران به جمع معدود كشورهای دارنده فناوری موشك‌های عمودپرتاب پیوست. لانچر این سامانه مجهز به چهار فروند پرتابگر عمودی (VLS) از نوع شلیك گرم است. نحوه عملكرد سیستم VLS اینگونه است كه ابتدا موشك با استفاده از نیروی پیشران خود (شلیك گرم) درون سلول روشن می‌شود و با استفاده از نیروی گازهای خروجی حاصل از عملكرد موتور به بیرون پرتاب شده و به سمت هدف ادامه مسیر می‌دهد.
 سامانه سلاح باور۳۷۳، دو رادار جست‌وجوگر و رهگیر دارد كه حداكثر برد رادار جست‌وجو و كشف بر اساس اطلاعات اعلام شده ۳۲۰ كیلومتر و حداكثر برد رادار رهگیری ۲۶۰ كیلومتر خواهد بود. ویژگی بارز و مهم دیگر رادارهای سامانه باور۳۷۳، مقاومت در برابر جنگ الكترونیك و حتی بمب‌های الكترومغناطیسی است. از دیگر قابلیت‌های رادار این سامانه، كشف موشك‌های ضدتشعشع و راداری است كه برای سركوب پدافند هوایی استفاده می‌شوند.


باور 373، برتر از پاتریوت آمریكایی
امیر شاهرخ شهرام، رئیس سازمان صنایع الكترونیك وزارت دفاع در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌كه صفر تا 100 سامانه موشكی باور 373 با نبوغ و دانش دانشمندان نخبه كشور طراحی و ساخته شده است گفت: با توجه به افزایش تهدیدات، به سامانه‌ای قوی‌تر از اس 300 نیاز داشتیم، از این رو سامانه باور 373 طراحی و ساخته شد.  این سامانه در مقایسه با سامانه اس 300 از برد رهگیری، كشف و برد درگیری و قدرت جنگندگی بیشتری برخوردار است.
وی با بیان این‌كه این سامانه در مقابله با موشك‌های بالستیك كاربرد دارد، اضافه كرد: سامانه موشكی باور 373 از سامانه «پاتریوت» آمریكا بسیار برتر است. معاون وزیر دفاع گفت: سامانه موشكی «تاد» بیشتر سامانه مراقبتی است و خانواده سامانه باور‌373 در كلاس بالاتر از آن است.



ویژگی‌های باور 373
 سیستم پرتاب: عمودپرتاب گرم
 حداكثر برد كشف: 320 كیلومتر
 حداكثر برد رهگیری: 260 كیلومتر
 حداكثر برد درگیری: 200 كیلومتر
 حداكثر ارتفاع درگیری: 27 كیلومتر
 قابلیت كشف همزمان: 300 هدف
 قابلیت رهگیری همزمان: 60 هدف
 قابلیت درگیری همزمان: 6 هدف


چرا باور 373
امیر‌شاهرخ شهرام، رئیس سازمان صنایع الكترونیك وزارت دفاع درباره چرایی نامگذاری این سامانه موشكی به نام باور 373 گفت: تنفیذ ساخت این سامانه از سوی رهبر معظم انقلاب با میلاد پیامبر اكرم(ص) همزمان بود و از آنجایی كه «یا رسول‌ا...» بر اساس حروف ابجد معادل عدد 373 است از این عدد در نام سامانه ایرانی استفاده كردیم و كلمه «باور» را نیز به تبعیت از كلام مقام معظم رهبری مبنی بر خودباوری، به كار بردیم.


باور 373 توانایی مقابله با این اهداف را دارد:
 هواپیماهای شكاری و پنهانكار
 هواپیماهای راهبردی و بمب‌افكن
 هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)
 موشك‌های كروز، موشك‌های ضد رادار و موشك‌های بالستیك
 هواپیماهای جنگ الكترونیك خاص
 هواپیماهای شناسایی، انواع بالگردها و موارد مشابه